glödga kopparbrickor

Moderatorer
Post Reply
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

glödga kopparbrickor

Post by QV »

Har defenetivt en kundskapslucka här. Hur glödgra man en kopparbricka. År det bara att lägga den plant på en metallplatta och blåsa på med gasen tills den "glöder" och sedan är det klart?

Har just köpt brickor för en mindre förmögenhet och vill inte göra det en gång till.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: glödga kopparbrickor

Post by Amakombi »

Du har redan svaret själv :)

elda så den blir "riktigt" varm så är de klart sen.
sätt brickan på samma sida mot tråget som den satt som innan för säkerhets skull.

/Ronny
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: glödga kopparbrickor

Post by Lars Bd »

Ska man inte kyla av dom hastigt också? glödga och ner i vatten.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: glödga kopparbrickor

Post by QV »

Lars Bd wrote:Ska man inte kyla av dom hastigt också
Det är väl det som kallas för härdning och en hård bricka vill man väl inte ha?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: glödga kopparbrickor

Post by Lars Bd »

Har för mig att koppar var tvärt om dvs blev mjukt vid "härdning" men den blir kanske för mjuk då.
Efter lite letande hittade jag http://www.teokonsult.se/plat/koppar/pl ... htm#Glodga som skrev som jag ville.
Glödgning av kopparplåt:
Vid koppartäckning på torn och dylikt måste man kanske glödga plåten lokalt i samband med falsning för att göra plåten ännu mera formbar, t.ex. i området där tvärfals möter svängda ståndfalser.

Ju mer man hamrar, driver en kopparplåt, ju hårdare blir den. En uppvärmning med gasol eller svetslåga och hastig avkylning gör den mjuk igen. Precis som den glödgade plåten var från början. Vanligtvis görs sådan glödgning på verkstad.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: glödga kopparbrickor

Post by QV »

Man tror att ett ämne är "enkelt" så kommer det fram hemligheter...... Får fråga plåtslagaren hur det är med detta. De borde veta eftersom de skapar i koppar

/Janne

så nu när jag hoppade till länken att den kom ifrån en plåtslagare :P
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: glödga kopparbrickor

Post by Arne »

Det stämmer, man ska kyla ner koppar snabbt för att det ska bli mjukt.
Last edited by Arne on Fri Apr 04, 2008 6:31 am, edited 1 time in total.
AVG
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: glödga kopparbrickor

Post by J.LUNDIN »

När man glödgar koppar så innebär detta i praktiken att man upplösningsbehandlar materialet dvs. släpper på alla spänningar som byggts in och gjort materialet hårt. Koppar och austenitiskt rostfritt (18/8) är exempel på material som deformations hårdnar då man bankar på dom eller utsätter dom för kraftiga och långvariga vibrationer.

Kopparmaterial värmer man enklast tills man får det att glöda, därefter slänger man det snabbt ner i kallt vatten. Kopparn blir då mer eller mindre lealös och går då att exempelvis hamra vidare på.

För rostfritt material i gemen så är temperaturen för upplösningsbehandling runt 1050-1100C. I fallet med rostfritt material så är det så benäget att deformations hårdna att man inte bör körnslå materialet före borrning. Ytan där körnslaget sitter är garanterat den yta där borren kommer att halka runt på... :D

Härdning av metalliska material som nämndes ovan kan också föregås av en upplösningsbehandling, för att sedan enligt förutbestämda värmekurvor härdas upp. Vilket i praktiken innebär att materialet värms till en för legeringen väldigt bestämda tempnivåer och hålltider, för att sedan snabbt kylas av i luft, skyddsgas, olja eller vatten. Vissa metaller kör man sedan en efterföljande anlöpning på dvs. ytterligare en värmebehandling men då vid en låg temperatur, exempelvis runt 150-250C. Anlöpningen brukar man vanligtvis ta till för att justera den slutliga hårdheten på materialet.
Post Reply