Pitmanarmen

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Pitmanarmen

Post by G.E. »

Jag får inte loss pitmanarmen från styrsnäckan. Har inte fått någon avdragare att passa. Är det någon som har tips och erfarenheter av vilka avdragare som kan passa. I verkstadshandboken står det avdragare SVO 2282. Går det att få tag på en sådan idag?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Har också försökt att få bort denna arm när jag skulle plocka ner styrsnäckan i rent utbildningssyfte (från reservdelsbilen). Eftersom armen satt som fan, så kände jag att jag kan bli utbildad lite senare i just detta änme........ och på den vägen är det.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

det brukar behövas en rejäl avdragare med betoning på rejäl.........inga halvmesyrer alltså och en original avdragare anpassad för jobbet kan vara ett krav. Har du tur kan det var asamma avdragare till nåt annat och den lokale volvo verkstan kanske har den och har du tur kanske du kan få låna den på nåt vis.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

Jag fick av min men en avdragare för kulleder. Det var lite svårt innan man fick det korrekt och den lossnade. Att sedan byta packboxen är inga större problem direkt.
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Post by G.E. »

Ja, det kan ju vara en bra idé att fråga om jag får låna en, på en volvoverkstad.
Tittade på p1800-klubbens hemsida. Där finns ett dokument (engelska varianten) med volvos alla specialverktyg (även för amazon). Om jag förstår den rätt så har avdragaren beteckningen SVO 2370 där. SVO 2282 hittar jag inte.
Var handlar man bra rejäla avdragare? Köpte en billig variant som jag drog av bultarna på.
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Post by G.E. »

Var fick du tag på den avdragaren för kulleder som du använde och som passade även pitmanarmen?
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

En gammal rund avdragare från lastbilsverkstaden på Cementa Malmö
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Köpte en avdragare från USA

Post by saabvol »

Hej

Har haft samma bekymmer, blev tillsist så irriterad att jag bara var tvungen att få bort armen. Hittade avdragare på en firma i en större stad i riket men den skulle bli på tok för dyr att köpa. Det visade sig komiskt nog att det var billigare att köpa en på icke namngiven auktionssite. Jag fick tag i en helt ny med väldigt lång garanti. Priset var inte direkt avskräckande, jag tror jag betalde 100-150 med frakt. Det var frakten som var dyr. Armen blev helt plötsligt mycket lätt att få loss.

Mvh
Micke
Rekestad
Posts: 1
Joined: Wed Jun 11, 2008 4:19 pm

Re: Pitmanarmen

Post by Rekestad »

Jag har nyligen haft en dust med en snäcka som hade varit med länge och som var helt slut. Pitmanarmen satt som satan. Till slut värmde jag ordentligt med svetsen för att kunna dra av den. Kraftiga avdragare (och svets...?!) är det minsta man behöver!

Jag köpte en annan snäcka.

HR på ClassicVolvo.com
Post Reply