Vinterprojekt Custom Amazon -66

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

Någa småuppdateringar här..
Har inte haft nån fler garagekväll på sistone då det har varit en del kalasandes och jobb sista tiden..
Men motorn har nu tagit plats i stativet, bara börja tvätta och demontera och måla..

Image

Image

Har även fått hem en beställning från KG-trimning innehållande:
komplett packningssats
Rotor
Oljeavtappningsplugg
Nya kylarslangar
Soppapump
vattenpump
termostat
förstärkta motorkuddar

Mycket mer ska beställas men jag gjorde en liten grundbeställning så man kan börja demontera och sedan montera ihop motorn i alla fall, så får resten av \"runti-kring-grejjerna\" beställas senare.

Image
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

Riktigt stilla står det inte på projekt-fronten..
men nu har jag fått ett 3 månaders jobb som tar upp mycket tid..
fick jobb som testförare åt Volvo, köra massa nya volvo-bilar, är de något jag trivs med så är det väl att köra bil :).. Toppen är nu inlämnad hos en bekant som ska porta den och slipa in ventiler m.m.

Har igår beställt mer grejjer från KG-trimning:
bromsjustering bak på ena sidan
nya dämparband bak
Packboxar å gummikudde till M41-lådan
brytare, fördelarlock, kondensator
svänghjulslager
topp-bultar
å lite annat småpill..

Bilder har jag i kameran från de senaste timmarna i garaget, går sakta men säkert framåt..
ska försöka lägga över bilderna i veckan och lägga upp här.. lite tråkigt med bara text!
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by Rappel »

de här kan bli kul :) va får hon för lack sen? :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

Rappel wrote:de här kan bli kul :) va får hon för lack sen? :)
Jaa vi kommer att svetsa upp rosten som finns och sedan när de e dags för lack lägger vi en mattsvart garagelack..
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

Jaa då kommer en liten update här..

Nu har jag skrapat blocket med stålborste och tvättat av det..
så nu hjälper min gamle vän Fredrik till med att börja maskera inför målning.

Image

Image

Här skådas viktjusterade stakar och balanserad vev

Image

Sedan var det dags för färg: (Jag är hel-nöjd :D )

Image

Ståldrev

Image

Image

Har slipat och lackat lite grejjer

Image

Oljepumpen rengjord och nya tätningar

Image

soppapump och vattenpump monterade

Image

Kåpan på plats

Image

Ena dörren är nu slipad så pass att vi har börjat grovspackla ojämnheterna.

Image

Mina nya kompisar i garaget som jag fick i julklapp :)

Image

Toppen är nu rensad och inlämnad för portning

Image

Samlade ihop lite bråte som var lite sådär halv-fräscht och tänkte testa de här med elektrolyt(var de så de heter)..

Image

Efter en natt i badet var all rost upplöst, var bara gnugga rent lite lätt med stålborsten..

Image

Sedan galvades bitarna och fick färg på sig..

Image

Det var väl det jag hade att visa för stunden..
nån kommentar ? :wink:
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by Rogge »

fan va snyggt det blir du! :D

nästan så man blir sugen på att bygga på sin egen b20 :)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by Aggro »

ser veldig bra ut dette.

du gir meg og lyst til å bygge en motor selv! (venter enda på at garasjen skal reise seg :roll: )
ser ut som dere har det kul ihvertfall.

stå på dette blir bra!
snart sommer!
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by alfert »

Meget bra innsats... Tror dette blir veldig bra jeg :D Stå på slik videre...
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by pråm_amazon »

mycke fint:) vad för färg använde du när du måla bröskåpan å remskiverna, e sj på jakt efter sådan färg:)
Amazon -62
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by Rappel »

åhh fan en jokkmokkare :o då kanske man kommer få se den där aman i boden nå i sommar? :D riktigt fin motorn blev! är den målad eller har du sprayat den? :) var är de för silver färg du använt till övriga motor delar? lycka till!! :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

pråm_amazon wrote:mycke fint:) vad för färg använde du när du måla bröskåpan å remskiverna, e sj på jakt efter sådan färg:)
Jaa färgen jag använder är en värmetålig silverspray från OKQ8 (där jag jobbar annars då jag inte testkör åt Volvo :) )
Rappel wrote:åhh fan en jokkmokkare då kanske man kommer få se den där aman i boden nå i sommar? riktigt fin motorn blev! är den målad eller har du sprayat den? var är de för silver färg du använt till övriga motor delar? lycka till!!
Motorn är sprayad med värmetålig motorröd färg.
Jaa hinner jag bara få ihop kärran innan våren (håll tummarna) så kommer vi ner ett gäng med den till Luleå-cruising så du får se till att vara där och komma fram och hälsa :wink:

Tack för de övriga motiverande kommentarerna!
Till veckan jobbar jag dag-skift så då ska jag försöka hinna vara ett par timmar i garaget under eftermiddagarna så då kanske de blir fler updates.
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

Nu har mitt 3 månaders jobb som testförare tagit slut så nu ska jag ta mig i kragen och jobba ordentligt i garaget med Aman.. Börjar vara så sugen på att få den klar inför sommaren. Men mycket jobb återstår. har varit ledig måndag-tisdag nu så då passade jag på att vara lite nyttig i garaget, fick även hjälp lite dådå av två kompisar så går det fortare framåt.

Fredrik har börjat slipa till spacklet. Han ser nöjd ut :)
Image

Image

Huven har haft sprickor i lacken/spacklet, man har kunnat skrapa bort färg med naglarna.
på 80-talet när detta gjordes såg säkert lacken bra ut men med åren så har det förfallit, för att få det ordentligt rent just på huven där det sett som värst ut bestämde vi oss för att slipa helt plåtrent och göra allt från grunden. här är slipningen påbörjad.

Image

Lite fler grejjer har tillkommit på motorn

Image

Topplocket har kommit tillbaka från portningen. Inslipade ventiler och nya ventiltätningar osv.
Den har även fått lite ny färg nu.

Image

Image

Min gamla t-shirt som varit med i garaget i ett par år är redigt urtvättad och sleten..
till slut var den bara som papper och kunde rivas sönder med fingrarna..

Image


Denna dörr är nu klar för rostskydds-grund.. bara resten av bilen kvar då :roll:

Image

Insidan av motorhuven hade nån ljudisoleringsmatta som vi slet bort, dock hade den ett klister där som var omöjligt att få bort, vi provade med t-röd och skrapa, de hjälptes inte..

Image

Denna delen börjar också vara klar för grundning.. har beställt ny repplåt bakom bakhjulet och en ny sandplåt så jag väntar på att de ska komma så vi får svetsa det på plats först..

Image

Toppen på plats, med lackat termostathus och ny termostat.

Image

Image

Eftersom hela garaget bestod av en enda färg, grå! av allt slipdamm så beslöt jag mig en dag för att sätta ner bilen på hjul och rulla ut den ur garaget å blåsa av allt damm och städa upp lite i garaget.. sagt och gjort!

Image

Image

Image

Image

Här rensar vi ur ganska mycket av den forna elektroniken som tidigare ägare haft som hobby att koppla i.

Image

Lite stämningsmusik i garaget är också fixat :D

Image

Hålen för spolarmunstyckena i huven är igensvetsade, blir cleanare både på huven och i motorrummet om man slipper spolarna.

Image

En bonusbild på min vinterkälke som ställer upp i alla väder:

Image

På ena skärmen är slipningen påbörjad.

Image

Efter många timmar slit blev huven äntligen helt plåtren på utsidan..

Image

Vi avbröt slipningen(blir drygt i längden) och pillade på med lite annat också, hålen för blinkers/parkeringsljus började vi plasta igen för ett cleanare utseende.
blinkers kommer vi att montera någonstans synligt i grillen. parkeringsljus behöver jag väl inte på en sån här gammal bil eller har jag fel ? :)

Image

Image

Åter till slipningen, bakluckan är nästan färdigslipad, lite lite till :)

Image

Ungefär halva taket slipat nu:

Image

Börjat slipa och spackla de gamla blinkershålen nu

Image

Image

Fronten snart färdig

Image

Var in på färgaffärn och frågade efter något starkt lösningsmedel för lim och jag fick något som heter Xylen, hällde på det på insida huven och lät det verka , Tjong bara så blev klistret som en lös gegga som gick att skrapa bort lätt. det var nog starka grejjer de där för jag använde inga handskar när jag gjorde de där och jag är alldeles skrynklig och torr om händerna idag!

Image

Mer slipat:

Image

Fredrik tog med ett gjutjärns insug/grenrör och kapade till så jag kan använda aluinsuget till mina dubbla SU.

Det var alla bilder för denna gången, nu jobbar jag resten av veckan så då blir det inte mycket gjort men nästa vecka tar vi nya friska tag! Får hoppas all ekonomiplåt har kommit tills dess så vi kan börja svetsa lite..

Nån kommentar? :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by QV »

Har inte följt alla projekt under "custom" på en stund men eftersom man i dag är hemma från jobbet så får man lite extra tid på dygnet att förbruka. :mrgreen:

Ser ut att vara ett bra objekt att börja på! inte mycket av den klassiska rosten där.
Man skall betala sina arbetare men en lämplig ersättning, om den är "fri" och "flytande" så brukar dom (arbetarna) inte klaga! Har förövrigt samma "pengar" när jag åker upp till min polare.

Men eftersom jag har drygt dubbla åldern så skall jag läga in en pekpinne också (för vist får man göra det med hänvisning till ålder :twisted: ) Tycker att du skall investera i munskydd till dina arbetare när dom slipar så bra, det är dom värda! 3M har en bra model med utandningsventil kostar undefär som en "bishop finger" på systemet.

Skulle också rekomendera gasfilter tillsammans med Xylen även om man använder det utomhus......... nu blir det inga fler pekpinnar :lol:

Håll tempot uppe så tar det inte 5-10 år att få den färdig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by Lars Bd »

En tanke angående det nymålade blocket.
Du ska inte ha färg där saker ska skruvas fast tex generatorn och motorfästena, färgen är mjuk och kan få sakerna att lossna efter ett tag.
Se till att ha obehandlade ytor vid skruvförband.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by fretchi »

faktum är, att vi nu innan det senaste slipar-rycket har införskaffat oss varsin 3M halvmask med gasfilter och allt. förhöjde arbetstakten men man blev ju inte lika yr och lullig som tidigare :wink: :P .

(det är förresten jag som är den vackra spackel-nissen på bild)

vi får försöka hålla tempot uppe. har ca 2½ månad på oss att färdigställa innan midnight sun meet. bara jobba jobba, men det är ju roligt när man kommer nån vart :)
Post Reply