Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by QV »

När det gäller Amazoners elsystem är dom bara att riva ut och slänga ner i en låda...... Monteringen sköter sig nästa av sig sjäv..... Med lite hjälp av ett elschema från rätt år och modell. Det enda jag fick chansa på var fläktreglaget. Det var inte uppmärkt för de utgående kablarna.

Då har jag större problem med vilket hål som blinkerskablaget fram skall igenom, det främre eller bakre.. Det kan ju bli fel :evil:

/Janne

Det är farligt att riva hela bilen i smådelar, jag gjorde det "mistaget"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by cruisingphill »

Jag tar det säkra före det osäkra och märker upp allt, för att det ska bli smidigare vid återmonteringen, att läsa el-scheman är väll heller inte min gebit utan jag går efter logik :lol:

Jag har blivit varnad förr när det gäller mitt tillvägagångssätt och att man riskerar att bryta samman om man tar allt på en gång men jag tänker inte så, jag har som ett arbetsschema i huvudet där moroten, belöningen, är att få montera ihop allt igen och den dagen det påbörjas vill jag ska vara så perfekt som möjligt, allt ska vara rent, snyggt och i så bra skick det går, småsaker och dyrare saker som mattor eller lister som är knöliga kan jag leva med och sådant går ju att byta efter hand.

Jag demonterade några bilar under min utbildning, det blev till att renovera några bilar då och det var tempo som gällde då så jag tycker det är lugnt och skönt att jobba i egen takt, dessutom så MÅSTE jag få ihop det igen för bilen lämnar inte garaget utan egen maskin :roll:



Liten uppdatering från kvällen kan jag bjuda på..

Kopplingshydrauliken monterades isär, rengjordes men jag behövde knappast byta något, alla gummin var i toppskick, fick dock ta loss lite ärj från cylindrarna med 1200papper. Givetvis så putsade allt lite lagom :roll:

Image

Image
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by cruisingphill »

Jag har idag varit iväg på en skrot för att hitta en dörrpanel till min volvo 740, gick runt där och letade hisingetraktorer och rätt som det är så skådar mitt norra öga en Amazon under ett tjockt snötäcke!

Visade sig vara en 65'a berättade en som jobbade där, det var dubbla SU (??) förgasare på och motorn gick runt enligt en annan anställd som varit med då de hämtade bilen. Bilen var tydligen avställd sedan 1981 men då med nyrenoverad motor och enligt samma man som hämtade bilen hos sista ägaren så var den trimmad till 148kusar!
Sååå..var det allt? Nej det fanns två framskärmar på bilen, den vänstra var fin överallt utom att själva balken och infästningen där ofanns, ja det var en 1dm luftspalt mellan skärm och hjulhus, men den andra skärmen såg bättre ut, dessutom så fanns skärmspeglarna kvar på båda sidorna.

Jag är i valet och kvalet, fick ett pris, 500kr för skärmarna inkl lyktor och speglar samt insug och förgasarna.. bör jag slå till??

Det är ju inte så att marknaden är överfull av räddningsbara plåtskärmar men samtidigt så kommer det att kräva en del jobb av mig om jag ska använda dem istället för de jag har, fast det är ju inte rost på samma ställen så man kan ju kapa och föra över..

Dessutom så fanns det ett laddrelä av rätt typ/modell, det stora med plåthus, fast generatorn såg betydligt äldre ut än min, men eftersom jag har ett modernt plastrelä så vill jag gärna ersätta detta med ett av rätt typ, så frågan till den som vet är huruvida ett laddrelä från en 65a passar till en 68a? Är båda av växelströmstyp eller är likriktare/diodbrygga inbyggt i relät eller generatorerna?
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by einar- »

Ja tveka inte, det skulle jag inte ha gjort. Bara att handla ju.
Och angående laddrelät så har du antagligen en växelströmmare i din bil och 65an har en likströms så reläet passar inte dit
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by A-masen »

Du frågar om laddningsrelä. Vad är det för generator i bilen?
Man kan inte blanda dom två typerna. Växelströmsgenerator = växelströmsrelä. Likströmsgenerator = likströmsrelä.
Överkurs: Skulle det råka vara en modernare växelströmsgenerator, någon kan ha bytt tidigare, så kan den mycket väl ha inbyggt relä, eller regulator som det brukar kallas då.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by cruisingphill »

I min 68a så sitter likriktaren i generatorn och har alltså ingen separat likriktare vilket äldre generatorer har? 65an jag kollade på hade en generator som var mer avlång samt med anslutningar på sidan av själva huset? Det laddrelät jag avser att byta ut är väll enkom för att förhindra att relät laddar mer än vad elsystem och utrustningen är avsedd att klara, dvs, strax över 13volt eller så?

Finns det tabeller för vilka årgångar som hade vilka generatorer/relän?
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by A-masen »

Vi måste reda ut begreppen lite.
Likriktare sitter i alla växelströmsgeratorer. Strömmen som alstras i dom är alltid växelström, men den likriktas direkt innan den lämnar geratorn. Så från alla generatorer på en bilmotor kommer det likström, även om generatorn råkar heta växelström.
Det som vi pratade om tidigare var laddningsrelät, eller regulatorn. Den styr spänningen (volt) till ett lämpligt värde, som i sin tur batteriet bestämmer med hur mycket det vill ha för det aktuella tillfället. Ett tomt batteri vill ha minst 14,2 volt, kanske lite mer också i korta stunder. Ett fulladdad vill ha mindre.
När kom det ena eller andra?
Jag har inga exakta uppgifter, men det finns dom på det här forumet som har kataloger och broschyrer etc. etc. Men jag har ungefärliga minnen från den aktuella tiden. Växelströmsgenerator började komma på dyrare och lyxigare bilar under mitten på 60-talet. Och standardbilarna följde långsamt efter. Vi kan ju poängtera att Volvo inte låg i täten där. Det är naturligtvis en egen historia med produktplanering etc. etc. Men det kom mot andra halvan eller slutet av 60-talet. Då var det generatorer med ett separat laddningsrelä på utsidan. För den oinitierade kan det se ut som ett relä för en likströmsgenerator, men det är inte samma sak.
Generatorer med inbyggt relä kom mot skiftet 70 - 80-talet. Och i dag torde alla bilar ha sådana generatorer.
Vill man skilja på en växelströmsgenerator och en likströmsgenerator, kan man veta att växelströmmarna är korta och tjocka medan likströmmarna är längre och lite smalare. Inte olika en startmotor utan den påbyggda solenoiden. I bilarna är oftast växelströmmarna gulkromaterade eller av någon lättmetall, medan likströmmarna väldigt ofta är svartmålade. OBS! Ett viktigt undantag är båt och traktormotorer. Där är oftast alltihop målat i en gemensam färg.
Hur skiljer man på en bortskruvad äldre växelströmmare och en nyare med inbyggt relä? Dom äldre som har ett separat relä på utsidan och är nästan helt platta på bakgaveln. Dom nyare har tydliga "påbyggnader", ofta med några kylflänsar på bakgaveln.
För mer detaljer i detta kan man hitta massor om man söker uppgifter på nätet.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by cruisingphill »

Tack A-masen för utförlig förklaring, minnena kommer åter när du förklarade det så pedagogiskt:)

Jag har också funnit i Volvos reparationsmanual att det finns ett par olika generatorer av samma typ, jag har dock i min 68a en växelströmare som är väldigt lik S.E.V. Motorola eller Bosch som finns på sidan 17 och 28 (PDF sidnummer, ej de tryckta) i detta blad:

http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... 20_12V.pdf

Då slog en tanke mig.. det fanns en Volvo 142 från 1969 på samma skrot, i den så satt en finfin B20 med samma generator som min, och laddrelät/regulatorn var väldigt likt det som fanns i Amazon 65an fast det hade anslutningarna i form av en kontakt istället för lösa kablar som skruvas fast på sidan. Det relät jag har nu av modernare typ har samma kontaktfäste så nog måste väll den dosan passa!? Är ju bara ett år som skiljer, B20A vs B18A och till synes samma generator som i min.. tror bannemig jag köper det också, funkar det inte så kan jag iaf ta skalet och montera in min nuvarande plastdosa i den för syns skull :lol:

Edit: Lägger till bilder på mitt nuvarande relä samt generatorn

Mitt relä till vänster, ansluts med tre tåtar till generatorn
Image

Som ser ut på detta vis
35A, rätt lågt tycker jag, laddlampan brukade glimma när man belastade med torkare, fläkt och blinkers samtidigt :?:
Image
Last edited by cruisingphill on Thu Jan 14, 2010 12:14 am, edited 1 time in total.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by Dieseltroll »

Länge sen man hörde av dig Phill, började nästan misstänka att du frusit ihjäl :lol:

