Emellanåt har jag haft skrapljud i bromsen, höger bak, svårt att beskriva, har tänkt att det kanske var ett gruskorn som sen nötts ut för det har blivit tyst efter ett tag. Sen har det återkommit, osv. Nu sist bromsade jag hårt och då började det låta som f-n och gunga i hela bilen bak. Kan bromstrumman ha blivit oval? Eller kan den ha \"delaminerat\" inv pga rost så en mindre bit lossnat? Det bromsar med ett kraftigt skrapande ljud på typ halva hjulvarvet, sen går det liksom fritt. Om jag inte bromsar går det tyst som vanligt, inget hörs om jag pressar och svänger zickzack heller.
Jag har ingenstans att skruva själv och att få bort trumman verkar inte vara så lätt ibland har jag läst här. Är det lika bra att försöka få tag i en ny/bättre trumma innan jag anlitar nån att skruva isär? Det var ungf ett år sen min mek tog isär all hjul och kollade bromsarna, ena cylindern v fram var otät så den bytte vi till en ny.
Köper man ny trumma eller vad gör man. Jag vill ju åka riktig bil varje dag.
Kass bromstrumma?
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Kass bromstrumma?
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Du måste plocka isär snarast möjligt för att inte skada oskadda delar och eller plötsligt bli bromslös.
Har du tur så är ingen allvarlig skada skedd och det kan räcka med rengöring/justering men om trumman är skadad och behöver bytas ska du se till att de har samma diameter.
En renoverad trumma är förmodligen svarvad till en större diameter och skiljer diametern skiljer även bromseffekten.
Skillnaden ryms förmodligen inom de 30% som sbp tillåter men man vill ju ha perfekta bromsar, eller?
Om stilleståndet ska bil så kort som möjligt bör du köpa allt i förväg (backar hjulcylindrar monteringssats bromsrör bromsbacksjustering och trumma) men om det är något simpelt fel står du där med en massa onödiga delar.
Alternativet är att ta reda på exakt var man hittar nämda delar så att du kan åka och köpa dom direkt du vet vad som behövs.
Har du tur så är ingen allvarlig skada skedd och det kan räcka med rengöring/justering men om trumman är skadad och behöver bytas ska du se till att de har samma diameter.
En renoverad trumma är förmodligen svarvad till en större diameter och skiljer diametern skiljer även bromseffekten.
Skillnaden ryms förmodligen inom de 30% som sbp tillåter men man vill ju ha perfekta bromsar, eller?
Om stilleståndet ska bil så kort som möjligt bör du köpa allt i förväg (backar hjulcylindrar monteringssats bromsrör bromsbacksjustering och trumma) men om det är något simpelt fel står du där med en massa onödiga delar.
Alternativet är att ta reda på exakt var man hittar nämda delar så att du kan åka och köpa dom direkt du vet vad som behövs.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Jag såg att det fanns ett par baktrummor i Arbrå, dit har jag bara ca tre mil. Ska försöka få isär och titta på jobbet i morrn. (I ett skjul utan värme eller lyse) Skulle det vara riktigt illa med trumman så den har spruckit, syns det kanske utanpå trumman.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
Här finns länkar till ett helt drös med firmor som säljer amazondelar, kolla runt på hemsidan.
Trumman kan ju vara sprucken, ett bromsbelägg kan ha släppt från backen, hjullager osv, har man bara en vettig avdragare så är det inte så svårt att få bort trumman, så om du har möjlighet att få bort trumman och se hur det ser ut innan du köper delar så vore det nog det bästa.
Trumman kan ju vara sprucken, ett bromsbelägg kan ha släppt från backen, hjullager osv, har man bara en vettig avdragare så är det inte så svårt att få bort trumman, så om du har möjlighet att få bort trumman och se hur det ser ut innan du köper delar så vore det nog det bästa.
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Re: Kass bromstrumma?
Tjohej amazonvänner!
Det tog sin tid men nu har jag min pärla körbar igen. Mycket riktigt var trumman spräckt, både tvärsöver och en längre "reva" längs ungf en tredjedel av hela varvet.
Min meck hade svårt att hitta avdragare, först lånade han en av en annan bilverkstad, den orkade inte, han försökte köra lös den med bultarna lösa, han köpte en egen avdragare, funkade inte den heller. Till slut fik han låna en avdragare av vrålkraftig traktormodell, han kopplade på en däckfirma-mutterdragare till den, då först fick han lös den. Han hittade en ny eller nästan ny trumma på en skrot för 500 spänn, slutkostnaden för mig blev en tusing. Då bytte han backarna också, dom hade jag redan förut.
Så nu åker man ståndsmässigt igen!
Det tog sin tid men nu har jag min pärla körbar igen. Mycket riktigt var trumman spräckt, både tvärsöver och en längre "reva" längs ungf en tredjedel av hela varvet.
Min meck hade svårt att hitta avdragare, först lånade han en av en annan bilverkstad, den orkade inte, han försökte köra lös den med bultarna lösa, han köpte en egen avdragare, funkade inte den heller. Till slut fik han låna en avdragare av vrålkraftig traktormodell, han kopplade på en däckfirma-mutterdragare till den, då först fick han lös den. Han hittade en ny eller nästan ny trumma på en skrot för 500 spänn, slutkostnaden för mig blev en tusing. Då bytte han backarna också, dom hade jag redan förut.
Så nu åker man ståndsmässigt igen!
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!