Heinan´s Amazon -65 projekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Hejsan!

Tänkte lägga ut mitt projekt som är en Amazon -65.

Kort historia

Vart sugen på bil året jag skulle fylla 16 och blev sugen på en Amazon eftersom det helt klart är den snyggaste volvon :D hittade en på blocket för 9000 som jag sedan köpte :)

Har inte gjort så mkt på den hittils :( endast saker för att få den genom besiktningen så man får åka lite med den :D
pga andra mopedprojekt som måste slutföras så får Amazonen vänta :?

Lite bilder:

Image
Från sidan hos säljaren

Image
Motorrummet

Image
Inredning

Image
Instrumentpanel

Bilder när bilen va hemma

Image
Image

Och lite garagebilder

Image
Trångt garage :?

Image
Dålig bild av underredet

Image
Bakaxeln

Bilder på den som den står idag

Image

Image
Liten del av Amazonen och liten del av min andra bil som är en Chevrolet Nova -75

Kommentera gärna och fråga på :)

Mvh Victor
Last edited by Moroten on Sat Jan 19, 2008 5:27 pm, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Personen som svetsade all min rost på min Amzing är ett NOVA freak. Bilen ser bra ut och bakaxeln du har är av typen ENV inte den bästa som finns men fungerande. Är svårt med reservdelar till den så om du får bekymmer är det lättare att renovera en Spicer M27. Vill du trimma så får du leta upp en Spicer M30 på en 66'a det är nämligen nya axeln med gammla infästningen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Moroten »

Okej :) Bakaxel måste bytas i vilket fall då gängorna är dåliga på axlarna plus att fästerna på bakaxeln är dåligt svetsade.

Och trimmad kommer den att bli iaf så jag ska föröka få tag på en nyare bakaxel :)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Ser ut att vara en trevlig bil! Fin inredning. :)
Är den så bra i plåten som den ser ut att vara? Tänker närmast på sparklådor och sandplåtar.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det ser ut att vara i bra skick och rätt lätt att få fason på.

Lacken hm vad är det för nyans/färg.. den ser så orange ut :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re:

Post by Moroten »

parbring wrote:Ser ut att vara en trevlig bil! Fin inredning. :)
Är den så bra i plåten som den ser ut att vara? Tänker närmast på sparklådor och sandplåtar.
Tackar :) Plåten är okej men sparklådorna är lite muggiga men vet inte hur allvarligt det är och sandplåtarna är inte heller helt ok :( Fronten är också helt slut men det har jag en ny NOS och en i bra skick :D

Finns lite rost på framskärmarna med som kanske går att laga :wink: golvet tror jag har klarat sig relativt bra men ett hål vet jag att det finns, kommer antagligen hitta mer :roll:
Hasse63 wrote:Lacken hm vad är det för nyans/färg.. den ser så orange ut
Det stämmer att den är orange :lol: vilket kommer att ändras på, dels för att det är en ful färg och att den har massor av små bubblor i lacken, vad beror detta på? kan tillägga att den varit svart :wink:
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

Moroten wrote:
Plåten är okej men sparklådorna är lite muggiga men vet inte hur allvarligt det är och sandplåtarna är inte heller helt ok :( Fronten är också helt slut men det har jag en ny NOS och en i bra skick :D
Sparklådorna är ju lyckligtvis lättlagade och smidiga att ha och göra med så fort inredning och framskärmar är demonterade. :)
Då har du alltså en frontplåt för mycket och borde sälja en till mig. :wink:
Moroten wrote:
Det stämmer att den är orange :lol: vilket kommer att ändras på, dels för att det är en ful färg och att den har massor av små bubblor i lacken, vad beror detta på? kan tillägga att den varit svart :wink:
Bubblorna beror nog på dåligt underarbete och små rostangrepp där under.
Var svart originalfärg då?
Några planer på vilken färg bilen slutligen ska bli?
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Moroten »

parbring wrote:Sparklådorna är ju lyckligtvis lättlagade och smidiga att ha och göra med så fort inredning och framskärmar är demonterade. :) Då har du alltså en frontplåt för mycket och borde sälja en till mig. :wink:
Okej, skönt att höra :) Får se när mina andra moppeprojekt blir klara, förhoppningsvis snart så jag får börja med Amzingen snart :D då ska jag kolla igenom den ordentligt på rost och laga det som behövs :)

Hehe :wink: Får se om den andra frontplåten ska säljas :wink:
parbring wrote:Bubblorna beror nog på dåligt underarbete och små rostangrepp där under.
Var svart originalfärg då?
Några planer på vilken färg bilen slutligen ska bli?
Okej :? glömde säga att om man trycker på bubblorna lite med nageln så kommer det ut lite vatten :? Och svart va originalfärg på den här bilen :) Har funderat lite på färg och det lutar åt sidenmattsvart eller kanske blanksvart :wink: Kom gärna med förslag :)
J_I_M
Posts: 36
Joined: Sun Oct 15, 2006 3:28 pm
Location: Norsjö

Post by J_I_M »

ser bra ut :D men lacka om den :lol: va ska du göra med den ? nå trim eller ??
Volvo Duett -65 Kustom A-traktor
Volvo 244 -84 Vardagsbilen
Volvo 244 -79 Skattesmitaren
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re:

Post by Moroten »

J_I_M wrote:ser bra ut :D men lacka om den :lol: va ska du göra med den ? nå trim eller ??
ja, det är inte den finaste lacken direkt :P Vet inte riktigt än vad jag ska göra med den än men det ska i en trimmad B20 och sen får jag se vilken lack det blir och om den ska sänkas osv. Skulle vilja få tag på ett par 5,5" fälgar eller några andra snygga fälgar 8)

Det som jag har tänkt ha på B20:n till och börja med är en portad och planad topp, möjligtvis med större avgasventil, dubbla SU eller en Weber 36/36 och en kam som passar bra. Vet inte hur mycket jag kommer att ha råd med :? målet är att få ut ca 130-140 hk.

Nu har jag dessutom fått hem Zudappen från blästringen som sedan ska in på lack (vet inte när :? ) så snart kan jag förhoppningsvis börja med Amzingen :D

Två bilder :)
Image
Image
amazon4ever
Posts: 31
Joined: Wed Nov 22, 2006 7:59 pm
Location: Sätila

Post by amazon4ever »

Svart med röd inredning är fräckt 8) . Blev lite avis är jag såg Zündapp grejorna.
Hade en KS 50 -75 racingröd och svart som 15-åring.
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re:

Post by Moroten »

amazon4ever wrote:Svart med röd inredning är fräckt 8) . Blev lite avis är jag såg Zündapp grejorna.
Hade en KS 50 -75 racingröd och svart som 15-åring.
Japp, det är det :) Jaha, vad roligt för det är nämligen en KS50 -75 som är blästrad :wink: Vi har en -76:a som är totalrenoverad också :D

En bild på -76:an
Image
Martini
Posts: 18
Joined: Tue Feb 10, 2004 2:52 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by Martini »

Om det kommer vatten ur bubblorna kan de försvinna efter några dagar i solen...om du har tur alltså...
//Martini
Amazon 2dr -67
Amazon cab -67
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re:

Post by Moroten »

Martini wrote:Om det kommer vatten ur bubblorna kan de försvinna efter några dagar i solen...om du har tur alltså...
Då har jag haft otur :lol: den stod ute och brändes i solen i sommar och bubblorna är kvar :wink:
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Lägger upp bilder på lite grejjer jag fick för ett tag sedan :D

Image
E-topp

Image
Nyinslipade ventiler :)

Image
Weber 28/36 och en strombergförgasare

Fick ett också grenrör där strombergförgasarn satt :)

//Victor
Post Reply