Rogge
Posts: 2120 Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm
Post
by Rogge » Tue Jun 08, 2004 7:47 pm
tänkte på det många som vill ha 240 bakaxel säger ngt i stil med \"men den behövde kortas\"
men varför måste den kortas? är den längre så hjulen hamnar längre ut? vad gör det? får man inte ha det för bilprovningen? varför inte?
men om man får det och så.. kan man inte bara bredda skärmarna? eller vill man inte det?
kan ngn hjälpa mej med dessa frågor?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine
Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917 Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme
Post
by Arne » Tue Jun 08, 2004 8:22 pm
Nog kan du ha 240 bakaxel, det blir inte för brett det beror på vilket inpressningsdjup fälgarna har.
AVG
Rogge
Posts: 2120 Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm
Post
by Rogge » Wed Jun 09, 2004 7:03 pm
aha..
alltså.. 240 axel och fäljar med större offset?
tack
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine
Mitt 145 projekt
JE Jr
Posts: 779 Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:
Post
by JE Jr » Thu Jun 10, 2004 1:37 pm
njae det borde nog gå bra, den här Amazonen har 240bakaxel som är okortad och Polaris.
http://www.pbase.com/image/19499029
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Rogge
Posts: 2120 Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm
Post
by Rogge » Thu Jun 10, 2004 7:02 pm
du menar Polaris fälgar?.. eller?
hur som helst så var den grann
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine
Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120 Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm
Post
by Rogge » Thu Jun 10, 2004 7:06 pm
byter lite ämne här..
vilka fram vagnar kan man ha på amazonen? dvs om man vill ha mer effekt än 150Hk tänkte om man ska ha en lite fetare motor i
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine
Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917 Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme
Post
by Arne » Thu Jun 10, 2004 8:42 pm
Varför byta framvagn
Allt är möjligt, rally framvagn har tjockare material i sig. 140:ns framvagn är bredare men också knivig att få dit.
AVG
Axel
Posts: 377 Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:
Post
by Axel » Thu Jun 10, 2004 9:24 pm
Arne wrote: 140:ns framvagn är bredare men också knivig att få dit.
160 då? den är vell lika bred som 140, men är inte den kraftigare? det är iaf. grövre fjädrar på 160. någon som vet vad som skiljer mer?
Axel Wall
Rogge
Posts: 2120 Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm
Post
by Rogge » Sat Jun 12, 2004 2:26 pm
Arne>> är det inte så att man måste byta framvagn om man ska ha mer effekt i motorn?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine
Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917 Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme
Post
by Arne » Sat Jun 12, 2004 8:31 pm
Nej! Upp till 160 hk med skivbromsar fram. Jag vet inte hur det är med att ha ännu med hk lagligt, ev. att man ska ha skivor bak också och tvåkrets, men att byta framvagn ska inte behövas. Vas jag vet ialla fall.
AVG
D59471
Posts: 2398 Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm
Post
by D59471 » Sat Jun 12, 2004 9:00 pm
Att byta hela framvagnen är inte nödvändigt. Det går att uppgradera bromsarna ändå. Satsa på bättre fjädrar/stötdämpare/krängningshämmare/bromsar. Kanske även bromsservo och 2-krets om du skall trimma. Det är viktigare att ha kontroll på bilen än att bara ha många hästar under huven.
Om du vill veta vilka krav svensk bilprovning ställer föreslår jag att du kontaktar deras tekniska avdelning per telefon.
Rogge
Posts: 2120 Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm
Post
by Rogge » Sat Jun 12, 2004 9:16 pm
ok tack för hjälpen.. så då får man ha 240 bakaxel och orginal framvagn då..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine
Mitt 145 projekt
Kongo
Posts: 4 Joined: Tue Jul 27, 2004 10:07 pm
Contact:
Post
by Kongo » Tue Jul 27, 2004 10:25 pm
Ang. Amazonen med polarisfälgar på; Är det någon som vet hur han fått dit de där fram? 140-framvagn? Eller finns det ännu enklare sätt?
JE Jr
Posts: 779 Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:
Post
by JE Jr » Wed Jul 28, 2004 1:43 pm
Kortad 240 framvagnsbalk med rörbärarmar och fjäderben från Sellholm
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
JE Jr
Posts: 779 Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:
Post
by JE Jr » Wed Jul 28, 2004 1:44 pm
Menade du bara bultmönstret så var det i rallysammanhang \"vanligt\" förr att montera axlar från nyare P1800 med rätt bultmönster!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)