Vita däcksidor vita

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
J-h:n
Posts: 16
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:27 pm
Location: Göteborg

Vita däcksidor vita

Post by J-h:n »

Hur bäst få sina vita däcksidor, som blivit grådaskiga, vita igen?
P22134VD. Gyllengul.
Kybele
Posts: 12
Joined: Mon May 24, 2004 1:53 pm
Location: Luleå

Post by Kybele »

När jag hade vita däcksidor (\"vitt gummi\") brukade jag använda tvålull, svinto, som jag löddrat i vatten. Det finns säkert effektivare och mer skonsamma metoder men det funkar med tvålull.
~~ Röd/vit amazon -57:a ~~
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Är de riktigt skitiga är det väl-löddrad svinto med mycket vatten försiktigt som gäller. Det sliter ju dock en del på färgen. Skrubbar man för mycket finns det risk för att man går igenom.

Det man bör tänka på när man väl fått dem rena är att smörja in dem med något som en drar åt sig smuts, men som ändå är smutsavvisande. Jag vet inte om silikon eller något liknande kan funka. Sedan får man tvätta dem med jämna mellanrum, ex, med en ren svamp med yes/bilshampo och sedan smörja upp dem på nytt.

Meckigt är det, men snyggt blir det ju. Det är värt varje möda och besvär om man har en årsmodell som passar i vita däcksidor tycker jag. =)
J-h:n
Posts: 16
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:27 pm
Location: Göteborg

Post by J-h:n »

Tack för tips! Silikonspray borde väl funka som smutsavvisare. Det är bra till det mesta. Egentligen hade ju herrgårdsvagnarna normalt inte vita däcksidor, men jag har faktiskt sett det på en av Volvos reklambilder från -64. Så det så.
P22134VD. Gyllengul.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Vanlig svamp o schampo går alldeles utmärkt för att få de vita sidorna vita igen. Bilvax funkar även som skydd för gummit på däcken.
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Är de riktigt skitiga går det inte bort med bilschampo och svamp Henke. Inte om någon tex. har gått emot med skon mot däcksidan eller något liknande, då sitter svärtan som berget och man får gnida ordentligt med svinton för att få det fint igen. Det vore kul att veta vad de använder för färg till däcksidorna. Något mer smuts-åtdragande får man leta efter.

Det finns ju däcksfärg att köpa men det blir inte alls samma sak som den färg som sitter där från fabrik utan spricker och har sig.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jodå D59471, det går bort med svamp, schampo och varmt vatten. Varför så bråttom? För övrigt så blir det mekaniska slitaget minimalt och jag kan tänka mig att smutsen inte samlas lika fort igen om det inte finns repor och rispor av svinton. Funkar fint både på Wegus sunk sidor och på de som är gjutna i däcket. Jag har haft Wegu i många år och de gjutna (BF Goodrich) nu i kanske fem. Börjar man däremot måla på däcken så är det säkert kört?
-anglofil-
J-h:n
Posts: 16
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:27 pm
Location: Göteborg

Post by J-h:n »

Äsch, det är klart att jag har prövat med vanlig svamp och schampo. Länge och tålmodigt. Men sidorna har nog suttit på länge (de är den lösa sorten) och smutsen är mycket ingrodd. Det ger ett lite sorgligt intryck när en detalj som finns där enbart för att pråla börjar bli sunkig.
P22134VD. Gyllengul.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det mesta försvinner ju med schampo och en ren svamp. Men min erfarenhet är att skiten ofta sitter så pass ingrott att man kan nöta med bilschamposvampen i timmar utan att man når smutsen som \"gått in i\" det vita ingjutna gummit. Nu menar jag svåra fläckar och märken som blir på däcksidorna. Inte att de ser allmänt \"skitiga\" ut.

Och bråttom, det har jag sällan. Saker får ta den tid det tar. Svinton har man inte för att det skall gå fort. Löddra upp den ORDENTLIGT och putsa bara försiktigt utan att trycka. Annars repar man däckssidorna och nöter bort bort material. Tricket är mycket lödder och att köra mjuka fina rörelser. Men det finns säkert många andra metoder som funkar. Schampot har dock inte lyckats någe vidare för mig. :(

:D
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Hur ofta har ni tvättat era däck egentligen? Har ni verkligen gått över dem ordentligt vid varje tvätt med svamp, eller har ni bara fuskat med borsten...? :)
Jag är verkligen ingen putsb*g men jag tycker att all skit formligen bara rinner av när man tvättar. Svampen blir dessutom alldeles vit så den är ju bara att slänga efteråt. Med wegu sidorna så hade jag däremot problemet att de nästan vittrade sönder till slut, men de var också bra gamla när jag slängde dem.

Förresten, precis nu kom jag på en sak som kan vara bra att veta med Wegusidorna: de nötte sig in i däckets sida säkert ett par millimeter. Kan vara bra att kolla det, eftersom däcket är lite ömtåligare där... :roll:
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

De vita däcken åkte väl på bilen lite för tidigt under renoveringen. Det mesta var klart, men då och då ville man in under bilen och justera något eller fixa nånting. När man ligger och ålar under bilen med skitiga dojjor är det lätt att komma mot däcksidan och då får man snart ganska fula märken. Så de mesta \"svår-fläckarna\" har väl uppkommit i garaget. Ute på gatan händer inte mycket, vanligt bromsdamm och skit från vägen försvinner lätt med bilschampo, men mer inbiten skit måste putsas bort med vassare grejer.

Efter renoveringen putsade jag däckssidorna helt rena med vällöddrad-svinto och smörjde upp dem med silikon. Sen dess har det faktiskt räckt med schampo, så på sätt och vis har du rätt henke. Men om man tex. skulle råka gå emot en trottoarkant är det ju värre.

Dessutom hade du väl bara smal vit rand på din bil? Det är lite värre med BF Goodrich med 2\" kritvit däcksida.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

D59471 wrote:Dessutom hade du väl bara smal vit rand på din bil?
Alldeles riktigt. Men jag hade ju Wegusidorna innan, de där breda som kläms fast mellan fälg o däck, och de höll sig rena o fina i ca 10 år. :shock:
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Wegu-sidorna är en helt annan grej än de breda vita BF Goodrich diagonalerna! Behandlingen på Wegu-sidorna är liksom av helt annan sort.

Prova att tvätta ett par BF Goodrich 5,9-15 med 2\" bred vit sida med bilschampo och svamp så inser du vad du gett dig in på. Det är ju knappast så att man tar till Svinto bara för att det är så kul att nöta på däcksidorna! Det gör man för att skiten sitter utav bara fan. :?

Det är lätt att verka säker och vara kaxig utan att ha provat! :shock:
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Ja, det är onekligen lätt att verka kaxig. Men som tröst kan jag berätta att jag också var ganska kaxig i de dryga tonåren och att det har gått över. Den som väntar på något gott väntar förhoppningsvis aldrig för länge?

Edit: Jag ser att det är Wegus lösa sidor du har J-h:n. Det är väl så att de är gamla och torra vid det här laget.

Jag tycker inte att det största problemet med vita sidor är att de blir svåra att göra rent, utan snarare att de färgar av sig på den svarta däcksidan så den blir grådaskig istället. Det verkar räcka med lite regn för att det ska färga av sig. Under de ca 15 år som min bil haft vita däcksidor av olika typer så är det den mest störande faktorn enligt mig.

Detta var mitt sista inlägg i denna debatt.
-anglofil-
J-h:n
Posts: 16
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:27 pm
Location: Göteborg

Post by J-h:n »

Pojkar, pojkar. Vi har olika grejer och olika erfarenheter, det är väl inte så konstigt? Själv har jag mycket riktigt gamla torra däcksidor som var rejält ingrodda redan när jag köpte bilen. När jag byter däck kanske jag skaffar något snyggare, och då är det ju bra att veta vad andra har för erfarenheter av de olika varianterna. Tack alltså till er båda!
P22134VD. Gyllengul.
Post Reply