Vinterprojekt Custom Amazon -66

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Vinterprojekt Custom Amazon -66

Post by nisseinorr »

Har visat bilder på denna bilen i våras här men de bilderna har slutat funka och då visade jag bara upp vad för kärra jag hade skaffat..nu är det dags att börja projekta med bilen nu när snön börjat falla ute.

Så här såg den ut ganska precis efter att jag köpt den och fått den genom besiktningen.

Image

Image

Image

Image

Detta är då en 66as Ama med en hel del onödigt lull-lull i elektronisk väg..
fixar-jocke som haft den större delen av amazonens liv verkar ha gillat att koppla in saker och ting.. den har halvljus-automatik, intervall-torkare,varningsblinkers, spolare på golvet istället för hel/halvljus.
den hade även en orginalradio och en separat bandare i den hemmabyggda mittkonsolen. så med ett knapptryck switchade man mellan radion och bandaren :).. vidare så har den fläkt i bakrutan och extra bromsljus där, baktill på bilen är det 2 stycken rektangulära extra bakljus. ett relä till tutorna finns också (till vilken nytta), olje-tryck,vattentemp och varvräknare finns också. mitt i instrumentbrädan har han gjort hål och satt in en klocka, som bara går när tändningen är på haha..Elfläkt finns också på kylaren, som man slår igång manuellt med en knapp. denna elektroniken börjar ha några år på nacken och under min första sommar jag nu har haft bilen och varit ute och kört med den så har jag fått kabelbrand 2 gånger. Som tur är har det inte blivit annat än att kablarna brunnit upp sen har vi kunnat köra vidare.

Annat intressant om bilen:
glasfiberskärmar och front.
b20 borrad till 2.1 liter och D-kam.

Nu börjar projekteringen med bilen för vintern och en hel del kommer att hända bara man hinner med allt.

Planerna lyder:
Nytt avgassystem då de nuvarande trillade i bitar en vecka innan avställningen.
Bilen ska få en ny mattsvart garagelack, då den här silvriga har börjat spricka upp rätt mycket.
vänster sandplåt bak ska bytas
annan rost som eventuellt hittas ska bort.
Toppen ska få sig en genomgång, planad 3 mm och eventuellt lite portning.
Dubbla SU-förgasare har jag lyckats få tag på som gått under 1000 mil sen nya. Fick även med en B18 motor till det som gått under 1000 mil sen ny, med Volvo-orginal träpall som den står på och allt! En testförare åt Volvo på 60-talet som lyckats få motorn efter att testkört den utomlands.
Jag har införskaffat Slotmagsfälgar som ska våtslipas och blankpoleras och på med nya däck.

Motorn ska lyftas ur och målas upp och alla packningar osv ska bytas.
Mycket av elektroniken kommer att försvinna då jag vill ha det så enkelt som möjligt, lite granna får stanna kvar men inte mycket.
Ny CD och högtalare tillkommer nog också.
Bakrutejalusi har jag införskaffat också.

bilen ska få ett cleant customstuk utan lister, å utan en massa onödiga lysen som tidigare ägare gillat att montera.

Nää oj nu blev det alldeles för mycket text, vem orkar läsa det här?
får ta å göra lite nytta ute i garaget och lägga upp nå nya bilder istället..
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Härligt med ett projekt att följa under vintern.
22134 VF
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

Amazonen är avställd sedan någon vecka tillbaka och jag har nu börjat spendera lite tid med den i garaget..

Nu står den inne i värmen och huven är bortlyft nu så man kommer åt lite bättre, som synes har den under sommaren också fått lite flames.. var ett snabbjobb bara för å få lite tuffare utseende på den när vi skulle ut å glida.

Image

Image

Skärmar och front är nu bortplockade för att uppsöka eventuell rost som ska lagas i vinter.
Image

Den vänstra framskärmsinfästningen var förvånansvärt fräsch!
Image

Den högra infästningen hade något enstaka rosthål som vi behöver svetsa, det syns att det är svetsat i den högra infästningen tidigare..
så tidigare ägare har då hunnit med att laga lite rost :)
Image

Den vänstra infästningen har jag nu slipat/borstat plåtren för att se om den verkligt var så fräsch som det såg ut och så var det! den var kanonfräsch! så nu har jag galvat den så den håller några år till.
Image

I fronten finns lite ytrost men inget grövre än så, här ska det slipas och borstas..
Image

Påbörjat! skall slipa lite till och sedan galva..fler bilder kommer när jag haft nån fler garagekväll.
Image
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

Igår gjordes en beställning från KG-trimning på lite delar..

sotningssats + kompletteringssats till motorn
ny termostat
ny vattenpump
även övre och nedre kylarslang
och oljeavtappningsplugg
Rotor
förstärkta motorkuddar
ny soppa-pump

i helgen ska vi försöka lyfta ur motorn så man kan hänga upp den i stativet och börja rengöra och måla grejer till den :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Ser ju ut att vara ett riktigt vettigt objekt och planerna likaså!
En gammal 27 mhz CB-radio skulle kunna vara fräck i den. :)
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Gearhead
Posts: 2
Joined: Fri Nov 16, 2007 12:52 pm

Post by Gearhead »

Inte var den snygg..Då ljuger man om man säger det :D Hoppas du får fason på den
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

Nu har vi haft en liten garagekväll i helgen så här kommer lite bilder från kvällen!


Nu är höger hjulhus penslat med underredsmassa, ser bra ut! :)

Image

Image

Sedan övergick vi till att börja lyfta ur motorn istället

Image

Och där var den ute, rätt så skitig och tråkig men det ska det blir ändring på under vintern..

