Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-

Post by cruisingphill »

Hej alla!

Köpte mig en Amazon -68 häromdagen! Har sedan tidigare några Volvobilar men en Amazon är något som jag bara kunnat drömma om tidigare då dem i regel kostar rätt mycket om det ska vara i användbart skick. Denna köpte jag rätt billigt av ett par utanför Boden som haft den som extrabil dem senaste tio åren. Bilen är såld som ny i Boden och full dokumentation medföljde :D

Skickat är inte det bästa tyvärr men min bilskadereparatörsutbildning ska få bekänna färg när jag väl är klar med mitt nuvarande arbetet i Boden, är ursprungligen ifrån Skåne. Tanken är att köra ner henne till skåne så fort väglaget tillåter och påbörja renovering!

Är väldigt sliten lack på den men rosten är inte så farlig förutom framskärmarna som måste bytas. Huven måste passas in och el-systemet ses över. Köpte henne nybesiktigad så hon rullar lagligt till slutet av 2009. Teckande halvförsäkring idag, 80kr månaden:)

Ser fram emot många timmar här på detta forum! Är väldigt okunnig vad gäller Volvos äldre maskinpark och dess motorer, har varit insnöad på 740 Turbo etc innan, men bilmekande är tammetusan livet!

Här är lite bilder på bilen:

Image
Inredningen är som synes inte helt fräsh, men jag ser inte några problem med att frächa till både säten och annat.


Image
Rak och fin i plåten, bara sliten lack o några ställen i nederkant som rosten börjar knaga...har renoverat en betydligt värre amazon tidigare

Image
Framskärmarna måste bytas! Kromringen runt lyktan finns i bilen, övrigt krom på bilen blir nog finfint efter ett par timmar med autosol! Några liste är krökta tyvärr men går dem inte att rikta så får det bli "nya"..

Må väl allesammans!
Last edited by cruisingphill on Wed Apr 27, 2011 10:50 pm, edited 23 times in total.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny på forumet, köpt Amazon 1968!

Post by QV »

Välkommen till forumet.

Ser bra ut. Gratulerar till köpet. Bilen har fällbeslag på stolarna eller ser jag fel?

Den där grå mattan på förarsidan skulle sitta fint i min bil :P såg ut att vara hel. Du är välkommen på en fika på vägen ner.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Ny på forumet, köpt Amazon 1968!

Post by cruisingphill »

Tackar:) Ja det är fällbeslag och alla fyra mattor är hela. Med bilens fina dokumentation så medföljde en gammal "tillbehörskatalog", vet inte om några sidor saknas då det inte är numrerade men den är 10 x 15cm och format som kollilappar, ung. som de SJ använde på sina lastkollin förr, kvadratiska med avklippta hörn i ena sidan. I den finns det en väldig massa kul saker, t.ex. fällbeslagen med artikellnummer 277386-7 och dem kostade 128kr när det begav sig, annan kul sak är Bilhjälmen son finns under "För säkerhets skull", kostade 63kr och liknar en tropikhatt med rejäl hakrem :lol:
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Ny på forumet, köpt Amazon 1968!

Post by 1211962 »

välkommen är också (nygammal )amazon ägare har ägt en 68 en gång i tiden men nu blev det en 62/63 som ska forsätta gå i arv
åker du väg E22 ner så är du välkommen till mej också på fika i garaget :wink:
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Ny på forumet, köpt Amazon 1968!

Post by cruisingphill »

Ja jag läste din tråd med den ljusblåa Amazonen, ser ju riktigt fin ut! Hoppas du får ihop den snart och att du får många fina sommarkvällar bakom ratten=)

Tackar för fikaerbjudandena, får se när och hur ja kör ner=)

Var ute nu ikväll och fixade lite med elen i bilen, laddlampan lyser lite svagt när man har en förbrukare igång, t.ex. torkare eller fläkt. Igår slutade allt fungera men efter att ha skrapat bort lite ärj från säkringarna så blev de bättre:)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Ny på forumet, köpt Amazon 1968!

Post by parbring »

Ser ju ut att vara ett riktigt bra objekt! :)
Lacken hade dessutom åldrats på ett i mina ögon ganska läckert sätt.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Ny på forumet, köpt Amazon 1968!

Post by hero »

Heja bortflugna skåningar som mekar med amazoner! :D

Precis som parbring får jag hålla med om lacken.. jag tycker det är så jäkla fränt!
Hoppas nu att bilen gör dig lycklig, och att du inte kommer att tröttna när motgångarna kommer!

all the best!
Praise the Lowered
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Ny på forumet, köpt Amazon 1968!

Post by cruisingphill »

hehe, vissa gillar visst sliten matt lack..men visst är den läckert patinerad men jag ser hellre att den rost som finns fixas och att ny lack läggs:) Jag tror inte jag kommer att tröttna i första taget, att renovera saker, speciellt bilar är jäkligt tillfredställande och stärker självkänslan när man ser en fin bil komma fram från ett tillsynes hopplöst objekt, och då jag inte ser denna bilen alls som hopplös så hyser jag inga farhågor hurvida min mentala hälsa får stryka på foten eller inte, de är bara o börja lixom;)

Är just nu nere i Skövde på övning så ja är långt från bilen, men när ja kommer till Boden igen på tisdag så ska jag ta o titta lite närmre på sånt som är prio 1 och planera inköp. Är underbart att ha en massa saker färdiginköpta på hyllan hemma den dag man börjar riva i bilen..samt att det är en morot att påbörja arbetet om man någongång skulle ha motivationssvikt, men de är som sagt inget jag befarar.

Ha de fint allesammans och tack för era kommentarer=)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Ny på forumet, köpt Amazon 1968!

Post by cruisingphill »

Nu har jag kommit till Boden igen efter att förra veckan varit nere i Skövde:) Amazonen startade snällt vid första startförsöket trots att hon stått ensam i en vecka ute i kylan..
Något arbete på bilen har det inte blivit då jag saknar garage:( Har bara tankat henne för första gången samt köpt mig en kupefläkt. Hoppas nu bara att uttaget i kupen är fungerande trots 40 år på nacken!

Lite bilder har det iaf blivit, bilen i det skick den är i nu, som när jag köpte henne fast med två granar i rutan. Luktade mkt instängt förr..

Håll till godo! :)

Image
Huven uppe så motorn får andas riktigt kall norrlandsluft..huga!

Image
En backspelgel är av..ligger i bagageutrymmet tillsammans med hyllan som ska sitta under brädan. Även en tillbehörshylla som ska sitta uppe på brädan ligger därbak fast fästena är av:(

Image
Snurran, B18A. Sitter en lapp på ventilkåpan som säger att det är en utbytesmotor. Garantiärende? Saknas en sida om det i garantihäftet iaf.. Smutsigt, oljigt men fullt fungerande. Här ska det bli snyggt och rent och massor av puts!! Någon av er med erfarenhet av dessa som kan säga mig ifall det ser orginal ut under huven eller om det är något här som inte är som det brukar vad gäller sladdar, slangar eller annat som syns?

Image
En väldigt tråkig framskärm, den vänstra är mycket sämre än den högra vad jag kan se. Ringen runt lyktan ligger även den i bilen. Baljan bakom verkar väldigt porös..

Image
Här står bilen och ser kaxig ut..eller nåt;) Vill inget hellre än att ta ner, laga, fixa, putsa, svetsa och renovera henne:D



Hoppas någon av er tyckte att bilderna var intressanta att titta på fast att det bara är en vanlig, sliten Amazon :roll:
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder 15/2!

Post by Amakombi »

Ser ut som ett väldigt fint objekt!

Men skärmarna tycker ja inte ser så risiga ut.. ser ut och vara endast i fram vid lyktpottorna, fast bilder kan ju ljuga :?
Nog svetsar du iordning dessa :wink:
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ny på forumet, köpt Amazon 1968!

Post by Lars Bd »

cruisingphill wrote:vad gäller sladdar, slangar eller annat som syns?
Luftfiltret är från B20 och det ser ut att finnas några extrasladdar vid reläerna men det är lite svårt att se.
För övrigt ser den ut att vara relativt välbehållen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder 15/2!

Post by cruisingphill »

jasså, de är annan filterbox? Sedär:)
Jag har inte tänkt på det så innan, iom att den ena skärmen är rostig framtill så utgick ja från att de inte vart mkt kvar av dem.. kanske går dem att rädda?


Jag har noterat att där sitter en sak som syns typ längst till höger på bilden, den är inte inkopplad till ngt.. ser ut o va en konding av ngt slag?
Image
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder 15/2!

Post by Lars Bd »

Endast de 2 bakre reläerna är original.
Jag tycker mig se några S-koder på typplåten, vilka är det?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder 15/2!

Post by cruisingphill »

S-koder? jag vet inte riktigt vad där står, är färg och lite annat som nämns där.
Bilen är iaf enligt regbeviset en Volvo 131341P och chassinr 298970 om det nu kan säga något?

Ska ta en bild på typplåten imorrn:)

Tack för hjälpen, jag tror att det svarta plastrelät är till extraljusen som verkar ha suttit monterade då där är hål för det uppe på kofångaren. Sen pratade förra ägaren ngt om att det monterats halvljusautomatik men den skulle enligt honom inte fungera som den ska. När man startar bilen så lyser laddlampan skarpt o inget ljus är på, men så drar man ut ljusspaken till max, och sen för in den till mittläget så funkar allt som det ska. Men när jag sen stänger av bilen så slocknar allt ljus.. bör väll vara ett relä som slår till för det? Ska gräva under brädan, såg lite kablar som av någon anledning såg ut att vara "jag-tar-bara-röda-sladdar-så-blir-allt-lättare-när-jag-kopplar-själv"

Friskt kopplat-Hälften brunnet! :lol:
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder 15/2!

Post by Arne »

Eftersom det är en -69:a ska det sitta en B20 original i din Amazon. Det ser ut att vara ett fint objekt. :D
AVG
Post Reply