tank-tänk

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

tank-tänk

Post by kombikummu »

glad sommar på er!
själv måste jag byta fjäderskålar, de övre bak, och dragkroksfästena. Dessa ligger ju ganska nära bensintanken, så hur ska man på smartaste sätt svetsa där utan att spränga ihjäl sig och bilen.
ska man fylla tanken med vatten? eller ta bort den helt? eller finns det något annat sätt?
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Detta diskuterades en del på det gamla forumet. Jag vet inte om det går att hitta dit igen och söka där, men jag föreslog fylla med vatten, någon annan ädelgas och någon en tredje variant. Någon visste vad arbetarskyddstyrelsen(?) rekommenderade, men jag kommer inte riktigt ihåg vad det var.
Eftersom du inte ska svetsa själva tanken så måste det vara enklast att fylla med vatten efter att du vädrat den rejält.
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

http://p214.ezboard.com/famazonklubbenk ... =515.topic
Man ska alltid demontera tanken innan man är i närheten och svetsar/slipar.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, varför inte demontera den istället för att anstränga sig med vattenfyllning/ädelgasfyllning och annat krångel? Så svårt är det ju faktiskt inte att plocka bort tanken, när den ändå är lös kan man ju passa på att rengöra den ordentligt med avfettning/rostlösare/grus osv.
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

tank-tänk

Post by Axel »

D59471 wrote:Så svårt är det ju faktiskt inte att plocka bort tanken
jag hade tanken utanför garaget när jag svetsade, det blev dessutom mycket mer plats när man skulle svetsa då!
Axel Wall
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re: tank-tänk

Post by Henke 12136 »

Axel wrote:jag hade tanken utanför garaget när jag svetsade, det blev dessutom mycket mer plats när man skulle svetsa då!
Menar du att du backade ut blen en bit då eller. :P
Var tvungen.... :twisted:
-anglofil-
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: tank-tänk

Post by Axel »

Henke 12136 wrote:Menar du att du backade ut blen en bit då eller. :P
ja så hadde man ju kunnat göra annars! att jag inte tänkte på det! :lol: :roll: :!:
Axel Wall
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Post by kombikummu »

jag körde H2O varianten. funkade bra. det gjorde däremot inte besiktningen. fick en tvåa pga att 1(!) av(de fjorton) skruvarna som håller fast dragkroken inte var åtdragen ordentligt! ok, jävligt slarvigt, men ändå...jag blir så trött. :? sila mygg och svälja kameler. däremot har ingen av besikningsmännen ägnat en sekunds intresse åt bärarmarna. förra besiktningen gick dessa igenom trots att de var så ruttna att de var mer pulver än plåt, det blev jag medveten om när vänster sida brakade när jag var ute och åkte. mina nya fräscha har dom inte hammrat på. fantastiskt. snitsigt. drivet. proffsigt.
jag tycker man FÅR vara bitter när man haft med bilprovningen att göra.
...var tvungen att skriva av mig...
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Ang. ovanstående inlägg: Har varit med om att bromsarna fram nypt pga. trasiga gummin mellan ok och kolv, så kolven hamnade i \"utpumpat\" läge. Vilket medförde att bromsarna ej gick tillbaka och tillslut värme-knakade det så fint om framhjulen.Och då gick bilen ej att rubba ur fläcken. Fick vänta tills de svalnat. Detta hände på hemresan från besiktningen ( där jag f.ö. fick ett antal 2or,dock inga angående främre bromsar )
Kan ju vara slumpen,men jag undrar det..
Post Reply