WEBER DCOE 45 96/97 artnummer 19600.048

Moderatorer
Post Reply
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

WEBER DCOE 45 96/97 artnummer 19600.048

Post by QV »

Har en Weber fråga till forumet.

Förgasarna har artnummer 19600.048 \"made in italy\" Dessa är märkta \"45 DCOE 96\" och \"45 DCOE 97\" (för vänster respektive höger sett från \"insugningsrören\")

Vet någon vad som skiljer med de moderna 19600.060 \"45 DCOE 152\"

Om man kollar på en spränskis för 152'an så ser de lika ut

Förgasarna är iallafall köpta på comfort racing när dom la ner butiken (tror jag det var, det var iallafall en butiken i västberga, Stockholm) mellan 1985 - 1990
Serienummer på förgasaren är 3L F23 (gäller både 96'an och 97'an)

Det var ett kitt tillsammans med MISAB långa insug och MISAB filter

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Var det inte de förgasarna som ingick i en sats komplett med insug och filter som var godkänd till B20 enligt de så kallade F23 reglerna?

Detta tillsammmans med K-kam och 2 mm planad topp.

Förgasarsatsen var framtagen av Misab och såldes av diverse, tex Comfort.

Förgasarna är väl i princip de samma som typ 152 med plastflottör och små vita plasthattar.

Det påstås ju att dessa har sämre köregenskaper på låg och mellanregistret än den äldre typen med mässingsflottör. Enligt Ronwill så var de bästa weber 45:orna till B20 de som var märkta 15 och 16 (ett par), DCEOE 9 funkar ochså bra.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Gissning: Skiljer inte progressionshålen?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Post by Aggro »

fikk vite dette fra Misab.

*Hej ...

Förgasarna har suttit på / tillverkade till en Lamborghini från början.
Kan användas på Volvo B20 Kolla med våra besyckningslistor 2 x 45 DCOE*

jeg har B20 borret til 93mm, D-kam, 2\" grenrør og eksos, B20E topp som jeg ikke vet hva er gjort med, bare at den har standard ventiler. veiv, råder, stempler balansert, vektustert, 123Ignition

dette er i weberene nå:
Alla trattarna är \"på skrå\" från fabrik.

I halsen sitter:
Venturi 38
Auxiliary venturi 4,5

Emisionsrörets tre delar är:
Air corrector jet 200
Emision tube F9
main jet 135

Och så den brevid emisionsröret:
idle jet 45F19

Frame vid spjället:
pump jet 45

Insida förgasare:
Needle valve 175
????? nära spjälaxel 60F5

er jeg som kanskje skal kjøpe disse så jeg må vite om jeg må ombestykke alt av halsringer spredere blanderør nåler osv..koster masse penger i løs vekt så da kan en nesten kjøpe nye når det er på plass.

så vi trenger litt råd her =)


håper det ikke gjør noe om jeg sier det er jeg som er the buyer QV :o
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Det sitter två små plasthattar på utsidan av var förgasare.
Image

Det är mässingsflottörer i dessa (iallafall en av dom)

Det fanns två kit att köpa på den tiden. Ett med veber 36/36 och ett med weber 45. Ingen som har en katalog kvar från tiden?

/Janne

Aggro, det är OK fråga på du. :D[/img]
Last edited by QV on Thu Jan 10, 2008 10:22 am, edited 3 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

JE Jr wrote:Gissning: Skiljer inte progressionshålen?
vilka hål är det?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Sitter innanför spjällen på ovansidan och de styr lågfartsdelen på förgasaren. På äldre webrar satt det skruvbara pluggar ovanför progressionshålen bakom blandningsskruvarna.

På nyare (dina) är det istället fasta pluggar.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

dessa alltså
Image

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Just det.

De är olika på olika modeller och de ger olika egenskaper i lågfartsregistret.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Och de är precis som du säger, pluggade. Har sökt efter mina Weber papper och äldre kataloger från typ \"KG\" men inte funnit något. Polaren som hade stora samlingar i en enda röra fick översvämning för 10 år sedan så allt hans är borta.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply