amazon-67 projekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

parbring wrote:
Rappel wrote: vi får se om de blir nån update i kväll har lite ont i ögonen och de bränner i ansiktet haha :D
Slarvar du med svetsmasken...? :wink:

Rappel wrote: jag använde bara en flaska och en slang till den och sen ner i gasarna men de kanske blir nå fel när man gör så? jag ställde och gorma i dom men fick inte riktigt till de :? skumt :?
Koppla hellre via bensinpumpen. Dvs. du kan mycket väl ta en flaska, burk, potta eller spottkopp med bensin i, men dra en slang från den till bensinpumpen, och sen från bensinpumpen som original, dvs slang till förgasarna.


Ang. underredsmassa, färg osv. Om jag vore du, och sugen på att ha kvar bilen ett litet tag skulle jag definitivt bita i det sura äpplet och ta bort underredsmassan. Sedan är det en bra idé att lägga upp enligt följande:
- Ren plåt, måla ett par (minst) varv med rostskyddsprimer.
- Täckfärg (rostskyddsprimern är "mjuk", och behöver ett tätt lager). Använd någon form utav lackfärg, typ Pansarol eller dylikt. I detta skikt är det även läge att lägga på stenskottskyddsfärg/body om du nu ska ha sådan.
- Underredsmassa/asfaltsmassa/oljeklet, kärt barn har många namn. Dess största uppgift är att skydda mot mekanisk nötning på täckfärgen från grussprut samt att genom sin oljeuppbyggnad transportera bort fukt.

Du gör som sagt precis som du vill, och jag förstår om det känns drygt att skrapa bort och tvätta, men jag har tyvärr sett alltför många exempel på "lagningar" av detta slag, och det har en förmåga att rosta inifrån något vansinnigt.

Lycka till i vilket fall, och kul att se energin och jobbet du lägger ned på bilen! :)

okii jag ska göra som ni säger för jag ska ha kvar bilen LÄNGE då jag bara är 16 än så :) man får nog igen om man inte gör de :shock: men men bara ta i saken och göra de! jag ska testa koppla till pumpen och kolla hur de blir då! men de får bli nästa vecka för nu ska jag till byn och köra skoter! ha en bra helg så kommer jag med nå updates nästa vecka :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: amazon-67 projekt

Post by Hasse63 »

Ett klokt beslut att göra rätt. Då du skrapat bort allt så tvätta gärna plåten med tinner/förtunning så du får plåten helt ren, då biter grunden sig fast :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

Hasse63 wrote:Ett klokt beslut att göra rätt. Då du skrapat bort allt så tvätta gärna plåten med tinner/förtunning så du får plåten helt ren, då biter grunden sig fast :wink:

jioo jag ska nog lyssna på dom som vet :) jag var ut en snabbis i garaget och skulle se om man fick bort de! och de går men de är fan inte kul :evil: jag testa med tinner och bensin! men en fråga där de är gammal underredsmassa behöver jag ta bort den nya där med? :? men blir inte klok i huvet att lukta på tinner och bensin kan jag ju säga :o
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

ja då har man kommit hem från ett PAR fastkörningar :lol: i veckan ska de hända ett och annat förhoppningsviss. planen är då den att försöka byggen en egen skärmbalk till vänster sida kommer bli ett helvete men bara försöka :) sen ska all den NYA underredsmassan bort och primer och allt de där ska på efter de så får den ny underredsmassa igen men funderar på om jag ska he på nå sånt under bilen? va tycker ni? :? ja efter att vänster skärmbalk är svetsad så ska rosten vara borta va jag vet :? :D och då kan slippande och spacklandet börja igen :) föresten så ringde jag till bilprovningen i fredags och hörde när bilen senast var besiktad och de vara 2003 med två anmärkingar och de vara kopplingen och att ett fram ljus stod lite högt! men de vara fixxat sa tanten jag prata med och de känns väldigt positivt men de är ju ett par år sen den var besiktad men men :roll: :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: amazon-67 projekt

Post by Hasse63 »

Överallt där du haft plåtrent (Ingen färg) ska du tvätta plåten ren sen grunda 2-3 varv följt av 2-3 varv med lackfärg. Använder du sprayburkar så lägg fler lager. under bilen har du underedsmassa.

Om du haft på ny underedsmassa på den gammla så låt de vara kvar (det gör inget) det blir ju bara snyggt :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

Hasse63 wrote:Överallt där du haft plåtrent (Ingen färg) ska du tvätta plåten ren sen grunda 2-3 varv följt av 2-3 varv med lackfärg. Använder du sprayburkar så lägg fler lager. under bilen har du underedsmassa.

Om du haft på ny underedsmassa på den gammla så låt de vara kvar (det gör inget) det blir ju bara snyggt :wink:

hehe finfint :wink: inte så många ställen de är plåt rent på :D jaa då får jag he på de under bilen också fgör de finns inge massa alla där :) update i kväll :twisted:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

ja då har man tvättat underredsmassa i går kväll och idag och är inte klart än!!!!! :evil: blir galen! de där misstaget gör man inte om igen kan jag ju säga! :evil: jaja imon så köper farsan grundfärg och rostskydds färg så då kanske man får he på de om man har hunnit ta bort alla massa :(
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

har lite funderingar :)
va ska min bil ha för stolar och villken färg orginal?
varför får jag inge tryck i en av mina gasare (su) har fyllt på olja men efter ett tag så försvinner trycket?! :?
hur får man lös sidor rutorna bak? på en sida är dom skruvad men på andra sidan kan jag inte förstå?! :?
bästa sättet att ta lös fram rutan på? va ska man få fast den ny ruta sen? limpa isf va för lim osv?
hehe tack i förhand om nån vet :lol:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

då har jag varit ute och grundat lite och de! ska grunda 1-2 gånger till och de blir mkt bra måste jag säga :) tjockt och fint :) ska även ta uta golvmattan och allt och grunda upp golvet för farsan ska fixa nån fin röd färg som jag ska ha på golvet även baggen och under huven ska få nya röd färg när de är färdi grundat! syren röd säger han att de va och den ska tydligen vara VÄLDIGT röd :D själv tror jag de kan bli skit bra :D

så här blev de. dock första lagret och lite skitit blev de då inte alls massa gick att få bort

Image

går de att köpa sån där mattan man limmar fast?! man brukar ha de på golvet i bilen!? asfaltsmatta eller nå sånt heter de väl?

mer bilder kommer kanske i kväll om de är nå att visa :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: amazon-67 projekt

Post by Hasse63 »

Rappel wrote: har lite funderingar :)

varför får jag inge tryck i en av mina gasare (su) har fyllt på olja men efter ett tag så försvinner trycket?! :?
Tryck? vad menar du?
Rappel wrote:hur får man lös sidor rutorna bak? på en sida är dom skruvad men på andra sidan kan jag inte förstå?! :?
Är den inte skruvad på andra sidan?
Rappel wrote:bästa sättet att ta lös fram rutan på? va ska man få fast den ny ruta sen? limpa isf va för lim osv?
hehe tack i förhand om nån vet :lol:

Rutor som sitter i gummilist brukar vara extratädade med något, limmar och tätar heter ett tätningsmedel som jag har set hos en glasmästare.
Image
skruva lös allt som är runt rutan på insidan, sedan "lyfter du upp" listen som bilden visar, när det är gjort runt om så är rutan lös och då behövs bara ett lätt tryck innefrån så ramlar den ut:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

men när man har fyllt på olja i dom där tubberna uppe på gasarna så ska man ju sätta på den där pluggen igen på dom med en sån där pinne på! och de ska ju gå lite trögt att trycka ner den sen gänga på den?! men nu gick de hur lätt som helst att trycka ner den! den ramla bara ner typ! :? okok tack för hjälpen med farmrutan. jags ka ut i garaget nu coh kolla så följer kameran också med :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: amazon-67 projekt

Post by Hasse63 »

På "pluggen med pinnen" sitter en mässinggrunka som det går att snurra på (dämpkolven). Är den inte för liten (ej original) så kan jag tänka mig att den "rammlar ner",

Hur mycket ATF-olja har du fyllt? (ca 1-2cm från kanten och ner är normalt)

Här kan du läsa om din förgasare
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

Hasse63 wrote:På "pluggen med pinnen" sitter en mässinggrunka som det går att snurra på (dämpkolven). Är den inte för liten (ej original) så kan jag tänka mig att den "rammlar ner",

Hur mycket ATF-olja har du fyllt? (ca 1-2cm från kanten och ner är normalt)

Här kan du läsa om din förgasare
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf

jioo man ska ju fylla till den där övre spinndel saken jag har läst nå papper men kan inte förstå :? jaja de är bara läsa vidare och försöka förstå och fixa men de är inte de som är de viktiga nu de är allt annat hehe :) nu har jag dragit på underredsmassa på sidan där igen och de blev super bra måste jag säga! har även slitit ut all inrednig ur den och ska lacka grunda och lacka upp golvet nästa vecka! har några små små rost håll jag ska svetsa igen också :) har även lackat bakspeglen haha :D

när man knackar så hittar man tyvär :( på höger sidan var de där!
nu ska de fan vara slut på rosten jag kan då inte hitta nå mer iaf! :shock: :o

Image

vart sugen på att lacka hehe :D

Image
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: amazon-67 projekt

Post by Amapola »

Hasse63 wrote:Hur mycket ATF-olja har du fyllt?
En liten tankevurpa där Hasse. Det ska vara motorolja i SU. De behöver lite mer motstånd än ATF-oljan ger. Den öser man i Strombergarna.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: amazon-67 projekt

Post by parbring »

Amapola wrote:
Hasse63 wrote:Hur mycket ATF-olja har du fyllt?
En liten tankevurpa där Hasse. Det ska vara motorolja i SU. De behöver lite mer motstånd än ATF-oljan ger. Den öser man i Strombergarna.

Närmare bestämt Single Grade SA20-olja. Finns att köpa på Förgasarteknik.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Post Reply