Image

Sedan tyckte arbetsledaren (jag) att vi skulle ta en fikapaus, sagt och gjort, kaffe och lite kakor.. här njuter jag av början på en trevlig kväll

Image

Tomt!

Image

Kvällen fortsatte med att vi började slipa på bilen, här står min underhuggare och gnider, Lön för mödan ska han ju ha och den håller han i vänsterhanden :wink:

Image

Det tar sig!

Image

Vänster hjulhus penslat och klart!

Image

Image

Nu har kvällen börjat komma igång..

Image

Det dök även upp fler medhjälpare när de hörde att man fick lön för att jobba med Amazonen..

Image

Image

Även jag fick jobba på, snart börjar fronten vara klar för rostskydd..

Image

Bakluckan får bekänna färg, de där röda rektangulära \"extra-baklysena\" under koffertluckan ska demonteras och hålen ska svetsas igen..

Image

Högen bara växer och växer, och större blev den under kvällens lopp

Image

Höger dörr blev färdigslipad och nu rostskyddad på de ställena plåten tittade fram, på ett par småställen behöver de spacklas.. där listhålen en gång i tiden varit är det inte riktigt jämt, tidigare ägare har i alla fall svetsat igen hålen (jag misstänkte spackel först)..

Image

Efter ihärdigt gnuggande och slipande så var fronten rostfri och nog ren att rostskyddas

Image

Image

Batterihyllan gick jag på med stålborsten och se under all smuts och under lacken som fanns så syns det ju nu att tidigare ägare har bytt \"golvet\" i batteri-hyllan, ingen rost i alla fall :)..

Image


Det var allt som hände denna helgen! Var en riktigt trevlig helg i övrigt.
Ingen av underhuggarna klagade, bara någon lite lättare påpekelse om att vi borde jobba på bilen och inte bara ha rast och inta löning.

Fler bilder kommer när något som är värt att visa händer!
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ser bra ut, rostlaningarna ser alla ut att vara helsvetsade vilken är bra.
Kul att ni kan va flera som fixar o donar och att ingen klagar... hur var det dan efter föresten, nån som hade ont nånstans :D

EDIT: Vad är det jag ser...en kamremskåpa till en b21:a som poleras. Sockerkaka bakas inte i dom utan i ventilkåpan till en B16-20 :D
Last edited by Hasse63 on Mon Nov 19, 2007 10:46 pm, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Jag måste säga att jag är väldigt förvånad :shock: över att ni inte dricker Norrlands :?: Nu förstörde du min syn på er upp i landet. Mariestads och Carlsberg :? Det är ju det jag är uppväxt på :) Fan va trevligt det såg ut där i garaget :D
Amazon 1957
Gearhead
Posts: 2
Joined: Fri Nov 16, 2007 12:52 pm

Post by Gearhead »

Alltid roligt när man är fler :D Blir nog bra det här
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re:

Post by nisseinorr »

Hasse63 wrote:Ser bra ut, rostlaningarna ser alla ut att vara helsvetsade vilken är bra.
Kul att ni kan va flera som fixar o donar och att ingen klagar... hur var det dan efter föresten, nån som hade ont nånstans :D

EDIT: Vad är det jag ser...en kamremskåpa till en b21:a som poleras. Sockerkaka bakas inte i dom utan i ventilkåpan till en B16-20 :D
Ingen hade ont dagen efter så vitt jag vet, japp det är en b21-kåpa som poleras.. kompisen som polerar ska ha den till sin 240, men han håller på att polera en b20-ventilkåpa åt mig också så..
Uffe wrote: Jag måste säga att jag är väldigt förvånad över att ni inte dricker Norrlands Nu förstörde du min syn på er upp i landet. Mariestads och Carlsberg Det är ju det jag är uppväxt på Fan va trevligt det såg ut där i garaget
Jepp det var en trevlig kväll, ledsen att göra dig besviken men alla har vi inte råd med Norrlands här uppe hehe :wink:
Tittar man noga på Carlsberg-burkarna så är dom inte svenska utan danska, så dom kommer nerifrån Sverige och har vandrat med smugglare ända hit och in i mitt garage :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Ankfan
Posts: 4
Joined: Sat Mar 31, 2007 7:18 pm
Location: Gällivare-malmberget

Post by Ankfan »

kul att se att silveramazonen kommer någonvart :)
hur blir det med fronten? ska den bytas ut eller ska du behålla den hemmasnickrade grillen?
mvh/ sterren
Image
Chevrolet Caprice ´69
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Va trevligt ni ser ut att ha!!! Blir ju så mycket roligare med lite pilsner oxå... :D
Bra jobbat och uppdatera gärna med fler bilder så man har lite att titta på i vintermörkret..
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by fretchi »

frontens äckliga grill ska väl förhoppningsvis ersättas av ett par horisontella rundstål i rostfritt :) . håller på att svetsa rostfritt på jobbet, så förhoppningsvis kan jag klämma ihop nåt på amazonen :lol: har dessutom köpt en migsvets. saknas bara en gastub så kan vi kanske svetsa på sandplåten som lossnade när vi stod parkerade på lulekalaset :lol:

jag mådde då bra efteråt. på tre pers var ju det där inte så många pilsare :wink: . det är ju helt klart roligare att vara flera när man håller på. :)

lite lustig bil det där. en del grejer är rätt seriöst gjorda. medan vissa andra är snabbast-möjligt-bråttom-gjorda. som tur är har det bara varit att plocka bort dem grejerna :)
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Trevligt att grillen försvinner... Vill man få idéer till hur man ska bygga en customgrill kan man gärna kolla in svenska 60-talsbyggen. :twisted:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Post Reply