Quinnas Amazon (Bilder och film på s.16)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Nu kommer nästa steg. Igår rev jag ur intstrumenthuset ur brädan för att plocka isär det och polera upp kromet + att jag tänkte lacka om ramarna runt själva mätarna. När jag ändå va igång slet jag loss den spruckna vinylen och stoppningen på instrumentbrädan och tänkte jag skulle få den omklädd.

Har liksom lite flyt eftersom morsan är sömmerska och syr mycke kläder och har sytt lite klädslar åt mig förut. Så planen är att den ska sys om i svart skinn med röda sömmar och följa orginalmönstret. Vad tror ni om det? Lovar att fixa upp ett par bilder på de så fort jag får möjlighet.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by 1211962 »

låter kanon snyggt
väntar på resultatet :D
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Jag går dock i valet och kvalet. Orginalstoppningen i vinyl är randig, och jag vill att den nya ska bli randig den med. Fast jag kommer nog inte ha "fåror" i skinnet som det är i vinylen, utan istället kommer det sys en röd stickningssöm som rand. Frågan är bara om jag ska ha samma avstånd mellan ränderna som orginalet eller om man ska ha dom längre isär? Eller ska jag rent av skita i ränderna helt o hållet?

Vad tycker ni?
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Amazonsport »

Jag skulle nog hoppa över sömmar mitt på, bara se till att sträcka skinnet rejält(med varmluftspistol eller hårfön försiktigt) annars kanske det blir lite "plottrigt".. Blir det bra så kanske du får beställningar på mer brädor!! :roll: Skinn är vackert..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Amapola »

Amazonsport wrote:sträcka skinnet rejält(med varmluftspistol eller hårfön försiktigt)
Nja, skinn ska väl inte värmas? Jag brukar fukta skinn lite innan jag sträcker det. När det sedan torkar, drar det ihop sig ytterligare och blir väldigt tight och bra.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Jag ska prata med sömmerskan (kära mamma) igen idag. Det finns en möjlighet att det blir konstskinn bara för att det är enormt mycke lättare att få snyggt + att det är mycke mer stretch i det OCH det går att värma. Blir de konstskinn däremot så blir de skinnimitation, och efter att ha sett dom jobb hon gjort förut så kommer man inte kunna se skillnaden.

Men ni tycker alltså jag ska skippa sömmarna helt o hållet...? Låter faktiskt inte helt knäppt. Den lär se hal ut som en ål om man gör så :D

Den blir förhoppningsvis klar idag eller imorron så då kommer de bilder :D
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Amazonsport »

Amapola, Det går säkert utmärkt att blöta skinnet också, men sadelmakare som jag träffat på värmer det försiktigt när de sträcker runt kanter o hörn mm. och det har jag också provat med bra resultat..

Sätten är många, det viktiga är att det blir bra..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Nån som är sugen på fler bilder? Jag har precis fått besked från kära mor att överdraget til brädan är färdigsytt så jag ska dit och montera det imorron. Tills vidare kanske man kan fresta med en uppsnyggad instrumentpanel?

Image


Säg vad ni vill, men den vyn kollar jag gärna på under långa sommarfärder. Helt klart skitsnygg att blicka ner på.

Image

Utöver detta så har jag lagt på däcken på dom nylackade fälgarna tillsammans med dom vita sidorna. Blev ÄCKLIGT vackert. Stod vid däckmaskinen helt tårögd :P Bilder på detta kommer de med, dock inte mina tårar. På bild är jag stålmannen :D

Planera för helgen är att montera tillbaka instrumentering och bräda, säten och lister. Om det finns tid ska även dörrsidorna ryckas loss och snyggas till, dörrarna ska ljudisoleras och sen ska sidorna tillbaka igen.

Och som alltid... Bilder utlovas 8)
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by olman »

Riktigt snygg mätare . Sticker klart ut.
22134 VF
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Aggro »

Quinna wrote:Nån som är sugen på fler bilder?
selvfølgelig!
snart sommer!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Uffe »

Jag gillar dina framsteg med bilen och jag älskar din passion för vad du gör :D DET ÄR UNDERBART ATT RENOVERA 8)
Amazon 1957
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Amapola »

Amazonsport wrote:sadelmakare som jag träffat på värmer det försiktigt när de sträcker runt kanter o hörn mm. och det har jag också provat med bra resultat..
Se där! Aldrig för sent att lära nåt nytt. Men det är just detta ett bra forum är till för!
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Passionen är ju självklar när det handlar om bilen i fråga. Det är om något energin och arbetet som kommer imellan (och även flickvännen, men de har jag inte sagt :wink: )

Allt handlar om prioriteringar. Jag t.ex. prioriterar bort mysiga hemmakvällar och sömn och annat sånt strunt för att hålla på med bilen. Och blir jag hemma med flickvännen framför TV:n nån kväll så kan du slå vad om att jag sitter med nåt våtslippapper eller kromdetalj och en tub autosol i näven :P

Som utlovat kommer här fler bilder. Känns bra att man knappt gjort ett inlägg utan bilder. Blir liksom roligt att sitta och titta på :P

Visst ser det underbart ut? Nylackade fälgar, nya däck, kromad kapsel och vitdäcksida tillsammans med strålande vårsol :D

Image

Image

Här kommer även en bild på den nyklädda brädan. Dock väldigt mörk bild, men jag lovar att ta fler imorron då jag ska montera ihop hela inredningen igen. DÅ... kommer de bli fina bilder :D

Image

Som vanligt... alltid kul med kommentarer, tips, spydiga idéer och allmänn beundran.

Nu när jag ändå skriver kan jag passa på att fråga hur f*n man får loss fönstervev och dörrhandtag för att lossa dörrsidan? Jag fattar inte. Törs inte bryta och vill inte skada dörrsidan mer än den redan är.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by hero »

Quinna wrote: Nu när jag ändå skriver kan jag passa på att fråga hur f*n man får loss fönstervev och dörrhandtag för att lossa dörrsidan? Jag fattar inte. Törs inte bryta och vill inte skada dörrsidan mer än den redan är.

ja det där vill jag gärna också få reda på. jag hade ett eget helvete igår när jag fick för mig ta av mina.

ta bild med blixt på instrumentbrädet! det ser såååå irriterande bra ut redan nu, men fler bilder blir ingen fattigare av! :D
Praise the Lowered
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Som sagt... det kommer fler bilder imorron. Ska upp tidigt imorron bitti och åka till garaget, veva igång min 15kW byggfläkt och sätta igång med att montera ihop inredningen. Instrumentbrädan (den delen i plåt) ska lackas, alla knappar ska poleras upp och monteras tillbaka, mätarhuset ska tillbaka på plats, den nyklädda vadderingen ska limmas på plats, ratten ska tillbaka och till slut ska säten och soffa monteras tillbaka igen.

Och om nu någon kan tipsa om hur man får loss handtagen från dörrarna ska dörrsidorna även dom göras iordning under morrondagen.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Post Reply