Amazon kombi

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Amazon kombi

Post by Mats Lysekil »

Go kväll! Temadur 90 är helblank!! 8)
Amma64
Posts: 58
Joined: Mon Jan 17, 2005 4:06 pm
Location: Nässjö
Contact:

Re: Amazon kombi

Post by Amma64 »

ImageImageImage
kombi 67

älskade saknade, 2dörras 64, 4dörras 66
Amma64
Posts: 58
Joined: Mon Jan 17, 2005 4:06 pm
Location: Nässjö
Contact:

Re: Amazon kombi

Post by Amma64 »

blev lite slipat igår..
passade på att vara ute i solen oxå :)
Mats Lysekil: tackar för tipsen...
pratade med en lokal lackerare för ett tag sen och fick en del tips...tex om tempraturen och hur mycket jag ska slipa osv...
visste inte det med temadur 20 som grundfärg..kanon,får bli att bryta den!
det får bli en redig middag som du säger....köttfärslimpa eller? :lol:


Hasse63: varför inte helblank??
är den svår att lägga eller??
kombi 67

älskade saknade, 2dörras 64, 4dörras 66
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon kombi

Post by Hasse63 »

Jag kan inte mycke om färg och trodde att helblank färg heter 100 fast det skrivs inte på burkarna. Jag har några burkar i källaren som det står 40 på mm. Jag trodde då att 90 var aningen matt, men 90 är visst helblank. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Amazon kombi

Post by Mats Lysekil »

Hej! Det finns instrument som mäter reflektionen från en yta, då får man fram ett glans tal. Mellan 90 och 100 räknas som hög blankt, en helt ren spegel kan nog betraktas som max. En lackerad yta har mer eller mindre stuktur och ger då ett lägre värde, slipar du bort strukturen i olika steg, och avslutar med 3000 korn storlek, samt därefter polerar upp glansen så kanske det går att komma till 97-98 i glans ? Personligen tycker jag det ser bättre ut med lägre glans i motor rum ,bagage och mellan dörrarna. :roll:

Hälsningar Mats Lysekil
Amma64
Posts: 58
Joined: Mon Jan 17, 2005 4:06 pm
Location: Nässjö
Contact:

Re: Amazon kombi

Post by Amma64 »

90 är väl ungefärr som en klarlackad bil??
blir nog inte att slipa tills man är på 3000korn=)
nöjer mig med våtslip 600
men till vilket papper ska jag slipa innan jag lägger grunden?
klar det beror på hur tjock jag lägger men 2-3 lager grund räcker det innan man börjar justeringarna igen??
om man säger...
3lager grund
spacklar och justerar
2lager grund
3lager top färg
eller??


hur ska jag göra vid bakskärmen?
ska man spackla igen skarven eller ska den få vara kvar??
isf hur får jag fram den på andra sidan, där den redan är "överspacklad"??

Image
kombi 67

älskade saknade, 2dörras 64, 4dörras 66
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Amazon kombi

Post by Amakombi »

Är du helt säker på att den är överspacklad och inte att någon varit där och bytt skärmkant?

Det är ju helt klart snyggast om alla skarvar som ska va också syns :wink:
ja skulle själv fixat skarven på andra sidan för spackla över en kaross skarv?... nej de känns inte bra.

iså fall tenna skarven så det håller :)
Amma64
Posts: 58
Joined: Mon Jan 17, 2005 4:06 pm
Location: Nässjö
Contact:

Re: Amazon kombi

Post by Amma64 »

på första bilden jag la in från annonsen så ser man en vit fläck där..
det är spackel som har släpt på ena sidan "skarven"
hur får jag vecket att se bra ut då??
kombi 67

älskade saknade, 2dörras 64, 4dörras 66
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Amazon kombi

Post by Amakombi »

ja men då är de är de bara väck med allt vad spackel heter i skarven, slipa plåtrent runt skarven så du kommer ner till ren plåt.

orginal har ja för mig de ligger en tunn kittsträng i den skarven så att få bort all gammal kitt är lika bra också.

grunda med epoxi eller annat rostskydd före du kittar om skarven, så du har skydd under, sen är bara i med nytt karosskitt och släta ut med blött finger.
kittet ska sluta en bit ner i skarven som man ser på din bild över andra sidan.

Sen går ju alltid lägga två tejpbitar bägge sidor om skarven om man är lite osäker när man lägger på kittet.


/Ronny
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Amazon kombi

Post by Mats Lysekil »

Hej Amma64! Vilket slutresultat är du ute efter? Du har ju dels skrivit om en snabb "garage lack" med Temadur, och även frågat hur du ska gjöra med skarvar . Det svåra är att hitta en rimlig nivå, antingen ett snabb jobb, eller seriösare insats, men då blir du väl inte färdig till sommaren. Det finns nog inget mellanting, antingen en tjock plånbok eller så får du investera en massa egen tid, det sist nämnda är säkert mer tillfredställande när det väl är klart!!!!!!!!!!!!!!

