PhpBB version 3.0

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: PhpBB version 3.0

Post by AKK468 »

Går det att koppla en användares inlägg till densammes konto? Uppför någon sig olämpligt så åker den personen ut från forumet, eller?

Obalanserade personer är som dito kardaner, kan de inte åtgärdas plockar man bort dem.
Stavfel kan man leva med, huvudsaken är att budskapet går fram.
If it works, don't fix it.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: PhpBB version 3.0

Post by Telis »

Lars Bd wrote: Kommer det andra order/önskemål från styrelsen blir det naturligtvis så även om ansvaret för forumet till 100% ligger på Bilia.

Intressant fråga - vem äger egentligen ett forum?
Den som äger servern, den som startade det, den som är operatör, de som brukar det i demokratisk ordning eller den organisation som står bakom de flesta som representerar forumets intressen ?

I det här fallet bör det ju kanske på något sätt "kontrolleras" i demokratisk ordning av svenska volvo amazonklubben. Just nu är det dock inte något stort problem eftersom vi har bra operatörer och forumet fungerar fint i nuläget. Min åsikt är dock att det bör vara ett forum som svenska volvo amazonklubben har inflytande över.
Åsikter?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: PhpBB version 3.0

Post by QV »

Lars Bd wrote:Anledningen är för att slippa sådant här i framtiden http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/sea ... t=S%C3%B6k samt att göra punkt 5 i reglerna överflödig, många trådar kan bli totalförstörda pga att någon har en dålig dag och tyvärr drabbar det även sådana som aldrig skulle tänka sig att "förstöra".
Ingenting är hugget i sten och kan någon presentera en lösning på detta som inte innebär begränsning i ändringsmöjligheterna kan denne få ett hedersomnämnande samt sitt förslag genomfört.
Kommer det andra order/önskemål från styrelsen blir det naturligtvis så även om ansvaret för forumet till 100% ligger på Bilia.
Då tycker jag att det var ett mycket större "förstörande" när man flyttade forumet från ezforum och hit..... då gick det mycket info till spillo.
Är personens inlägg "bra" brukar de finnas citerande i tråden och dessa står ju kvar.....
(Nu är det sköna att slippa reklamen från ezforum, även om svarstiderna inte är de bästa på detta forum)

Att begrännsa en persons "rätt" att radera sin inlägg kan tyvärr ge oönskade effekter om denna verkligen är "arg och sur" i form av hackning och dyligt. §5 är desutom lite "onödig" för gör man sig besväret att ändra så mycket i sina trådar så bryr man sig inte om man åker ut......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: PhpBB version 3.0

Post by Kent1 »

Jag har funderat lite och vill nog hävda att jag föredrar frihet under ansvar före toppstyrning och begränsning.

I skrivande stund har vi 59.226 inlägg och 6.828 trådar. Om någon skulle "surna" till och radera sina inlägg påverkar det mitt liv så lite att jag kan leva med det. Skulle någon viktig information ha försvunnit tror jag säkert att den skulle komma fram igen om jag ställde en ny fråga och på så sätt skulle det också medföra den positiva effekten att aktiviteten ökade på forumet.
Jag tycker inte heller att man ska förringa alla övriga tusentals inlägg och mena att de raderade var så viktiga att någon har lyckats förstöra forumet genom att stympa några trådar.

Tittade på Jagrullar och vårt eget forum och kan för mitt liv inte se att de gjorda raderingarna har förstört någons liv eller orsakat mänskligheten stora kunskapsförluster. Till och med Amazonfolket verkar klara sig.

Givetvis ska forumet ha sina regler men de måste ändå brukas med eftertanke.

Min slutsats blir således att om någon tycker sig ha anledning att radera sina inlägg låt honom/henne göra det och låt oss alla andra fortsätta att kunna göra inlägg och göra det med den vetskapen att om vi senare hittar ett fel eller kommer på en ny omständighet ska vi kunna redigera våra inlägg utan att fråga om lov först.

Kom just på att jag måste nämna att jag tycker det är fullständigt rätt att moderatorerna städar lite när inläggen spårar ur och inte har med Amazoner att göra.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: PhpBB version 3.0

Post by Lars Bd »

Kent1 wrote:Kom just på att jag måste nämna att jag tycker det är fullständigt rätt att moderatorerna städar lite när inläggen spårar ur och inte har med Amazoner att göra.
Äntligen något som kan tolkas som beröm.

Begränsningen av redigeringsmöjligheten är nu borttagen och det går att ändra alla inlägg.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: PhpBB version 3.0

Post by QV »

Bytet från version 2 har inneburit att gamla (interna) länkar dör. detta eftersom de innehåller texten "phpbb2" i länken.

Skulle det komma en 4a så bör man se över om det finns någon automatisk konvertering från trean när det gäller de interna länkarna. Det vore trevligt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply