Vinterprojekt Custom Amazon -66

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by Shift »

Hur går det? :D Spännande tråd att följa tycker jag.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

Shift wrote:Hur går det? :D Spännande tråd att följa tycker jag.
Joovars det rullar på sakta men säkert..
nu mera jobbar jag varannan helg så då går ju ett par möjliga garagekvällar bort varje månad..
men men..skam den som ger sig..

förra helgen ägnades då lördagen åt att vara nere i garaget.. vi hade ett 10-timmars skift med i princip bara slipande och spacklande :).. nu börjar slipningen vara rätt rolig igen, man är inte så där spyless..för nu börjar man ju se ett ljus i de hela.. koffertluckan blev vi nöjd med och anser vi nu som klar för grundlack.. då kom ju slip-glöden upp igen.. (Va, en sak färdig..nu äre inte långt kvar tills vi kan lacka bilen) hehe... jag har ett par halvbra mobil-bilder att visa, ska lägga över dessa till datorn under kommande vecka så kan jag göra en uppdatering

I övrigt är nästa helg en ledig helg så då är planeringen att ägna i alla fall en kväll där nere.
Planeringen för veckan är att åka min 36 mil långa väg tur och retur till biltema och inhandla slip-papper, vattenavskiljare till kompressorn och lite annat smått och gott som behövs till garaget :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

Mycke skruvande i andra bilar har bromsat upp detta projekt lite granna men helt stilla står det inte.. Lite bilder är väl på sin plats då det är längesedan nu..

Trösklarna slipades plåtrena för att hitta eventuellt dold rost men något sådan fanns inte (skönt)

Image

Dock en stor spackelbit fanns på vänstra tröskeln..en buckla som tidigare ägare lagt en stor spackel-klick på innan lack

Image

Svetsa fast bricka och dra ut bucklan så gott de gick, nu krävs det inte mycket spackel för att jämna till det..

Image

Litet hål i högra skärmkanten bak kunde hittas efter lite gnuggande men den svetsades igen direkt..

Image

Kofferten är slipad och klar för lack, nu är hela bilen slipad med maskin där man kommer åt så nu är det bara alla knöliga ställen där maskinen inte kommer åt att slipa kvar.. och lite spacklingsställen att bättra till..

Image

under vindrutan är det slipat och klart för grundlack

Image

bromsljusen i bakrutan och den lilla värmefläkten som satt där är bortplockade

Image

Längs med hela långsidan på huven var plåten väldigt tunn så den är bortkapad och fredrik ska böja till en plåt att lägga där så småning om.

Image

Bärjärnen till stötfångaren fram.

Image

Låg 2 dagar i elektrolys och sedan lite stålborste så var dom helt plåtrena, på med lite kallgalv och täckfärg, så nu ser de bättre ut.. tock dock inga bilder på de färdiga resultatet

Image

Nu pågår en liten vårstädning i garaget så vi får lite mer plats och bättre ordning

Image

En flagga från mitt jobb hamnade också uppe på väggen :)

Image
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by Rappel »

fy fan de tar sig!! :twisted: måste också ta mig till garaget nu men jag har börjat jobba och då märker man hur lite tid de blir över! :(
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

Mycke att göra under sommaren så här kommer nog i princip nästan ingen uppdatering under sommaren då det är ett vinterprojekt.. Under sommaren vill man vara ute och glida och njuta av livet. Å borta i stugan står ju 16 bilar till som är framtinade så då finns de alltid något på dem att pyssla med när man är där..

Dock kan de ju komma nåra nya bilder om jag fyndar något mer roligt till projektet under sommaren, annars kommer väl lite bilder på bruks-aman upp lite dådå om jag pillar något med den medans jag kör med den under sommaren.. så nu blir denna tråden tyst i nån månad, sen är de full fart igen när man fått vilat upp sig lite :)..


hej så länge.
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by MoNster »

mysig läsning , dock ryser man när man tänker tillbaka på sitt eget slit med att slipa och spackla.... kommer bli kanoners detta! luleå crusing nästa år? så får vi ta en amazon karavan.

Tummen upp för mycket bilder! :)
"Nothing bolt-on, everything custom"
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

Jaha, vintern börjar vara här, har så dåligt samvete över att jag inte alls har börjat pilla något med denna bilen..den står nere i garaget i sitt egna lilla hörn där den nu stått alldeles för länge.

Men det börjar väl vara dags snart.. nu har man ju samlat upp slip/spacklar-kraft hela sommaren nu när man har haft paus på den fronten i 6 månder hehe.

Nåja, på inköps-sidan är man då inte helt lat i alla fall.
Under sommaren har jag införskaffat mig en ventilkåpa..en sån där flänsad alukåpa.
har även köpt på mig ett nyförzinkat gasstag till dubbla SU (när de nu blir dags att hissa ner motorn) :)
Med vår/försommar-amazonen jag körde följde även med sprillans nya bakljusglas
Och även en liten luisi träratt som inte hade suttit i den bilen så länge så den är som ny och kommer nu hamna på denna projektbil.

nu ligger jag även på tradera och håller vakt, ska försöka inhandla bärjärn stötfångaren bak för det saknar jag.. då bilen hade 140fångare fram och bak när den togs isär för snart 3 år sedan.

Börjar ju ha samlat på mig gode mycke nya och fräscha grejjer, många beställningar från KG/CVI ligger här i en kartong bredvid mig.. Bara man får lack på karossen så man får börja montera dit alla nya grejjerna..
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by A-masen »

Nisseinorr, en fråga angående din bildserie från tidigare inlägg: Du visar hur du bucklar ut ett slagmärke (?) i tröskeln.
Detta är i och för sig självklart att göra så, men jag har bara fått det muntligt beskrivet tidigare. Nu har jag sett ditt läroexempel, och det var ju bra.
Men jag undrar, borde man inte ha någon tunn träbit eller annat lämpligt under hammarhuvudet? Är det inte stor risk annars att man gör en ny buckla med hammaren? Alltså en träbit, om man nu väljer det, som är kanske 20 - 30 cm lång och t.ex. 10 cm hög.
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by fretchi »

I och med att det är jag som bulat ut tröskeln kan jag ju svara på detta också. Självklart är det bra att ha något emellan som sprider trycket över plåten. Bäst är ju en glidhammare så man inte alls behöver bända i rak plåt. Men i detta fall så gick det bra så här. Tröskeln är ju stadig.
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

Inget nytt på bildfronten..
MEN! Vi har äntligen återupptagit projektet idag..
nu har det varit stilla i garaget nog länge så idag gjorde vi slag i saken och började slipa på spacklet vi smetade på i våras? hehe..

Idag har vi jobbat på som tusan och slipat och spacklat om vart annat..
Och vi börjar se slutet på sliparkvällarna.. Inte mycket kvar nu innan vi kan börja tvätta karossen
och göra klart för lite grundfärg.. känns himla skönt!

Lite slip och spackeljobb finns på skärmar,front,huv men det får bli senare..
först få lite grundfärg på karossen så man får upp inspirationen lite :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by Shift »

Grymt att det börjar rulla på igen! :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

Långa uppehåll som vanligt på denna fronten.. Fy skäms på oss!
Dock har vi kommit en bit fram sedan det sist uppdaterades med bilder..
jag har fotat, men aldrig orkat lägga över detta till datorn.
men idag så gjorde jag slag i saken, så man får något nytt att visa i alla fall.

Fortsättning med slipning och spackling:
Image

En vacker dag för någon månad sen ansåg vi oss vara nog färdig för att lägga på grunden,
sagt och gjort:
Image

Image

Image

Image

Dock har vi i dagsläget fortfarande lite jobb kvar med plastskärmarna

Image

Image


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Här har vi även borrat nya hål för montering av skärmen
Image
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

Min dator muppar: så jag postade för säkerhets skull, inlägget med bilder fortsätter nu:

Nu har vi även mattat ner grundlacken och fixat till de små ojämnheter som man nu såg
bättre när man fick en enhetlig färg på karossen.
Image

Image

Image

I Något inlägg för längesedan visas hur vi slipar på plastfronten som satt på bilen vid projektets början. Denna har vi nu skippat, då det behövdes lite lagningar på den och även att den hade ju bara ett stort hål i fronten istället för orginal-grillen.Vi hade ju tänkt göra en ribbgrill i det stora hålet men under projektets gång har jag hunnit ändra mig :) På tradera inhandlades en plåtfront som nu ska slipas och lackars istället, orginal-front är ändå snyggast :)
Image

Image
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by cruisingphill »

Yeey! Nisse, det händer grejer, intressant att se och det ser bra ut!
Verkar vara ett vettigt steg att ta med orginalfront, man kan ju ändra grillhalvorna ändå om man ska ha custom.
Den grunden som du lagt på bilen, den ser ut att vara lagd med spruta, isf, var får man lämpligast tag på färg som håller måttet, fick du köpt det färdigblandat eller det laborerar man själv med?

Slit hårt! 8)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by Rappel »

härligt gubbar! när får ni på färg på karossen? kommer jag att kunna se bilen på ms meet föresten? :) själv håller jag på med spacklingen och vi kommer att rulla ut bilen imorn! vi var några som fick iden i sista sekund att vi skulle ta den på träffen som är om inte äns en månad! så nu är de hårdkörning med allt! jag ringer dig framöver så tar vi ett snack! jobba på och hade! :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply