Framvagn ny/gammal

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Framvagn ny/gammal

Post by KBM »

Hejsan jag har en 1969:a Amazon och har den nya framvagnen (har jag hört) men när kom brytningen, när bytte de till den nya framvagnen?

Jag behöver som sagt en ny framaxelbalk för min är helt sönderrostad, fick en MYCKET stor tvåa på besiktningen så jag måste ha tag på en nu helst igår=).

---------------------------------------------------------------------------------

Fordonet har följande fel:

1. Sidobalk, båda sidor, yttre rostskadad.
2. Stomme tvärbalk, bakre, rostskadad.
3. Avgassystem, fastsättning/upphängning bristfällig.
4. Framaxelbalk, rostskadad.
5. Styrled, höger yttre, glapp.

Bra att veta:

Stomme sidobalk, bak vänster inre, rostskadad.
Fjädersäte, bak, båda sidor, övre, rostskadad.
Länkarm, bak, båda sidor, undre, rostangrepp.
Länkarm, fram, båda sidor, övre, rostangrepp.

Miljökontrollvärden
CO 1.3 (5.5)

Bromsvärden:

Vänster fram 1.4 Höger fram 1.0
Vänster bak 1.2 Höger bak 1.0

---------------------------------------------------------------------------------

Men jag hade det ganska på känn att det skulle bli ombesiktning, så nu blir det till att skaffa delar och börja svetsa och kapa och skruva som en bäver. En månad på mig så ska detta vara fixat.

Om man har en komplett framvagn och ska byta den gamla, hur lång tid tidsmässigt kan det ta och byta? Och nu kör jag den brutala mekarstilen och har tillgång till gas, vinkelslip, slägga och diverse prylar (en hel maskinpark alltså).

Och vad är enklast, att byta hela framvagnen samtidigt eller är det lätt att bara byta framaxelbalken? Mekartips?
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

nu vet jag ju inte hur bilen ser ut i övrigt men hade jag fått så mycket rostanmärkningar hade jag funderat en eller två ggr på om det är värt att laga det.............En bil som är så rostig slutar aldrig att rosta så även om du lagar allt nu så kommer det säkert nya rosttvåor till nästa besiktning.
Det kan ju till exempel vara enklare att köpa en annan amazon som är mer solid och ha din som reservdelsbil.
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

StefanM wrote:nu vet jag ju inte hur bilen ser ut i övrigt men hade jag fått så mycket rostanmärkningar hade jag funderat en eller två ggr på om det är värt att laga det.............En bil som är så rostig slutar aldrig att rosta så även om du lagar allt nu så kommer det säkert nya rosttvåor till nästa besiktning.
Det kan ju till exempel vara enklare att köpa en annan amazon som är mer solid och ha din som reservdelsbil.
Jo men nu är det så att hela elsystemet är nytt, halva golvet är nytt med nya balkar, sprillans nytt rostfritt avgassystem, toppen är helrenoverad, förgasaren är helt genomgången, runt hela framrutan är det helt upplagat, fronten är helt ny. Så det är en himla massa bytt redan på den och det var förra ägaren som gjorde så det är dumt att inte fortsätta och laga upp resten. När allt på besiktningspappret är fixat så är bilen i riktigt gott skick.

Och den nya framvagnen ska jag helblästra, lämna in hos kompisen på elzink och sedan pulverlack. Allt som gjorts på bilen redan är inga "ful" lagningar utan är gjorda helt perfekt. Besiktningsgubben blev faktiskt imponerad över golvet och balkarna, ja allt som redan var fixat på den.

Har hittat en komplett framvagn för 500 spänn som jag ska iväg och köpa på söndag. Ja utan ok och skivor då och det är inte genomrostat.
Så jag tycker helt klart att det är värt det.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Om du har en komplett framvagn så är det enklast att byta allt på en gång om den nu är riktig vill säga :roll:

Ingen idée att skruva dit någe som är/börjar bli glapp :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

Hasse63 wrote:Om du har en komplett framvagn så är det enklast att byta allt på en gång om den nu är riktig vill säga :roll:

Ingen idée att skruva dit någe som är/börjar bli glapp :wink:
Nä det håller jag med om, men som jag sa innan så ska jag hämta en framvagn på söndag och de delar jag inte kan använda får jag antingen tillverka på jobbet/laga eller så köper jag nytt.
Jag skulle aldrig sätta på något som inte kommer hålla längre än till nästa besiktning, det ska vara varaktigt.

Vad kan det ta tidsmässigt att byta en framvagn?
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re:

Post by Cpt Tuttle »

StefanM wrote:nu vet jag ju inte hur bilen ser ut i övrigt men hade jag fått så mycket rostanmärkningar hade jag funderat en eller två ggr på om det är värt att laga det.............En bil som är så rostig slutar aldrig att rosta så även om du lagar allt nu så kommer det säkert nya rosttvåor till nästa besiktning.
Det kan ju till exempel vara enklare att köpa en annan amazon som är mer solid och ha din som reservdelsbil.
Där håller jag inte med dig direkt.
Visserligen finns det för alla bilmodeller en punkt där de är helt hopplösa fall som det inte är värt att laga.
Men resten?
Kan man för det första gå efter några besiktningstvåor på ett papper, på en bil man aldrig sett, för att avgöra hur rostig den är? Dessutom, det enda som har med bilens kaross att göra där är sidobalkarna bak, tvärbalken bak och fjäderfästena, framvagnsbalken och länkarmarna hör ju till framvagnen som lätt skruvas bort... :roll:
Sen vet vi ju inte HUR rostiga balkarna och fjäderfästena är, de har ju inte gigantisk toleransnivå på detta alltid, och det är ju bra... Några av dessa är t.o.m. "bra att veta", dvs. har inte spridit sig så det är tvåor ens.
Så länge bilar är gjorda av stål kommer det inte finnas en bil som aldrig slutar att rosta, det gäller även för sprillans nya bilar med andra ord, men om man verkligen lagar ALL rost, och gör det seriöst, ser till att man har frisk plåt överallt och inte fuskar, då kommer bilen med rätt behandling definitivt inte att vara uppfrätt till nästa år. :roll:

I dagens läge är det dumt att ha en räddningsbar Amazon som "reservdelsbil"... De blir liksom inte fler...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Post by KBM »

Jag håller med dig Cpt Tuttle, om man tittar på karossen så är allt från torpedväggen och bak till slutet av bakdörrarna inklusive balkarna helt nytt.

Balkarna bak är inga problem då jag bara kommer kapa loss det som är rostigt och bocka till 2st kraftiga fyrkantsbalkar och svetsa dit så det är ganska enkelt gjort. Balken bak likadant där, bara å kapa och svetsa.
Framvagnen är väl det som kommer ta mest tid, men nu har jag iallafall åkt iväg och köpt en bra framvagn för hela 500kr=) och som orginalfärgen fortfarande var kvar på de flesta ställena.
Blästra allt och jag får se om jag är seriös nog och elzinka allt eller om jag bara slänger på primer och sedan någon bra lack.
Då kommer iallafall hela framvagnen hålla bra mycket längre än vad jag kommer ha bilen.

Det enda jag kommer köpa nytt är båda p-ändarna för det är ingen ide och slänga dit begagnade som kanske kommer glappa upp om något år eller två.

Men jag tänkte lite på alla gummibussningar i framvagnen, ska man beställa nya sådana eller blir det styvare och bättre om jag svarvar fram nya på jobbet och vad isåfall ska jag använda för typ av gummi/plast?
Då blir det gratis också och det är ingen dum grej, gratis är gott=).
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

som jag skrev så visste jag ju inte hur bilen såg ut............jag har lagat tusentals rostiga bilar så jag vet precis hur det brukar se ut och alla ägare kan av förklarliga skäl inte alltid avgöra när det är för mycket eller inte. Alla kan inte vara duktiga på allt och därför ställde jag en försiktig undran.

Jag har tex dömt ut bilar där ägaren halvhjärtat börjat att laga själv och liksom inte insett hur mycket jobb det är och ett vant öga hade alltså dömt ut den direkt och inte ens börjat att laga den.

Anser trådskaparen att bilen i övrigt är värt detta så är det naturligtvis bara att laga på.
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

StefanM wrote:som jag skrev så visste jag ju inte hur bilen såg ut............jag har lagat tusentals rostiga bilar så jag vet precis hur det brukar se ut och alla ägare kan av förklarliga skäl inte alltid avgöra när det är för mycket eller inte. Alla kan inte vara duktiga på allt och därför ställde jag en försiktig undran.

Jag har tex dömt ut bilar där ägaren halvhjärtat börjat att laga själv och liksom inte insett hur mycket jobb det är och ett vant öga hade alltså dömt ut den direkt och inte ens börjat att laga den.

Anser trådskaparen att bilen i övrigt är värt detta så är det naturligtvis bara att laga på.
Jo jag förstår vad du menar, vissa bilar är det lite väl mycket rost på. men som någon annan här i tråden sa "det blir inte fler amazoner" så går dom att rädda även om det är lite jobb så tycker jag att man kan gott och väl göra det, det är ändå en gammal klassiker=).
Jag tycker det är synd när bilar bara står avställda i någon ladugård och blir mer och mer rostiga ända tills de är utom hopp.

Men nu har jag iallafall plockat in framvagnen på jobbet så nu blir det meka av. Tänkte jag skulle göra en "Hur man renoverar och byter en framvagn" och lägga in här på forumet med bilder och text. Jag vet själv att en sådan hade jag själv velat haft nu=).

Men nu åter till frågan, vad rekommenderar ni att jags ka göra. Svarva egna bussningar eller köpa nya? Bilen är tänkt att i framtiden ev köras på bana om jag får till den som jag vill och är ute efter en väldigt styv bil.
Men vad ska jag använda för gummi/plast?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Sätt in originalgummi och gör med de tills du är redo för plastbussningar då du inte bygger bilen för bana redan nu.

En bil som betyder nått aldeles extra för en person kan vara hur rostig som hälst, det är den som ska ha bilen som sätter gränserna. Säger rostlagaren stopp så går man till nästa och frågar eller så gör man jobbet själv vilket blir billigast och kanske bäst.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

Hasse63 wrote:Sätt in originalgummi och gör med de tills du är redo för plastbussningar då du inte bygger bilen för bana redan nu.
Vad för typ av plastbussningar pratar vi om, något speciellt matreal som används?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tittar man på vad KG säljer så är de i polyurethane. Jag tror då \"vanlig\" nylon slits fort då den är så hård.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Framvagnsbyte

Post by Blomquist »

Ingen har svarat på din fråga om framvagnsbryggan och årgång. Svaret är att bryggan till din bil har två fästen till bromsslangar och det gör att du har 69:ans och 70:ans att välja på, fast så värst blodigt är det väl inte at svetsa dit en extra ögla. Kom ihåg att hålla rätt på mellanläggen uppe vid tornet, de är anpassade för att ge rätt hjulvinklar, har du oflyt kan det bli aktuellt att plocka i eller ur någon/några av dessa för att det skall stämma på din bil.
En liten kommentar till dina balklagningsplaner; borra dräneringshål i dem och stuka hålen bakåt (ett i vardera balk), jag tror det är bättre än \"förseglad låda\" ger bra möjlighet till att spruta rostolja också.
210 -64, 223 -68
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re: Framvagn ny/gammal

Post by KBM »

Kan tillägga i min gamla tråd att bilen är besiktad, nästan 100% rostfri under och det tog mig bara 2 helger att fixa. Framvagnen jag köpte har blästrats av och ska förstärkas med diverse saker typ rör är tanken.

Sen ska alla detaljer betas så de blir helt rena och sedan lackas.
Har börjat att tillverka de saker jag kan på jobbet i rostfritt, den här framvagnen ska hålla resten av bilens tid är tanken.

Fick höra att de gamla rävarna på jobbet har byggt om amazonframvagnar för herrans många år sedan åt volvo då de körde rally med amazonerna.
Framvagnsbalken gick tydligen av då de hoppade med den så det som gjordes var att den kapades av och svetsades i en stor balk innuti balken och svetsades ihop igen med pinne :lol:
Stabila grejjer=)
100% E85 Amazon
100% Grön Firebird
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Framvagn ny/gammal

Post by QV »

Delrin finns att köpa här i små mängder http://ironbill.se/index.php/cPath/175_61_258 (att svarva bussningar ur).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply