ljudbygge

Moderatorer
Post Reply
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

ljudbygge

Post by hero »

Som det är tänkt ska jag bygga ett bra-bättre ljud i bilen med mycket \"power\". :P

Ni som dunkat in en massa bas i bilen, hur har ni gjort detta?


Jag vill -helst- inte skära i plåten eller liknande... heller inte ha en stor 50 liters plywood låda liggandes i skuffen...... tycker det är lite väl bondigt ;)


Jag har läst md_madness (väldigt bra) guide till att bygga ljud i amazonen, men efterlyser efter någon som byggt eller kanske sett \"proffisionellt\" bygge.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Det finns inga genvägar

Post by QV »

Nu har jag inte byggt ljud i bilen men

Vill du inte skära i plåten måste du förvandla hela skuffen till en låda. Detta gör du enklast :shock: genom att klä hela insidan av skuffen med lämpligt isoleringsmaterial. För att få luften (ljudet) in i kupen så monterar du två bashögtalare, en på var sida, i var sin formpassad plyfa (eller annat lämpligt material) så att högtalaren trycker in luften i gången som finns på var sida om hatthyllan.

Gången jag pratar om är \"hålet\" som finns mellan skuffen och utrymmet bakom armstöden (baksätet) detta gäller iallafall två dörrars. Även fyra dörrar har \"hålet\" men jag vet inte hur det ser ut vi baksätet.

Du kommer då förvandla hela skuffen till baslåda och slipper därmed den \"bonniga\" lösningen med separat låda.

Om du går ner i storlek på basen till 8 tum eller så så kan du nästan dölja installationen helt.

Ytterligare en lösning är att montera högtalaren bakom armstödet, men fortfarande \"tätt\" så att \"gången\" och skuffen ger behövlig volym!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Post by hero »

Låter som en helt underbar lösning och kan mycket väl komma till att bli den lösning jag kommer använda. Känner mig redan mycket lockad utav den! Tack QV!


Jag har även fått tips om ett mer \"värsting\" sätt att bygga, som är för riktiga show-offs :P

Jag kommer hålla er uppdaterade.
Har redan börjat dra, slita och mäta i bilen för att planera allt så mycket som möjligt :)
Praise the Lowered
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Glöm inte att ta bilder och uppdatera då ! :)
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re:

Post by alfert »

hero wrote:Låter som en helt underbar lösning och kan mycket väl komma till att bli den lösning jag kommer använda. Känner mig redan mycket lockad utav den! Tack QV!


Jag har även fått tips om ett mer \"värsting\" sätt att bygga, som är för riktiga show-offs :P

Jag kommer hålla er uppdaterade.
Har redan börjat dra, slita och mäta i bilen för att planera allt så mycket som möjligt :)


Hvordan går det med lyd bygginga? Kommet noe videre?
ser frem til en oppdatering snart... 8)
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: ljudbygge

Post by hero »

Haha, usch vad jag skämms!

"kommer hålla er uppdaterade" jojo.. :D

Såhär är det.
Jag har fått hem en omgång bilstereo gadgets, men väntar fortfarande på omgång nr 2.

Till er bildgalna, får jag ta några bilder då så ni blir glada. (görs i samband med att jag skriver)

Det blir inget "värsting värsting" ljud, men det kommer att bestå av delar ifrån MDS och Hillman.
Hade samma saker i min bubbla, dock lite billigare saker, men var riktigt nöjd med det, så jag fortsätter att köra samma, även i amazonen!

Kommer antagligen sno md_madness sätt att bygga framsystem. Baksystemet har jag ännu inte bestämt mig för vilket som blir bäst/snyggast.

Pioneer framsystem
Image

MDS monoblock
Image

Hillman dvdplayer.. riktigt bra spelare med bla usb!
Image

md_madness tips sparade mig bra med tid om hur man skulle göra. dock är inte baksidan svartmålad och hålen för högtalaren borrade, än!
Image

Och sådär ser det iaf ut framifrån :)
Image

Nu kommer nästa uppdatering med mitt ljud att komma antgagligen efter ett motorbyte och kopplingsrenovering! 8)

tills dess, live long, and prosper!
Praise the Lowered
Vacker_med_Spackel
Posts: 1
Joined: Sun Oct 26, 2008 12:40 pm

Re: ljudbygge

Post by Vacker_med_Spackel »

Det skrivs om inbyggda basar i sidorna av bagageutrymmet,
är det någon som har bilder på detta?
Har just nu en lös baslåda i skuffen och bra låter det väll
iof men den tar sån satans plats!
ThrashPerre
Posts: 111
Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
Location: Fjollträsk

Re: ljudbygge

Post by ThrashPerre »

Jag tänker bygga sin ovanstående säger, lovar att det blir bilder. :)
Ska förmodligen ställa ut på Elmia nästa år, sponsrad som man troligen blir. ;)
Blood,guts and Rock N´ Roll
Post Reply