Jobbigt att få dit 240 framvagn?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Jobbigt att få dit 240 framvagn?

Post by BikerWade »

Döm av min förvåning när jag inte hittade någon tråd om detta när jag sökte, kanske är jag puckad....

Jag har ett par gånger rekommenderats att byta till 240:ins framvagn på min 62:a då orginalet börjar bli vingligt, gnälligt och glappt.

Jag har ändå planer på 1031 / 1041 bakaxel med aussie-locker (variant på detroit-locker) och lite annat.

Tydligen ska ju flera här ha gjort operationen, så jag undrar lite vad man stöter på för problem då, vad behöver modifieras?

Vi kan utgå från att jag ändå kommer konvertera till skivor runt om, tvåkrets och 5/108 delning, såga i växellådsbalkar och torped då det ska i en ZF22PH4 automat på en tokvass B20. 1031/1041 bakaxel med aussie-locker (variant på detroit-locker) och lite annat. Dessutom ska innerskärmarna väck snarast, och ersättas med stag, vilket kanske underlättar konvertering till 240-framvagn ?
Kan jag ytterligare frbättra, förstärka, stabilisera denna framvagn så vill jag även få nys om det!

Alla tips mottages tacksamt!
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

den störta skillnaden är ju att amazonen har A-arms framvagn, o 240 har fjäderben.

tror det är bättre om du satsar på en 140 framvagn som oxå är A-arms modell, med 164 bromsar.. 140 o 164 har oxå 5x108 bultmönster.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Som jag sa ska jag ändå skära bort innerskärmarna, så det är ju inget stort problem, eftersom fjäderfästat ändå måste byggas om...
Jag ville inte ha tips om andra delar, utan veta hur jag får ihop grejerna jag vill ha.... :wink:
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

240 framvagn på amazon

Post by Hasse63 »

De där med MacPherson fram på Amazon var redan poppis omkring 70-talets slut då alla ville vara först övermållinjen i SSK klassen (banracing)

Även nu byggs bilar med MacPherson. te x en \"känd\" Amazon och PV som far och son byggt som är extremt välbyggda i gämförelse med SSK vagnarna. Se bild nedan.

Image
Den \"extrema\" som det finns ett repogage om i Bilsport eller om de va Wheels. Som synses inga klumpiga original 240-fjäderben här.

Image
Bild på en TREND Amazon (Banracer från 70,80-talet) som någon börgat bygga om med delar från 240.

Hoppas dessa bilder ger dig en vink på hur det kan ser ut, för ingen kommer säga att \"så ska du bygga\" därimot tips på lättare och bättre fjäderben kan säkert nån tipsa om...kanske :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Tjusigt Hasse, skulle va väldigt intressant att få veta mer om far&son bilarna... nån som har koll på vilken tidning och vilket nummer det var ???
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

McPearson

Post by emilnat »

Varför skulle man montera fjäderben? det är ju det sämsta konceptet för väghållning... Anledningen till att den används så ofta nuförtiden är packning och kostnad.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: McPearson

Post by Amazon_V8 »

emilnat wrote:Varför skulle man montera fjäderben? det är ju det sämsta konceptet för väghållning... Anledningen till att den används så ofta nuförtiden är packning och kostnad.
Varför är fjäderben det sämsta alternativet??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

De har t ex ingen camberkompensation. Sämre styvhet, osv. En hjulupphängning med dubbla tvärlänkar (som Amazon) är helt överlägsen som koncept. I tävlingssammanhang används McPehrsson ben endast när regelementet inte tillåter andra lösningar, t ex standardvagnsracing när man måste ha samma upphängning som originalbilen.

Jag rekomenderar dig att gå in på http://www.rejsa.nu och titta och söka lite i gamla trådar. Det finns massor av trådar där som beskriver fördelar och nackdelar med olika hjulupphängningskoncept.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re:

Post by j.o. »

TVR wrote:De har t ex ingen camberkompensation. Sämre styvhet, osv. En hjulupphängning med dubbla tvärlänkar (som Amazon) är helt överlägsen som koncept...
Jag har en 63 kombi och jag har funderat på att göra något med framvagnen eftersom jag vill ha skivbromsar. Vad rekommenderar du/ni at jag för att få skivbromar och bättre väghållning?
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Jobbigt att få dit 240 framvagn?

Post by JE Jr »

Den vita "son" PV:n har varit med i en gammal Wheels.

"Far och son" har varit med tillsammans i en Bilsport Retro för kansek ett par år sedan.

Jag kkänner dem faktiskt, och det är riktigt fina och välbyggda bilar :)
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Re:

Post by TVR »

j.o. wrote:
TVR wrote:De har t ex ingen camberkompensation. Sämre styvhet, osv. En hjulupphängning med dubbla tvärlänkar (som Amazon) är helt överlägsen som koncept...
Jag har en 63 kombi och jag har funderat på att göra något med framvagnen eftersom jag vill ha skivbromsar. Vad rekommenderar du/ni at jag för att få skivbromar och bättre väghållning?
Amazon finns ju med skivor så enklast är ju att skaffa en sån. De är visserligen inte ventilerade men med bra belägg så kommer man ganska långt.
Sen sänker du övre A-armens infästning något. Detta ger camberkompensation vid infädring (dvs när bilen kränger). Minns tyvärr inte exakt hur mycket som är lämpligt men jag har för mig att det finns en tråd på rejsa-forumet där det beräknades för en 140framvagn. Amazonen är ju tämligen likadan så hittar du tråden så kan du nog applicera det på Amazonframvagnen utan problem.
Vill du vara seriös så räknar du ut hur du bör matcha fjäderstyvheter fram och bak tillsammans med krängningshämmare. Att bara montera en sänkningssats brukar inte vara en bra metod för att få en riktig balans i bilen.
Sen är det ju lätt att inse att däcken har mycket med det hela att göra. I och med att profilen är hög kränger de ofta mycket. Där får man ju fundera på vilken lösning man vill ha, höga originalliknande eller större fälg med lägre profil.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Jobbigt att få dit 240 framvagn?

Post by Lars Bd »

För att få bättre väghållning renoverar man fram och bakvagn till nyskick dvs nya bussningar kulleder fjädrar och stötdämpare samt en ordentlig framvagnsinställning.
Bussningar finns i många olika kvaliteer som tex original samt både sämre och bättre, samma sak gäller även även för stötdämpare och förmodligen fjädrar.
Flyttning av bärarmar och dylikt bör komma långt ner på prioriteringslistan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Jobbigt att få dit 240 framvagn?

Post by TVR »

Lars Bd wrote:För att få bättre väghållning renoverar man fram och bakvagn till nyskick dvs nya bussningar kulleder fjädrar och stötdämpare samt en ordentlig framvagnsinställning.
Bättre än vadå blir frågan?? Än en bil med utslitna delar. Javisst, självklart måste chassiets slitdetaljer vara i bra skick för att bilen ska få en bra väghållning. Annars blir bilen inte bara oförutsägbar utan rent av farlig.
Fast jag uppfattade det som att j.o. ville veta hur man förbättrar väghållningen, inte hur man ser till att den är som när bilen var ny!

Amazonens framvagn har inte bra camberkompensering i original och vill man verkligen förbättra väghållningen samt minska däckslitaget bör man absolut se över detta. Den största fördelen med att justera infästningspunkterna är dock att man sänker krängningscentrum vilket t ex kan göra att bilen kan ha mjukare fjädrar utan att kränga lika mycket. Minskad krängning gör för övrigt behövet av camberkompensering mindre..


Fjädrar väljer man efter de egenskaper man önskar i sin bil. Mjuk och bekväm, hård och sportig, "ban-anpassad" osv. Fjädringens hårdhet anges i frekvens och mäts i Hz (obs inte själva fjäderns hårdhet, den mäts i N/mm eller lbs/inch). Mha data såsom krängningscentrats höjd, tyngdpunkt, hjulupphängningarnas geometri osv räknar man ut en lämplig fjäder som ger den frekvens man önskar. Därefter kan man skaffa en dämpare vars egenskaper är anpassad till fjädern. En seriös handlare kan hjälpa till med detta och schimsar och modiferar dämparen efter just ditt behov.
Tänk på att krängningshämmaren måste tas med i beräkningen!


Att montera hårdare bussningar är ju ofta populärt i och med att det är ganska lätt och de är enkla att få tag på. Man ska dock ha klart för sig att det inte är helt lyckat i alla fall. Ett exempel är 4-länkade bakvagnar där många standardupphängningar har olika långa stag i övre och undre upphängningen. Monterar man hårda bussningar i en sån upphängning kommer man att försämra axelns möjlighet att fjädra in/ut vid kränging och därmed orsaka att innerhjulet lyfter i kruvirna, så kallad "binding". Hårda bussningar är deesutom ofta tillverkade av olika sorters polyurethan vilket har en tendens att börja gnissla irriterande efter en tids användning. I många fall är därför originalbussningar i gummi att föredra.
Mitt minne sviker mig tyvärr om hur långa bärarmarna är på just kombin. Min egen har stått undanställd på en loge sen 1992. Fast jag tror de är ganska lika och i så fall kan man använda hårda bussningar om man står ut med det eventuella gnisslet. Komforten blir dock lite lidande bland annat med högre vägljud.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Jobbigt att få dit 240 framvagn?

Post by Lars Bd »

TVR wrote:Bättre än vadå blir frågan?? Än en bil med utslitna delar.
Otast ställs frågan av ägare till just sådana fordon och därför bör förstahandsalternativet bli återställning till original men med bättre stötdämpare och ev andra fjädrar, om detta inte är nog kan man gå lös på framvagnens geometri men är egentligen inget man ska ge sig på själv om man behöver fråga.
En ombyggd framvagn vill ändå ha nya bussningar så det är lika bra att börja där.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Jobbigt att få dit 240 framvagn?

Post by j.o. »

TVR wrote:Fast jag uppfattade det som att j.o. ville veta hur man förbättrar väghållningen, inte hur man ser till att den är som när bilen var ny!
Hej, har inte varit på forumet på en stund så ursäkta sent svar. :) Du har helt rätt TVR, jag ville veta hur man förbättrar väghållningen, tusen tack för ett mycket lärorikt svar! Projekt väghållning börjar inte för till sommaren så jag kommer nog tillbaka med mer specifika frågor då.

En annan fråga; jag vill ju som sagt ha skivor fram, alternativen är då amazon framvagn från 65-68, eller 69-70 sin framvagn med 2 krets. Jag har förstått det slik att om jag vill ha ett 2 krets system måste jag modifiera lite pga huvudbromscylindern, möjligen också pedalerna(?). Frågan är, har 2 krets systemet "bättre" bromsegenskaper, eller är det bara ett "säkerhetstilltag"? Bromsoken och skivorna är väll dom samma?

Hur är det med bakvagnen på kombi, vilka möjligheter har jag?

Jag är inte ute efter ban-egenskaper, men väghållning är mycket viktigare än komfort, och det er en del jag är vill lägga ner både tid och pengar på.
Post Reply