Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 11 Maj 2010!!
Dieseltroll: Nej jag har som jag skrev haft mycket ont om tid för garaget och också ont om kosing så det har stått stilla men motivationen kommer nog med värmen
Senaste dygnet har följande skett..
Hittat rost på framskärmsbalken
Kapat bort rost från framskärmsbalken
Börjat skrapa loss underredsmassa från hjulhus och plåten bakom (vad den nu kan tänkas kallas?)
Jag har också fått tummen ur och slutfört mitt sidoprojekt, ett motorstativ åt kraftpaketet. Fetat på med svetsen, det gick toppen! Materialkostnad 20kr (plus svetsråd/gas) Stabilt!
Nu är det helg också, då kommer det att slitas knogar i garaget!
That's all folks!
Senaste dygnet har följande skett..
Hittat rost på framskärmsbalken
Kapat bort rost från framskärmsbalken
Börjat skrapa loss underredsmassa från hjulhus och plåten bakom (vad den nu kan tänkas kallas?)
Jag har också fått tummen ur och slutfört mitt sidoprojekt, ett motorstativ åt kraftpaketet. Fetat på med svetsen, det gick toppen! Materialkostnad 20kr (plus svetsråd/gas) Stabilt!
Nu är det helg också, då kommer det att slitas knogar i garaget!
That's all folks!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 14 MAJ<-------
I brist på att andra skriver något så fyller jag på med lite bilder från dagens pulande..
Detta flexande kabelskyddet är till motorvärmarkabeln/kupevärmarkabeln och var väldigt rostig och ful. Sånt gillas inte.
Efter ca 30 minuter konstant körande med stålborste på borrmaskin så blev det bättre, frågan är om man ska klarlacka eller något för att det inte ska bli ytrost efter kort tid? Tips mottages varmt!
Idag/kväll har jag också tagit ner kardanaxeln, avgassystemet samt drag och den bakre kofångaren. Satan i havet vilket sjå det var att få loss de två sistnämnda, draget satt tydligen med åtta bult upp mot bagaget och dessa hade satt sig med naturens goda hjälp. Tog nog en fyra timmar skulle jag tro bara att få ner draget
Blir att blästra och snygga till. Givetvis nya bult
Jag har också tagit loss lister i min iver, dörrlisterna och de på bakskärmen gick bra, men jag begrep inte hur jag skulle få loss dropplisten så den slet jag i vilket resulterade i att den efteråt såg ut som en spånspiral från svarven, är högst osäker ifall den går att återanvända. Finns det styrningar för hur man ska gå tillväga vid montering och demontering av dessa?
Jag hade också av listerna runt bakrutan, var inte så knepigt men jag fick lära mig den hårda vägen att listerna som sitter över c-stolpen inte går att dra loss med fiskben som de som sitter under rutorna, sabbade den högra av dessa listerna totalt.
Såja, då var helgen slut!
Adiöö
Detta flexande kabelskyddet är till motorvärmarkabeln/kupevärmarkabeln och var väldigt rostig och ful. Sånt gillas inte.
Efter ca 30 minuter konstant körande med stålborste på borrmaskin så blev det bättre, frågan är om man ska klarlacka eller något för att det inte ska bli ytrost efter kort tid? Tips mottages varmt!
Idag/kväll har jag också tagit ner kardanaxeln, avgassystemet samt drag och den bakre kofångaren. Satan i havet vilket sjå det var att få loss de två sistnämnda, draget satt tydligen med åtta bult upp mot bagaget och dessa hade satt sig med naturens goda hjälp. Tog nog en fyra timmar skulle jag tro bara att få ner draget
Blir att blästra och snygga till. Givetvis nya bult
Jag har också tagit loss lister i min iver, dörrlisterna och de på bakskärmen gick bra, men jag begrep inte hur jag skulle få loss dropplisten så den slet jag i vilket resulterade i att den efteråt såg ut som en spånspiral från svarven, är högst osäker ifall den går att återanvända. Finns det styrningar för hur man ska gå tillväga vid montering och demontering av dessa?
Jag hade också av listerna runt bakrutan, var inte så knepigt men jag fick lära mig den hårda vägen att listerna som sitter över c-stolpen inte går att dra loss med fiskben som de som sitter under rutorna, sabbade den högra av dessa listerna totalt.
Såja, då var helgen slut!
Adiöö
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 16 MAJ<-------
Dropplisten är knepig som du märkt, en bred tång och försiktighet då man bänder av den (uppåt).
Med snälla verktyg utan skarpa kanter kan man sedan böja tillbaka formen för att få tillbaka snäppfunktionen.
Klarlack på motovärmarslangen låter väl som en idé, själv tänkte jag gnida in den med paraffinolja när jag kommer till det,
jag utgår att du också har aluminiumvarianten.
Ligger inte så högt på listan ännu för min del.
Med snälla verktyg utan skarpa kanter kan man sedan böja tillbaka formen för att få tillbaka snäppfunktionen.
Klarlack på motovärmarslangen låter väl som en idé, själv tänkte jag gnida in den med paraffinolja när jag kommer till det,
jag utgår att du också har aluminiumvarianten.
Ligger inte så högt på listan ännu för min del.
210 -64, 223 -68
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 16 MAJ<-------
Så man ska bända listen med undersidan uppåt och häkta av den på ovansidan sist..då gjorde jag tvärfel.. jag började nere vid framrutan och drog helt sonika loss listen som en tejpbitBlomquist wrote:Dropplisten är knepig som du märkt, en bred tång och försiktighet då man bänder av den (uppåt).
Med snälla verktyg utan skarpa kanter kan man sedan böja tillbaka formen för att få tillbaka snäppfunktionen.
Är det aluminium den är av? Hmm.. jag tyckte det var vanlig rost men det kanske var ärg och smuts bara? Är det alu så borde det väll räcka med att autosola eller vaxa den med en luden trasa.. men som sagt, det är smådetaljer bara men det är viktigt Inget får dra ner helhetsintrycket när det väl är klartBlomquist wrote:Klarlack på motovärmarslangen låter väl som en idé, själv tänkte jag gnida in den med paraffinolja när jag kommer till det,
jag utgår att du också har aluminiumvarianten.
Ligger inte så högt på listan ännu för min del.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 16 MAJ<-------
Fick lite tid över idag mellan jobb, kaffe och barnhämtning
Var på bakändan och tog loss bakluckehandtaget och låset och synade då lite kända rostområden, det fanns ett mindre hål i högra hörnan vid hjulhuset/bakskärm men efter att ha grävt igenom otaliga lager av pålagd spackel och smuts så blev hålet större
Vet i katten hur jag ska laga detta, alltså vilka lager av plåt som ska vara var just i hörnan, allt är ju borta Får ta och spana igenom samtliga renoveringstrådar, är ju inte allt för ovanligt att det har hittats rost just där tidigare
Skärmkanten, blir väll att få tag på ekonomiplåt eller kapa från donatorbil på skroten.
Har också synat rosten på högra tröskeln, är bara den yttre plåten i bakskärmen som är kass verkar det som, balken under är solid och hård.
Blir ev. en sväng ut i garaget senare ikväll.
Var på bakändan och tog loss bakluckehandtaget och låset och synade då lite kända rostområden, det fanns ett mindre hål i högra hörnan vid hjulhuset/bakskärm men efter att ha grävt igenom otaliga lager av pålagd spackel och smuts så blev hålet större
Vet i katten hur jag ska laga detta, alltså vilka lager av plåt som ska vara var just i hörnan, allt är ju borta Får ta och spana igenom samtliga renoveringstrådar, är ju inte allt för ovanligt att det har hittats rost just där tidigare
Skärmkanten, blir väll att få tag på ekonomiplåt eller kapa från donatorbil på skroten.
Har också synat rosten på högra tröskeln, är bara den yttre plåten i bakskärmen som är kass verkar det som, balken under är solid och hård.
Blir ev. en sväng ut i garaget senare ikväll.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 17 MAJ<-------
Här har tråden rullat på och du har förmodligen agerat redan, men metallhöljet till motorvärmarkabeln är normalt sett zinkgalvat. Om du har polerat bort det nu, så bör du nog lacka den med någon motståndskraftig färg innan du monterar den i bilen. Om inte annat går det att köpa ny sådan (galvad) hos närmaste större elfirma. Kan du dessutom visa upp den gamla och beskriva hur den var monterad, så kan du helt säkert få (köpa) snygga avslutningar och förskruvningar också.
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 17 MAJ<-------
Såpass, ja vid närmare eftertanke så kan jag erinra mig att det är någon form av ytbehandlig på skyddet som dammade bort när jag körde rent med stålborste. Tror du inte att det går att behålla den så blank som den är genom att klarlacka? Annars så sprayar jag den med silvrig fälgfärg, köpa nytt kanske är en idé också men det är ju inte lika kul som att ha kvar orginal
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 17 MAJ<-------
Det är möjligt att t.ex en 2K klarlack skulle räcka till? Man skall komma ihåg att det är ju en böjlig "slang" och vibrationer och skakningar kan göra att färgen skavs bort av kanterna på spiralen med tiden. Men pröva, du kanske blir en pionjär bland dom som vill ha glänsande motordetaljer.
PS! Lundin! Du har erfarenhet av galvaniseringsjobb. Tror du att det skulle vara möjligt att förkroma den böjliga slangen?
PS! Lundin! Du har erfarenhet av galvaniseringsjobb. Tror du att det skulle vara möjligt att förkroma den böjliga slangen?
Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 17 MAJ<-------
Chruisinphill: Efter lite tankearbete har jag kommit på att: Det finns ju redan färdig och förkromad spiralslang i form av duschslang!
Ett bra åskådningsexempel är Clasisjön nr 30-9342. 2 meter pris 139 kr. Samma sak finns ju naturligtvis hos många andra firmor. Nu är bara frågan om det räcker i ditt fall, för det är ju en gummislang inne i spiralslangen. Om då diametern är för liten till din elkabel, så blir det ju inte så roligt. Men om det skulle vara precis på gränsen, så går det utmärkt att använda vanlig flytande såpa att kladda på kabeln så den blir lätt att trä igenom. Ta till några decimeter i längd som du kan klippa bort sedan för att eliminera risken att det har kommit såpa i själva ledarna. (Såpa innehåller vatten). Och du skall använda RDOE gummikabel, och den tål säkert såpa. Den tål olja i alla fall. Såpa är även välgörande för vissa gummikvaliteter.
Men förskruvningar och ändavslutningar får du nog köpa hos en elfirma.
Ett bra åskådningsexempel är Clasisjön nr 30-9342. 2 meter pris 139 kr. Samma sak finns ju naturligtvis hos många andra firmor. Nu är bara frågan om det räcker i ditt fall, för det är ju en gummislang inne i spiralslangen. Om då diametern är för liten till din elkabel, så blir det ju inte så roligt. Men om det skulle vara precis på gränsen, så går det utmärkt att använda vanlig flytande såpa att kladda på kabeln så den blir lätt att trä igenom. Ta till några decimeter i längd som du kan klippa bort sedan för att eliminera risken att det har kommit såpa i själva ledarna. (Såpa innehåller vatten). Och du skall använda RDOE gummikabel, och den tål säkert såpa. Den tål olja i alla fall. Såpa är även välgörande för vissa gummikvaliteter.
Men förskruvningar och ändavslutningar får du nog köpa hos en elfirma.
Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 17 MAJ<-------
Tycker att dina rostställen ser bekanta ut på ngt vis...
Tyvärr så är stället vid bakre skärmkant/innerskärm/sandplåt lite
besvärlig att laga snyggt, då det kräver att du kapar friskt i plåtarna runtomkring.
Men med lite arbete blir det bra !!!
Lycka till !
Mvh Thomas
Tyvärr så är stället vid bakre skärmkant/innerskärm/sandplåt lite
besvärlig att laga snyggt, då det kräver att du kapar friskt i plåtarna runtomkring.
Men med lite arbete blir det bra !!!
Lycka till !
Mvh Thomas
Have a nice day !!!
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 17 MAJ<-------
Goda idéer du hade A-Masen, ska ta en koll på Clasisjön nästa gång jag är där!
ATS, visst är det nog knixigt men det är för litet för att jag ska köpa ekonomiplåt så det får bli ett litet pussel, har ju din och många andras tidigare arbeten att gå efter
Sedan sist har jag mest ägnat tid åt att bygga rotisserie/fordonsvagga enligt denna tråd: ROTISSERIE/FORDONSVAGGA men jag har under dagen pysslat lite för att underlätta den dagen jag ska ha upp bilen i vaggan. Då ska jag ju ha ner bakaxeln och framvagnen och därför måste bromsdetaljerna väck. Blev att demontera huvudcylinder, servo samt diverse rör.
När huvudcyl vara nere så demonterades denna genast för kontroll av innanmätet, loppet var blankt som ett ålarsle och gummina såg fina ut. En snabbomgång med roterande stålborste och sedan rostskydd och färg. Istället för trist svart så spexade jag till det med en mörkgrå volvofärg vid namn "Antracitgråmetallic" (Färgkod 214)
Sedan blev det att kolla själva bromsservot, jag har aldrig förr demonterat ett sådant och hade därför ingen koll på vad som väntade, men nyfiken som jag är blev det att såga upp ringen runt vakuumkammaren och lära sig.
Lite bilder på kvällens arbete:
Demonterad huvudcylinder
Stålborstad och rostskyddsgrundad
Lackerad, tycker själv färgen är rätt snygg, inte original men det får duga, bara jag själv är nöjd så
Servot demonterades och togs in i duschen för grovrengörning
En detaljbild på vad som finns under plattan som sitter med 4 skruv där det går ett rör fram till vakuumbehållaren. Vad det är? Ingen aning.. ?
Prylarna i cylindern på servot, dessa flög all världen väg vid demontering och jag ägnade en lång stund att få tag på alla delarna. Hittade DENNA länk i en annan tråd som var mycket hjälpfull!!
Allt detta ska in i det nedre hålet.
Allt för idag, blir till att hitta på en egen patentlösning för att få ihop bandet som håller ihop halvorna till vakuumbehållaren, tänker INTE köpa en ny för åtskilliga hundralappar
ATS, visst är det nog knixigt men det är för litet för att jag ska köpa ekonomiplåt så det får bli ett litet pussel, har ju din och många andras tidigare arbeten att gå efter
Sedan sist har jag mest ägnat tid åt att bygga rotisserie/fordonsvagga enligt denna tråd: ROTISSERIE/FORDONSVAGGA men jag har under dagen pysslat lite för att underlätta den dagen jag ska ha upp bilen i vaggan. Då ska jag ju ha ner bakaxeln och framvagnen och därför måste bromsdetaljerna väck. Blev att demontera huvudcylinder, servo samt diverse rör.
När huvudcyl vara nere så demonterades denna genast för kontroll av innanmätet, loppet var blankt som ett ålarsle och gummina såg fina ut. En snabbomgång med roterande stålborste och sedan rostskydd och färg. Istället för trist svart så spexade jag till det med en mörkgrå volvofärg vid namn "Antracitgråmetallic" (Färgkod 214)
Sedan blev det att kolla själva bromsservot, jag har aldrig förr demonterat ett sådant och hade därför ingen koll på vad som väntade, men nyfiken som jag är blev det att såga upp ringen runt vakuumkammaren och lära sig.
Lite bilder på kvällens arbete:
Demonterad huvudcylinder
Stålborstad och rostskyddsgrundad
Lackerad, tycker själv färgen är rätt snygg, inte original men det får duga, bara jag själv är nöjd så
Servot demonterades och togs in i duschen för grovrengörning
En detaljbild på vad som finns under plattan som sitter med 4 skruv där det går ett rör fram till vakuumbehållaren. Vad det är? Ingen aning.. ?
Prylarna i cylindern på servot, dessa flög all världen väg vid demontering och jag ägnade en lång stund att få tag på alla delarna. Hittade DENNA länk i en annan tråd som var mycket hjälpfull!!
Allt detta ska in i det nedre hålet.
Allt för idag, blir till att hitta på en egen patentlösning för att få ihop bandet som håller ihop halvorna till vakuumbehållaren, tänker INTE köpa en ny för åtskilliga hundralappar
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 01 JUNI<-
Min huvudcylinder var också bra i loppet men rostig överallt (förutom loppet då). tog och pulade loppet fullt med papper och blästrade därefter in och utsida innan målning. Man skall ju inte jobba för många timmar i onödan.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 01 JUNI<-
Jag funderade på att låta den vänta till jag har fått tag på större kompressor för att då blästra den men eftersom allt var i så bra skick, och den bara var i behov av ny lack på utsidan så blev det en snabbvända med roterande stålborste.
Däremot så kommer jag att blästra aluminiumkroppen till servot, det är väldigt ärjat och ser tråkigt ut. Blir nog medelst salt eller bakpulver enligt tidigare beprövad metod.
Däremot så kommer jag att blästra aluminiumkroppen till servot, det är väldigt ärjat och ser tråkigt ut. Blir nog medelst salt eller bakpulver enligt tidigare beprövad metod.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 01 JUNI<-
mycket vacker färg på bromscylindern (tycker han som har den färgen på sin 740)
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 01 JUNI<-
Hehe, det har jag på min gamla sjuförti också, därav att jag hade färgen hemma.einar- wrote:mycket vacker färg på bromscylindern (tycker han som har den färgen på sin 740)
För att inte bli helt bortglömd och bortkommen så tänkte jag uppdatera. Läget är som så att jag åter har anställts inom försvarsmakten och jobbar på annan ort under veckorna, därför så har jag bara haft helgerna lediga till att vara i garaget men familj och vänner kräver sin tid så det har varit ganska lugnt i garaget sen sommaren. Dock kan jag meddela att jag äntligen har köpt mig den där kompressorn som jag så länge spanat efter. Nästa löning blir det att köpa blästertanken och sedan är tanken att bilen ska upp i min rotisseri och renblästras och slipas ner.
Enligt forumrutin så bjuder jag på några bilder..
5,5hk, 495L/min fri avg. luft. 100L tank. Behövligt tillskott i garaget!
Med nya kompressorn så gavs det möjlighet att fortsätta mitt lilla saltblästringsexperiment, fungerade betydligt bättre med rejält flås.
Så här ser den ena SU-förgasaren ut idag.
Och såhär ser den andra ut efter att jag saltblästrat, utgångsläget var enligt bilderna ovan.
Jag har också nollställt mätaren (nåja..98mil ifrån!) och börjat montera ihop själva mätarhuset, dock så ska jag lacka om den mässingsfärgade sargen men någon lack som liknar original, någon som känner till var man får tag på "skrynkelfärg" av mörkgrå nyans?
Allt för nu, kommer förhoppningsvis att ägna lite mer tid i garaget nu när jag har köpt kompressor och lusten åter satt in.
På återseende!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil