Aluminium ventilkåpa

Moderatorer
Larsson
Posts: 52
Joined: Tue Feb 03, 2004 8:01 pm
Location: Lidköping
Contact:

Aluminium ventilkåpa

Post by Larsson »

Satt aluminiumkåpan orginal på nån årsmodell amazon/140 ???
AmazonV8

...

Post by AmazonV8 »

Nä...
Zacco
Posts: 2
Joined: Tue Feb 10, 2004 11:04 am

Post by Zacco »

Fanns att köpa på Volvo i R-Sport sortimentet.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

kåpa

Post by Lars Bd »

Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

alu-kåpa

Post by Henke 12136 »

Nu bara undrar jag... min Amazon har alukåpa och det är original.

?

Henke
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det här är ju egentligen en avdelning för JE Jr aka Johan R-sport ;) (Volvo R-sport / Competition Service freak).

Jag vet inte själv vilket år Volvo började sälja R-sport tillbehören. Men jag tvivlar starkt på att dessa tillbehör kunde beställas redan 1964. Ett annat tvivel är det faktum att R-sport skulle ha haft alukåpan i sortimentet redan då.

Att de hade kromade ventilkåpor (R-sport nummer invändigt) som kunde beställas som tillbehör vid köp av ny Amazon, alternativt köpas över disk hos Volvohandlarn, vet jag dock.

Det vore dock lite intressant att höra vilket år försäljningen av R-sport tillbehör tog fart och f.o.m vilken årsmodell de kunde väljas till som tillbehör till en ny volvo. Jag blir mycket besviken om inte JE Jr sitter på denna info i högen av R-sport prylar/dokumentation han har samlat på sig.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Nja, jag vet inte :oops:

Henke, menar du verkligen att det skall stå ett 552xxx nummer på insidan av de kromade vnetilkåporna?

Kromad ventilkåpa finns i en katalog som jag har från 1974, någon tidigare katalog har jag tyvärr ej, men om någon har och är villig att sälja så ;)

Aluminiumventilkåpor finns ju i ett otal varianter med olika text, bla. så finns det M-Sport (som Misab sålde), Comfort, C/T Conversion & Tuning ltd., Ellemann-Jacobsen, Volvo, IPD Portland Oregon, osv...

De med Volvomärkning verkar det finnas flera som har gjutit, men de har blivit tvungna att sluta med det eftersom Volvo inte tyckte om det. Bl.a. så vet jag kåpor Med Volvotext på som Misab har gjutit! (Ev kan de också ha gjutit som vålvo själva sålde??)

Att Volvo R-SSport sålde finns inte bekräftat i mina kataloger, men det betyder ju inget... Är det någon som vet mellan vilka år de fanns på Volvo??
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

aluminium

Post by Henke 12136 »

Originalfrågan var ju om Ventilkåpa i aluminium. Min ventilkåpa är i aluminium och den är original och helt slät. Men den är ju såklart inte kromad. Däremot så har jag kört upp den på lumptrissan en gång så den såg kromad ut.
Jag skulle betvivla starkt att inte alla ventilkåpor är i aluminium. Vad skulle de annars vara i? Plåt? Skruva loss den och känn på vikten. Med den tjockleken så skulle en plåtbit väga flera kilo...

??
-anglofil-
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Image är P Palssons Alyuventilkåpa, och det är denna typ av kåpor man breukar kalla för aluminiumventilkåpor. De som lutar på ovansidan är original, och de är inte av aluminium!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: aluminium

Post by D59471 »

Henke 12136 wrote:Originalfrågan var ju om Ventilkåpa i aluminium. Min ventilkåpa är i aluminium och den är original och helt slät. Men den är ju såklart inte kromad. Däremot så har jag kört upp den på lumptrissan en gång så den såg kromad ut.
Jag skulle betvivla starkt att inte alla ventilkåpor är i aluminium. Vad skulle de annars vara i? Plåt? Skruva loss den och känn på vikten. Med den tjockleken så skulle en plåtbit väga flera kilo...
Nej! Ventilkåporna är tillverkade av pressad plåt som sedan har elförzinkats. Angående vikten så är den helt rimlig för originalkåporna med tanke på plåttjocklek och kåpans storlek. För att uppnå en vikt på "flera kilo" lär man ju få tillverka den i gjutjärn eller liknande. :)

Image

Den där ventilkåpan såg jag och JE Jr på marknaden i Nyköping för ett par år sedan. Den satt i en Amazon byggd för klassisk racing.

Har du kollat om din kåpa är magnetisk Henke?

EDIT: Minnesförlust -> felskrivning
Last edited by D59471 on Wed Feb 11, 2004 7:10 pm, edited 1 time in total.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: aluminium

Post by JE Jr »

D59471 wrote: Image

Den där ventilkåpan såg jag och JE Jr på marknaden i Nyköping för ett par år sedan. Den satt i en Amazon byggd för klassisk racing. Vi diskuterade kåpan med ägaren till bilen och denne berättade att dessa kåpor satt i Volvos marina racingmotorer som byggdes i slutet på 60-talet. Han berättade även att kåpan var tillverkad i aluminium pga. den marina miljön.
Hm, riktigt så sade han väl ändå inte??

Såvitt jag minns var den från en B20 marinmotor från USA, nåt om 60-talet tror jag inte de sade? Inte heller om att den skulle vara av aluminium! Och kikar du en gång till på kåpan så ser du att den ser likadan ut som plåtkåporna, om man gjorde en sådan kåpa av aluminium får man antagligen stora problem med att den läcker mot packningen mot topplocket! Särskilt eftersom även plåtkåpan gärna sviktar där...

PS. Jag kan erkänna att jag är lite avis på kåpan på bilden ;) DS.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Kåpan på bilden kan mycket väl vara elzinkad. Tilläggas bör att det är väldigt idiotiskt att börja polera en detalj som är elförzinkad, oavsett om den är oxiderad eller ej. Gubben hade ju tydligen polerat kåpan, det syns tydligt på bilden (och de andra bilderna jag har).

Off Topic:
En mycket effektiv metod om man vill förzinka om en ventilkåpa är dock att nöta med autosol tills zinkskiktet är bortpolerat. Sedan låter man kåpan avzinkas hos en ytbehandlingsfirma (kostar i princip ingenting), därefter polerar man den igen för säkerhets skull. Sedan lämnar man in kåpan för blåkromatering(?) (elförzinkning). Tänk på att kåpan ej skall vara spegelblank före förzinkningen om ni vill ha \"original ytstruktur\", då får ni en nästan spegelblank förzinkning. Lite ytstruktur bör det vara före behandlingen altså.

Elförzinkning är en väldigt billig ytbehandlingsmetod. Gör man rätt uppnå man väldigt fint resultat som blir identiskt med originalutseendet vilket är kul.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Alu eller plåt

Post by Henke 12136 »

Oavsett vad så är min kåpa i aluminium. Original. Bilen har varit i familjen sedan ny och den är inte bytt. Den är 3-4 mm tjock och om den hade varit i plåt så hade den varit tyngre.
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Att den skulle vara original känns ganska främmande. Jag har hittills aldrig sett ett liknande tillbehör. Jag äger själv en 64:a och har i princip all volvodokumentation i form av tillbehörskataloger, prislistor, försäljningsbroschyrer, reservdelskataloger, verkstadskataloger, reklambilder, instruktionsböcker och en del annat försäljningsmaterial från åren 1963/1964.

Vad grundar du att kåpan skulle ha varit original på? Kan du lägga upp en bild på kåpan, gärna avskruvad från toppen så att man får se hur den ser ut?

Du hade kollat att den inte var magnetisk eller?
P Pålsson
Posts: 80
Joined: Sun Feb 01, 2004 9:00 pm
Location: Ludvika

Re:

Post by P Pålsson »

JE Jr wrote:Image är P Palssons Alyuventilkåpa, och det är denna typ av kåpor man breukar kalla för aluminiumventilkåpor. De som lutar på ovansidan är original, och de är inte av aluminium!
Denna bilden ger ju kåpan mer rättvisa :wink:
Volvo 142 -74 / Volvo 242 -84 RC
Post Reply