Växelspaksknopp med V
Växelspaksknopp med V
Vi kom inte fram till så mycket i den äldre tråden och nu har jag pratat med en kille (han som renoverar törnrosa) som bestämt hävdar att den äldre knoppen med V-märke bara satt på amazoner med H6 lådan. Min Amazon med den tidiga inredningen och ett V i baksätet har även ett V i knoppen man han påstår att den i så fall har monterats i efterhand. Någon som kan bekräfta detta? Jag tvivlar på det han säger då jag även har sett en annan tidig 58a med samma inredning som min vilken också hade knoppen med ett V i trots att de valt till M4 lådan.
Volvo P1200VB 1958
Jag tittade lite i reservdelskatalogen och kom fram till följande:
M40 663942-1 (Den vanliga fyrväxlade knoppen med gummifästet)
M30 661169 (Den svarta växelspaksknoppen utan markering med gummifäste)
M4 663942-1 (Samma som M40 ovan) och 659027 som jag tror är den äldre fyrväxlade knoppen i helgjuten bakelit, ej helt säker.
H6 661169 Troligtvis \"V\" knoppen och som alternativ 652296 som är helsvart
Om man sedan tittar på de äldre PV finns där även 88449 som är den gråa knoppen utan markering, något som ej funnits på Amazon.
Enligt detta bör ingen Amazon förutom H6 utrustats med V-knoppen från fabrik.
Någon annan som har något att tillföra?
M40 663942-1 (Den vanliga fyrväxlade knoppen med gummifästet)
M30 661169 (Den svarta växelspaksknoppen utan markering med gummifäste)
M4 663942-1 (Samma som M40 ovan) och 659027 som jag tror är den äldre fyrväxlade knoppen i helgjuten bakelit, ej helt säker.
H6 661169 Troligtvis \"V\" knoppen och som alternativ 652296 som är helsvart
Om man sedan tittar på de äldre PV finns där även 88449 som är den gråa knoppen utan markering, något som ej funnits på Amazon.
Enligt detta bör ingen Amazon förutom H6 utrustats med V-knoppen från fabrik.
Någon annan som har något att tillföra?
Om det hade varit japan år 2010 som Amazonen varit tillverkad i (på) så vore nog växellådan komplett med knopp och gummidamask!
Nu pratar vi 1958 och min GISSNING är följande.
Man ser i papperna att bilen med färgkod xxx skall ha en annan växellåda.
Denna monteras utan lock och spak gummitätning mot golvet (för det gör man senare i det löpande bandet.
När det kommer till spakmontaget så hämtar man en spak ur förrådet (om det skilljer på spaken mellan modelerna) eftersom den som låg på bordet inte passade.
Efter spaken monteras gummitutan mot golvet
Eftersom \"knoppen\" till H6 passar så tar man det som ligger framme! Varför gå i onödan.
Om man köper växellådan komplett som reservdel då stämmer säkert reservdelslistorna. Men om den blir bytt på bilen nja vet inte.
/Janne
Nu pratar vi 1958 och min GISSNING är följande.
Man ser i papperna att bilen med färgkod xxx skall ha en annan växellåda.
Denna monteras utan lock och spak gummitätning mot golvet (för det gör man senare i det löpande bandet.
När det kommer till spakmontaget så hämtar man en spak ur förrådet (om det skilljer på spaken mellan modelerna) eftersom den som låg på bordet inte passade.
Efter spaken monteras gummitutan mot golvet
Eftersom \"knoppen\" till H6 passar så tar man det som ligger framme! Varför gå i onödan.
Om man köper växellådan komplett som reservdel då stämmer säkert reservdelslistorna. Men om den blir bytt på bilen nja vet inte.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kan det inte vara så att den fyrväxlade lådan fick växelschema på knoppen samtidigt som sportmodellen kom (M4 som standard) dvs. att de första M4 lådorna som bara såldes som tillval fick knoppen med V märke? Inredningen med lodräta pressningar kom väl samtidigt som sportmodellen och då försvann även V märket i baksätet. Det mest logiska vore att V märket på knoppen försvann samtidigt.
Volvo P1200VB 1958
Broschyrerna är förmodligen tryckta innan M4 lådan kom i produktion och bilden är därför troligen tagen på en H6 bil med klistermärket för M4 på vindrutan, eller en M4 prototyp som inte till 100% stämmer med produktionsbilarna.
Att knoppen är av \"fel\" utförande kan bero på att någon tidigare ägare tyckt att V-knoppen var mycket snyggare, på 50 år kan mycket förändras.
Att knoppen är av \"fel\" utförande kan bero på att någon tidigare ägare tyckt att V-knoppen var mycket snyggare, på 50 år kan mycket förändras.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re:
Det är ju just en illustration, många illustrationer är förskönade för att det kanske ser bättre ut o.s.v. Om det är ett riktigt Foto är ju lite annorlunda, men även dom kunde manipuleras.Amazon wrote:Kan mycket väl vara så. I så fall är det fel på den här bilden i instruktionsboken för den illustrerar en fyrväxlad låda med den gamla knoppen.
http://xs122.xs.to/xs122/07523/Schema.jpg
I broshyrer är det ju ofta så att det förskönas jämfört med verkligheten för att det ska locka mer.
Min Morfar hade en tidig 58:a, den hade knoppen med växellägen (var samma typ av inredning vad gäller baksätet som i din).
Men jag tror i detta sammanhang att nog kunde det levereras med V-knoppen, som nån sa, på fabriken tog dom det som fanns tillhands, eller att den byttes av nån ägare, direkt eller senare under bilens liv. För V-knoppen är ju mycket finare.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Man skulle kanske kunna klassa den som \"tillval\" även till M4 lådan för de fanns ju att köpa löst och man kanske även kunde få den monterad från fabrik om man ville? I så fall kan man väl inte säga att det är fel att ha den även i en tidig 58a. Den passar hursomhelst bra ihop med den äldre inredningen. Synd att Volvo blev tvungna att ta bort V märkena.
Volvo P1200VB 1958
Troligen skulle knoppen med växellägena vara en signal om att bilen var bättre än de tidigare 3 växlade och samtidigt en komihåglapp, därför tror jag att det aldrig var meningen att de 4 växlade bilarna skulle ha V-knoppen.
Om någon eller några bilar ändå fick V och M4 var det nog ett misstag och inget tillval.
Man kunde nog köpa V-knoppen som reservdel och montera på vilken växelspak som helst men det blir inte original för det.
Vid det tillfället någon absolut skulle ha V-knoppen till sin M4 låda fick förmodligen återförsäljaren byta ut originalkroppen som monterades i Göteborg, den bilen är då customiserad av återförsäljaren och inte original.
Att specialbeställa en bil från göteborg med en äldre V-knopp är sannolikt en orimligt dyr hantering jämfört med att bara köpa en reservdel hos återförsäljaren.
Det tycker jag är den rimligaste förklaringen men vad som helst kan ha hänt så ingen vet säkert.
Om någon eller några bilar ändå fick V och M4 var det nog ett misstag och inget tillval.
Man kunde nog köpa V-knoppen som reservdel och montera på vilken växelspak som helst men det blir inte original för det.
Vid det tillfället någon absolut skulle ha V-knoppen till sin M4 låda fick förmodligen återförsäljaren byta ut originalkroppen som monterades i Göteborg, den bilen är då customiserad av återförsäljaren och inte original.
Att specialbeställa en bil från göteborg med en äldre V-knopp är sannolikt en orimligt dyr hantering jämfört med att bara köpa en reservdel hos återförsäljaren.
Det tycker jag är den rimligaste förklaringen men vad som helst kan ha hänt så ingen vet säkert.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Det tycker vi nu, ja. På den tiden tyckte man kanske tvärtom, eftersom det var mer status att ha fyrväxlad låda. Då ville man att det skulle synas, så därför tror jag att byte av knopp nog snarare gick åt det hållet. Alltså från V-knopp till schemaknopp.Amarace wrote: För V-knoppen är ju mycket finare.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Re:
Huga en customiserad bil kan jag ju inte ha. Får väl slänga i en H6 låda då så det blir rättLars Bd wrote:den bilen är då customiserad
Volvo P1200VB 1958
Amazon, har din Amazon den tidiga växellådsbalken eller den som kom senare? Är det den tidiga balken ska det nog sitta en H6, men är det den senare balken ska det nog sitta en M4. Bultindelningen mot balkarna i golvet är olika på dessa så det går inte att förväxla vilken som hör till 3 respektive 4 växlade lådan.
AVG