Amazon -61 under renovering

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Amazon -61 under renovering

Post by Lars Bd »

Detta
visar den enda pålitliga källan till bilens identitet och övriga uppgifter.
Det är en Skifferblå 2 dörrars amazon med B18A motor, M40 växellåda samt vänsterstyrd och av 1962 års modell.
Vad papperen påstår ska du inte bry dig om, det enda som man kan lita på där är chassienummret i övrigt kan det stå vilka tokigheter som helst.
Exempel på sådant som jag vet finns, fel typkod, fel motoreffekt och fel årsmodell.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Amazon -61 under renovering

Post by pråm_amazon »

aha:) ja men de käns skönt att det är avklarat. då är det en 62:) tack för all hjälp:)
Amazon -62
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Amazon -61 under renovering

Post by pråm_amazon »

Fick låna en digital kamera av en kompis. så jag tog lite bilder idag:) lägger upp dom serare ikväll. :)
Amazon -62
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Amazon -61 under renovering

Post by pråm_amazon »

tyvär har det blivit sturl med kameran. så jag får nog hem bilderna på lördag.
förtillfället så håller jag på att demontera framvagnen. hadde den inne på syretvätt idag å de gjorde susen. blev ren å fin. genomgående rost fassd där med. på plåten som ska taimot genomslags gummit hadde gjort sitt. ska förmodligen skicka iväg allt till bläster nu nästa vecka. trösklen på förarsidan va med slut:/ hittade nya men 750kr är för mycket pengar tycker jag. specielt när en sådan tröskel är en barnlek å till värka:) kommer snart med bilder på framvagnen å tröskel bygget:)
Amazon -62
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Amazon -61 under renovering

Post by pråm_amazon »

nu jävlar har jag fått fatt i bilder:D

slipa ner kylaren å lacka den med värme färg. inte allt för dåligt. ifl bättre en den va innan hehe
Image


nu har jag efter mycket tvång börjat slipa ner den gammla rollningen. jag matta till den bara innan. men blev inte nöjd. men ska man ha fin lack så får man ha bra grund :D

Image


har demonterad framvagnen nu. ska skicka iväg det på blästring. hitta en gubbe som blästrar mycket billigt. balken va inte rost fri. rosten hadde ätit upp genomslags plåten på balken:/

Image

Image


motorrummet har sett bättre dagar.

Image


dörrkarm slipad å grundad å klar:D

Image


rost rost och åter rost. jag kan inte göra så mycket för tillfället. svetsen som jag köpte ny gas till. har packat ihop:/ slang paketet är hel kass på den. så jag kan inte svetse nu:/ men ska beställa nytt vecka 8 så får vi se om det blir bättre:D

Image


Image


rost inne på paneler med:S ser förjävligt ut. golvet har rostat så bra på vänster sida att det har ätit på kadan tunnlen.

Image


orginal klädsel?
Image


och så sist. motorn, den talar för sig själv.

Image


Image


det va allt för nu:D
Amazon -62
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon -61 under renovering

Post by Rappel »

en del rost men nog ska du kunna få ordni g på de där:) ska vli kul att följa! :) lycka till!!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Amazon -61 under renovering

Post by Ola O »

Jag ser att du har smörjbara styrleder på bilen och dessa bör du vara rädd om då detta egentligen inte är original. Troligen hemmagjort.
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Amazon -61 under renovering

Post by pråm_amazon »

mina styrleder är hel kassa. är mycket glapp i dom. å det kommer förmodligen inte å hjälpa med fett i dem. så det blir nya styrleder:/
Amazon -62
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Amazon -61 under renovering

Post by Lars Bd »

Att borra i smörjnipplar i styrlederna fungerar inte så bra, de är inte konstruerade för smörjning och det är mycket svårt att trycka igenom fettet.
Kan naturligtvis bero på fabrikat men då jag provade gick det inte alls.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Amazon -61 under renovering

Post by pråm_amazon »

me styrlederna är dom fast i styraxlen? så man måste köpa hela styrleden med axel å allt?
Amazon -62
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Amazon -61 under renovering

Post by Nalletill1000 »

Framvagnen ska vad jag vet ha smorjnipplar i alla leder fram t.o.m. 1964 for att fr.o.m. 1965 vara 'underhallsfri'.
Det ska val ga att separera helt och hallet om det ar styrsnackan du avser med styraxel och kullederna ar ju gangade med for att underlatta framvagnsjustering (mellanstaget). Sak samma med pitmanarmen.
Dar ar en uppdatering med din bil avseende bromsarna sedan nagon har monterat skivor fram, vilket ar ett overlagset alternativ till trummor.
Lycka till med din renovering och hoppas du kan halla energin och angan uppe.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Amazon -61 under renovering

Post by Lars Bd »

Jag förmodar att frågan gäller de styrstag som finns med på bilderna och dessa byts komplett, skiljer även på höger och vänster.
Angående smörjnipplarna så skulle jag ha skrivit "Att själv borra i smörjnipplar i underhållsfria styrleder fungerar inte så bra"
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Amazon -61 under renovering

Post by Nalletill1000 »

Forlat Lars jag menade inte att vara nasvis.... men vad skiljer underhallskravande och underhallsfria at utseendemassigt sedan dessa upenbarligen maste vara den underhallsfria modellen modifierad. Jag har sjalv bara haft senare amazoner och inte fatt aran att utforska de tidigare modellerna sa varst mycket, sorry for att vara off topic.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Amazon -61 under renovering

Post by Lars Bd »

Jag tog det inte som näsvishet utan som en eventuell feltolkning av mitt svar, därför gjorde jag en förtydling.
Skillnaden på smörjbara och underhållsfria kan jag bara tala om vad jag märkte själv vid smörjnippelmontage.
De underhållsfria styrlederna tillåter inte att fett intryckt genom en i efterhand monterad smörjnippel trycks igenom leden upp i gummidamasken pga att då fett trycks in i leden pressas ledkulan upp emot lagermaterialet och i princip tätar helt.
De smörjbara har förmodligen spår i lagringen där fettet kan krypa förbi/fördelas.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Mb_star
Posts: 69
Joined: Thu Dec 30, 2004 7:54 pm
Location: Mora
Contact:

Re: Amazon -61 under renovering

Post by Mb_star »

Jag har en svart 61 som är 2 dörrars...
120-13134va
chassi nr 2142
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
Post Reply