Det här med grovlek på slippapper, varierar från bil till bil, hur skadad är lacken? igen vilket slutresultat vill jag ha ? vilken kvalitet av färg ska målas, hur slipar jag ? För hand ,eller med maskin och vilken typ av maskin ,exenterslip eller orscilerande maskin här finns oxå olika slaglängd 3mm eller7mm, 3mm är lämplig för att matta ned lack, 7mm averkar bättre på ren plåt om du har ytrost.

Vad tror du om ett tanke expriment? Jag tycker med fog att man jämföra med hur det är hos tandläkaren och lackeraren.
Vi föreställer oss ditt tak,,,,,,,,,,,,, för det första du behöver ett vettigt ljus,,,,,,,ren tryckluft, kan du låna en vatten och olje avskiljare har du eliminerat risken att sprida smitta på karossen(silikon och annan skit). Använd gummihandskar, tvätta taket med silikon rengörare, om du har tumme med din lokale lackerare kanske du kan köpa en mindre mängd, tror annars det finns endast på 5l dunkar, sitter skiten hårt kan du ha en schotch brite duk i näven när du tvättar, torka med rent papper, blås rent o torrt , AKTA ÖGONEN. Du går väl inte till tandläkaren utan att borsta tänderna ?? :roll: Hälsn Mats
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Amazon kombi

Post by Mats Lysekil »

Hej Amma64! Det blir lite långrandigt det här,min ambition är att det ska gå bra för dig!! Nu är det dags att fundera vidare på ditt tak. Är det rostigt runt framrutan o in under gummilisten? ska den ur? är det grövre rost kan du använda en schotch brite skiva på borrmaskin o köra rent, slipa ut kanterna med maskin och 180p håll maskinen plant det tar längre tid men du undviker att det syns vallar igenom till topplacken detta är svårt att beskriva i text, känn med handen över färgskarvarna olika hårt ,olika fort, en träningssak, ett tyg stycke mellan hand o kaross kan underlätta. Om du har yt rost längre ut på taket kan du köra bort det med 120p,har du bucklor spackla dessa o klossa med 80p först och efter det 120p är skadorna nu ok så matta ned oskadad lack med 400p först för hand där det är trångt ,sen avsluta med maskin kör lätt över spacklingarna oxå. Oj dina bakre gångjärn ska dessa bort??? tänk igen vad du vill ha för resultat, en del retar sig på maskerings skarvar en del inte vad gör du? Blås noga rent taket, tvätta igen, blås. Måla 2 varv tema dur 20 vänta 5-10 min mellan lagren, grunden går nog att slipa dagen efter om du har 20 grader i garaget, men det bör nämnas att det tar lång tid innan alla lösningsmedel är ute ur lacken 10-14 dagar ,det kan efter sjunka något där du har spacklat (I billackerings branchen har vi till gång till infra värme o då kan korta bearbetnings tiderna) När grunden är torr kan du slipa med 500-600p börja alltid med att hand slipa där det är trångt och av sluta med maskin. Det finns ett bra märke på slipmaskin med dammsugare FESTO det brukar gå att hyra.
Bås rent igen ,tvätta blås igen, använd klibbduk (tac rac) ,Rena handskar o overall o mask . Måla 2 varv topplack, ha en plåt bredvid att först prov spruta på. Hoppas du blir nöjd! Der är kul med färg, inte stressa, ha kul!!!!!!! Hälsn Mats
Amma64
Posts: 58
Joined: Mon Jan 17, 2005 4:06 pm
Location: Nässjö
Contact:

Re: Amazon kombi

Post by Amma64 »

Mats Lysekil wrote:Hej Amma64! Vilket slutresultat är du ute efter? Du har ju dels skrivit om en snabb "garage lack" med Temadur, och även frågat hur du ska gjöra med skarvar . Det svåra är att hitta en rimlig nivå, antingen ett snabb jobb, eller seriösare insats, men då blir du väl inte färdig till sommaren. Det finns nog inget mellanting, antingen en tjock plånbok eller så får du investera en massa egen tid, det sist nämnda är säkert mer tillfredställande när det väl är klart!!!!!!!!!!!!!!

Det här med grovlek på slippapper, varierar från bil till bil, hur skadad är lacken? igen vilket slutresultat vill jag ha ? vilken kvalitet av färg ska målas, hur slipar jag ? För hand ,eller med maskin och vilken typ av maskin ,exenterslip eller orscilerande maskin här finns oxå olika slaglängd 3mm eller7mm, 3mm är lämplig för att matta ned lack, 7mm averkar bättre på ren plåt om du har ytrost.

Vad tror du om ett tanke expriment? Jag tycker med fog att man jämföra med hur det är hos tandläkaren och lackeraren.
Vi föreställer oss ditt tak,,,,,,,,,,,,, för det första du behöver ett vettigt ljus,,,,,,,ren tryckluft, kan du låna en vatten och olje avskiljare har du eliminerat risken att sprida smitta på karossen(silikon och annan skit). Använd gummihandskar, tvätta taket med silikon rengörare, om du har tumme med din lokale lackerare kanske du kan köpa en mindre mängd, tror annars det finns endast på 5l dunkar, sitter skiten hårt kan du ha en schotch brite duk i näven när du tvättar, torka med rent papper, blås rent o torrt , AKTA ÖGONEN. Du går väl inte till tandläkaren utan att borsta tänderna ?? :roll: Hälsn Mats

som du säger det är svårt att hitta en rimlig nivå..
årets slipade tand har satt sina spår
mitt mål va/är att köra med bilen i påsk (elmia)
80-90timmar i feb
det har blivit många sena nätter på sista tiden.. :)
vill ju göra så seriös garagelack som jag kan..och på så vis hålla ner priset,
oxå en grej, att göra det själv...

använder en maskin...tar ett kort så du får se..
tycker att jag har helt okej ljus att lacka i...vatten avskiljare har jag.
silikon rengörare får jag försöka fixa av den lokala lackeran. tack för tipsen..
tandläkaren vem är det :lol:
kombi 67

älskade saknade, 2dörras 64, 4dörras 66
Amma64
Posts: 58
Joined: Mon Jan 17, 2005 4:06 pm
Location: Nässjö
Contact:

Re: Amazon kombi

Post by Amma64 »

Mats Lysekil wrote:Hej Amma64! Det blir lite långrandigt det här,min ambition är att det ska gå bra för dig!! Nu är det dags att fundera vidare på ditt tak. Är det rostigt runt framrutan o in under gummilisten? ska den ur? är det grövre rost kan du använda en schotch brite skiva på borrmaskin o köra rent, slipa ut kanterna med maskin och 180p håll maskinen plant det tar längre tid men du undviker att det syns vallar igenom till topplacken detta är svårt att beskriva i text, känn med handen över färgskarvarna olika hårt ,olika fort, en träningssak, ett tyg stycke mellan hand o kaross kan underlätta. Om du har yt rost längre ut på taket kan du köra bort det med 120p,har du bucklor spackla dessa o klossa med 80p först och efter det 120p är skadorna nu ok så matta ned oskadad lack med 400p först för hand där det är trångt ,sen avsluta med maskin kör lätt över spacklingarna oxå. Oj dina bakre gångjärn ska dessa bort??? tänk igen vad du vill ha för resultat, en del retar sig på maskerings skarvar en del inte vad gör du? Blås noga rent taket, tvätta igen, blås. Måla 2 varv tema dur 20 vänta 5-10 min mellan lagren, grunden går nog att slipa dagen efter om du har 20 grader i garaget, men det bör nämnas att det tar lång tid innan alla lösningsmedel är ute ur lacken 10-14 dagar ,det kan efter sjunka något där du har spacklat (I billackerings branchen har vi till gång till infra värme o då kan korta bearbetnings tiderna) När grunden är torr kan du slipa med 500-600p börja alltid med att hand slipa där det är trångt och av sluta med maskin. Det finns ett bra märke på slipmaskin med dammsugare FESTO det brukar gå att hyra.
Bås rent igen ,tvätta blås igen, använd klibbduk (tac rac) ,Rena handskar o overall o mask . Måla 2 varv topplack, ha en plåt bredvid att först prov spruta på. Hoppas du blir nöjd! Der är kul med färg, inte stressa, ha kul!!!!!!! Hälsn Mats

nej då mats...är bara tacksam!!
det är inte alls farligt runt rutan fram..nere på förarsidan va det ytters lite..
rutan fram får sitta kvar..
på vissa ställen har varit småblemmor som kommit fram när jag körde med 240p,
har kört med 180p på dom, en del ställen har blivit plåtrena, där efter har jag kört med 240p igen,på en dim av kanske 16-18cm..tror du jag behöver brespackla det? kommer det synas om det sitter mitt på en dörr tex...
bakre gångjärn har jag plockat bort...va gravrost där så ska punktblästra tänkte jag...
lackar även övre lucka , huv , och bakdörrarna löst...
ska försöka hålla strax över 20g i garaget när det är dax..
åter igen tack..
kombi 67

älskade saknade, 2dörras 64, 4dörras 66
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Amazon kombi

Post by Mats Lysekil »

Hej Amma64! Du behöver inte alls bredspackla, om det inte är buckligt. När du målat grunden kan du ta en mörk färg o blanda med mycket förtunning o dimma på över grunden så får du en sorts märkfärg som försvinner när du börjar slipa, psykologiskt bra att se att det händer nåt när man kört fast i slip träsket. Mycket vettigt att måla karossen i delar, lättare att koncentrera sig på mindre ytor. :roll: Hälsningar Mats
Amma64
Posts: 58
Joined: Mon Jan 17, 2005 4:06 pm
Location: Nässjö
Contact:

Re: Amazon kombi

Post by Amma64 »

blev att laga upp bakdörrarna i helgen..
och taket där gångjärnen sitter,
tog ett kort på slipmaskinen oxå...





ImageImageImage
kombi 67

älskade saknade, 2dörras 64, 4dörras 66
Post Reply