Page 1 of 1

Hjälp, Bakre tätning vevaxel vs. Bilprovningen

Posted: Wed Jun 16, 2004 1:28 pm
by Jonas P
Det lättaste sättet att byta bakre tätning vevaxel (filtringen)?

Går det att göra utan att lossa flänsen? Då kan man ge sig fan på att alla andra packningar måste bytas.

Posted: Wed Jun 16, 2004 2:26 pm
by Arne
Du måste plocka ner växellådan och svänghjulet. När du ändå byter passa på att ersätta filtringen med en stefatätning, då ska du ha en modifierad kåpa eller från en -75 års B20, alt. B21:a. Glöm ej att rengöra vevhusventilationen och oljepåfyllningslocket också så att inte problemet återupprepas på en gång. :wink:

Re: Hjälp, Bakre tätning vevaxel vs. Bilprovningen

Posted: Wed Jun 16, 2004 7:14 pm
by Lars Bd
Jonas P wrote:Går det att göra utan att lossa flänsen?
Om man förutsätter att filtringen har suttit där sedan motorn var ny så behöver man inte lossa flänsen utan bara pilla loss låsringen, brickan och peta ut resterna av filtringen.
Den nya filtringen ska vara helt genomdränkt med motorolja innan montering sker i omvänd ordning.
Om filtringen nyss är bytt och ändå börjat läcka så kan man misstänka att kåpan ej är centrerad då är det säkrast att lossa kåpan och centrera om den.

Filtringen är en utmärkt tätning som inte sliter på tätningsytorna och det finns ingen anledning att byta ut den till något annat.
Förutom
Åker man valp eller liknande och riskerar att få motorn under vatten då är nog radialtätning (stefatätning eller annat fabrikat) att föredra.

Posted: Wed Jun 16, 2004 10:35 pm
by Jonas P
Tack för svar. Provar på fredag.