vilken framvagn?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
volvos80
Posts: 14
Joined: Thu Dec 07, 2006 5:02 pm

vilken framvagn?

Post by volvos80 »

hejsan vilken framvagn passar på Amazon kombin??
har hört att volvo 140/ 164 vagnarna passar rakt av på dessa ???

behöver byta då jag skall ha i annan motor
Vem har sagt att hissingscontainer rostar??...
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Passar inte rakt på... Varför ska du byta framvagn för att du byter motor, du får gärna utveckla dina teorier lite...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
volvos80
Posts: 14
Joined: Thu Dec 07, 2006 5:02 pm

Re:

Post by volvos80 »

Cpt Tuttle wrote:Passar inte rakt på... Varför ska du byta framvagn för att du byter motor, du får gärna utveckla dina teorier lite...
För att jag skall ha i en störra maskin och vad jag har hört så klarar inte den framvagnen av det som sitter där?

Lika så bakvagnen e tydligen värdelös om man skall trimma o härja

skall ha i en 16 v Turbo på 400 kusar
allternativt en sug B30E med massa kusar o den väger juh mer än en trött B18

164 framvagnen e juh förstärkt eller?
Vem har sagt att hissingscontainer rostar??...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Nog håller Amazonens framvagn. Bakaxel och upphängning får du däremot byta.
AVG
volvos80
Posts: 14
Joined: Thu Dec 07, 2006 5:02 pm

Re:

Post by volvos80 »

Arne wrote:Nog håller Amazonens framvagn. Bakaxel och upphängning får du däremot byta.
Nått du kan rekomendra att pilla dit??

tacksam för hjälp :)
Vem har sagt att hissingscontainer rostar??...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det som de flästa sätter dit är från 240 och då en 1031 axel som visst ska vara hålbarast.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Vi får nog skilja lite på vad som håller och vad som kan gå att få lagligt!

Pga framaxletrycket så måste du troligen byta eller åtminstone förstärka och bygga om framvagnen. Vilken annan framvagn du väljer beror ju på hur mycket framaxeltryck du kan komma upp i. Ska du köra med B30 så är det naturligtvis listigt att försöka med en 164 framvagn, precis som du redan räknat ut. Att hitta något som är bolt on är nog däremot bara att glömma. Fast det behöver ju inte vara så svårt ändå.

Bak bör väl en 240 1031 vara lämplig i och med att den har rätt bredd och är billig och lätt att få tag på. Alternativet är väl en amerikansk axel, t ex Ford 8\" (eller t o m 9\" men den är så trögdriven) men då måste du korta axeln för att den ska passa.
Även axelns infästning i chassiet måste förstärkas.

Vidare så måste hela bilens bromssystem bytas ut. Fast byts framvagnen mot 164 och bakaxeln mot 1031 så är ju det i princip gjort.
Beroende på hur mycket effekt du tänker ta ut så är det även möjligt att karossen i sig måste förstärkas. Kan ju göras på olika sätt, ett är att montera en bur i bilen.


Har du kollat med SFRO vad de kommer att kräva för att du ska få göra ett dylikt motorbyte? Om inte så gör det! De ska först godkänna din bil innan bilprovningen gör det. Ta kontakt med din lokala SFRO besiktningsman, det är han som ska besikta och godkänna din bil!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
volvos80
Posts: 14
Joined: Thu Dec 07, 2006 5:02 pm

Re:

Post by volvos80 »

TVR wrote:Vi får nog skilja lite på vad som håller och vad som kan gå att få lagligt!

Pga framaxletrycket så måste du troligen byta eller åtminstone förstärka och bygga om framvagnen. Vilken annan framvagn du väljer beror ju på hur mycket framaxeltryck du kan komma upp i. Ska du köra med B30 så är det naturligtvis listigt att försöka med en 164 framvagn, precis som du redan räknat ut. Att hitta något som är bolt on är nog däremot bara att glömma. Fast det behöver ju inte vara så svårt ändå.

Bak bör väl en 240 1031 vara lämplig i och med att den har rätt bredd och är billig och lätt att få tag på. Alternativet är väl en amerikansk axel, t ex Ford 8" (eller t o m 9" men den är så trögdriven) men då måste du korta axeln för att den ska passa.
Även axelns infästning i chassiet måste förstärkas.

Vidare så måste hela bilens bromssystem bytas ut. Fast byts framvagnen mot 164 och bakaxeln mot 1031 så är ju det i princip gjort.
Beroende på hur mycket effekt du tänker ta ut så är det även möjligt att karossen i sig måste förstärkas. Kan ju göras på olika sätt, ett är att montera en bur i bilen.


Har du kollat med SFRO vad de kommer att kräva för att du ska få göra ett dylikt motorbyte? Om inte så gör det! De ska först godkänna din bil innan bilprovningen gör det. Ta kontakt med din lokala SFRO besiktningsman, det är han som ska besikta och godkänna din bil!
Tack för seriöst svar uppskattas =)

Ja har fundera tpå 164 vagnen fram för den som vi sagt e nog starkats då den e moddad för att bära en B30

BAk visste jag därimot inte men 240 med 1031 axel skall noteras!
ja jag har hört med gubben som skall kolla igenom min bil o
B30 e okej om bromsystem e ombyggt till kraftigare o det kommer det att bli oavsett
sen efter som jag byter både framvagn o bakvagn ink bromssystem o rubbet så kan man få den till amatörbyggt fordon enligt honom ????
då kan man juh pilla ner vad som hellst har ja fått det förklarat för mig..

men funderingen ligger på B30 sugtrimmat eller B230 TIC
Vem har sagt att hissingscontainer rostar??...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Med B230 motor så håller Amazoframvagnen, men det är klart att med en B30 imonterad så blir det betydligt tyngre. Du får helt klart mer åka med en B230 Turbo än med en B30.
AVG
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Ja, i och med att du inte behöver oroa dig för avgasrening på en så här gammal bil så ska det vara ganska problemfritt. Dock finns det en maxgräns på effekt kontra vikt, tror det är 15kW/100 kg tjänstevikt, som du måste ta hänsyn till. Borde väl i så fall bli runt 200 hk i en 1000 kg tung bil. Det går ju dock att fixa med lite kreativa bromspapper...

En turbomaskin lär ju bli lättare att bygga med. Den är mindre, ger rejäl effekt och kräver, som Arne skrev, ingen ombyggd framvagn. Fast det känns mer rätt att ha en riktigt hårt trimmad B30, helst med förgasare också! Fast frågan är om inte en sugmotor blir dyrare att bygga också.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

volvos80 wrote: sen efter som jag byter både framvagn o bakvagn ink bromssystem o rubbet så kan man få den till amatörbyggt fordon enligt honom ????
Om jag är rätt underrättad så skall det vara samma bils bromssystem fram och bak för att man (lättare) skall få den igenom besiktningen.

Ex framvagn 164, bakvagn 240 men bromssystem 240 (fram och bak)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Ja det är riktigt, det är lättare att få igenom den om det är helt igenom samma bil man tar systemet ifrån. Fast det är inte omöjligt att samla ihop delar heller. En kompis har blandat S80 ok fram och 240 bak på sin Amazon och det var ok enligt SFRO. Dock måste självklart storleken på huvudcylinderna anpassas så att bromskraftfördelningen blir bra.

Ska man i detta fall satsa på att ta hela systemet från en bil hade jag valt 164 bromsar både fram och bak (164 oken passar nog bak på en 1031 axel också) i och med att skivorna fram faktiskt är större på 164 än på 240.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
volvos80
Posts: 14
Joined: Thu Dec 07, 2006 5:02 pm

Post by volvos80 »

jag har kollat upp lite på olika allternativ här

och som det sagts så är 164 framvagn ink brommas så är framvagnen starkare och bromms skivor aningens törre...

det lutar åt B230 TIC då e det är enklast billigast men jag skall därimot bygga mig en B30 på sidan av för att i framtiden kanske pilla ner i kombin..
men när delar trimm är dyrt till B30 så kommer det att ta lite längre tid

men jag har skissat i hop ett recept på hur bilen kommer se ut när den är klar :)

hur ligger det till med karantunneln o likande det får rum med B230 grejer där?

självklart lär man få bygga om tunneln framtill för att få plats med M46 eller liknande...
Vem har sagt att hissingscontainer rostar??...
Post Reply