Ang. skärmar och fuggar: Slå till för fan, bara fuggarna med insug är värda mer än 500:-

Keep up the good wor

// D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by cruisingphill »

Jå men jag har allt bestämt mig för att det första som görs imorrn efter att ha lämnat av på dagis blir att köra vidare till skroten och meka :D Jag kollade lite på blocket o tradera och det finns gott om dubbla SU paket men inte till så bra pris, skärmar fann jag inga alls men det är ju klart en del "grisen i säcken" eftersom bilen påstås ha stått still sedan 1981, förgasarna kan ju vara skit innuti, återstår att se! :o


Dieseltroll: Jag klarar kylan, två år i Boden har härdat mig :mrgreen: Hur går det själv med ditt? Länge sedan du uppdaterade!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by cruisingphill »

Då har jag varit på skroten och plockat delar!

Det här mötte mig vid halv tio
Image

Och såhär när jag lämnade vid elvatiden
Image

Fick med mig dessa förgasare med insug och länkage, vad heter dessa, SU H6 eller ngt i den stilen?
Image

Även båda framskärmarna följde med hem, på den högra så hade hela den plåten som sitter ihop med balken rostat bort men den hade liksom släppt så plåten i skärmen var ändå frisk, borde gå att knäcka till plåt och fästa relativt enkelt:)
Den vänstra var mer frisk, dessutom så var listerna samt lyktpottorna i bra skick så nu slipper jag leta nya sådana :D
Image


Grävde runt inne i bilen också och fann det som lämpligast att plocka med mig mattorna bak, den stora svarta typen med kokosliknande undersida, gummimattan är fin och hel men skitigt, kokosen på baksidan var dock kass men det kan man ju limma dit nytt :)

Det var allt, 500kr fattigare men 500 gånger lyckligare (fick dessutom MVG på textkommunikationskursen jag läst :mrgreen: )
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by A-masen »

Cruisingphill, du har ett PM!
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by cruisingphill »

Jössenåd.. snart tre månader sedan jag uppdaterade. Har blivit med jobb utöver studierna och dessutom haft fullt upp med snöskottning i vinter.

Sedan sist, all el är nu riven, innertaket har åkt ut och kommer att ersättas av nytt sådant då det fanns ett gäng tråkiga brännmärken efter cigg och andra småskador. Bilen kommer inom kort att hissas för demontering av bakaxel och preventiv vård av underrede. Jag ger nog fan i att renovera bakaxeln mer än dess upphängning på grund av misstro på mig själv:P

Till sommaren kommer jag eventuellt att anställas av staten och därmed inte längre ha tid att meka amazon, detta är för mig helt i sin ordning då jag haft det i planeringen sedan jag köpte bilen, men efter det så borde jag ha sparat ihop till en ny Röd 46 till hela bilen.. 8)

Tills vidare, that's all folks!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!

Post by cruisingphill »

Dags för uppdatering..

Som jag skrev ovan så har jag haft ont om tid (och pengar) så bilen har blivit tillfälligt bortprioriterad men jag har småpulat lite iaf.

Jag har tidigare försökt få bort rattstången då jag ska ha ur instrumentpanelen, dessvärre så satt stången fast i panelen med två brytbultar som var ett aber att få loss, löstes tillslut genom att jag tog en mutter som var igensvetsad på ena sidan och spännde över tills skruven började gängas ur, då den var tillräckligt långt ute på undersidan att hållas i med tång så skruvade jag av muttern och skruvade ur skruven med tången. Gick men det var knepigt.

Här är rattstången lös men själva rattlåset sitter kvar, detta behövde man bara dra hårt rakt utåt så att hylsan föll ur.
Image

Här är penelen borta, likaså torkarmekanismen, nu börjar bilen bli ren från detaljer och operation rostlagning/nedslipning/isolering/ljuddämpning/omlackering kan ta vid :D
Image

Har också städat i garaget så bilen fick en dos vårluft för några veckor sedan
Image

Allt för nu, ska ut och meka ett par timmar idag också, får se om jag uppdaterar mer efter det :) *
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 11 Maj 2010!!

Post by Dieseltroll »

Men vad trevligt att höra av dig igen :D

Man behöver inte jobba ihjäl sig som vissa andra på forumet, ta det lugnt och i din egen takt så kommer det bli bra tills slut...

Har själv börjat småpilla lite med amazonen, så är det när våren kommer :lol:

Ha det bra

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply