Quinnas Amazon (Bilder och film på s.16)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Hasse63 wrote:De ytor som bricka/mutter ska ligga mot måste vara lika tjocka på grenrör/insug annars får den tjockare mer tryck och en läcka ligger nära till hands. Det är som du säger ont om pinnbultar och det är ofta 4:ans grenrörskacking som blir otät då den med tiden sakta "brinner upp"

Skaffa ny packning (Elring) och se till så tätningsytorna är plana och rena, framförallt på avgassidan (plana ev.) Kolla även upp så alla tätningsytorna ligger plant mot toppen eller mot en linjal så man slipper tvinga in dom. Mitt extraktor måste tvingas in vilket måste fixas innan användning.

Lycka till, och fortsätt med det fina arbetet :wink:
Att brickorna måste bli lika tjocka visste jag, men jag visste samtidigt att mina INTE är de, så de kan ju vara en trolig anledning. Men jag har dock bytt packning till en elring engång, men de vart faktiskt värre... och de va när jag drog åt ytterligare som en pinnbult gav upp. Ska dock kolla hur anläggningsytorna ser ut för de gjort jag inte sist vad jag minns... Hoppas de blir bättre då :)

Ser nåt grymt fram emot veckan då jag ska riva allt och motorutrymmet ska få ett nytt utseende.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Dags för en ny updatering då kanske :) Jag har börjat rota runt lite grann i motorutrymmet och kommit fram till att hela motorpaketet åker ur. Jag har varit inställd hela tiden på att motorn som sitter i är en B20, men i själva verket är det en B18 såg jag idag när jag skrapade bort de decimetertjocka lagret med avlagringar som klädde blocket. Som jag förstår går de fortfarande att få dit en B20-topp på ett B18 block även om det är dom större ventilerna, eller har jag fel?

Men oavsett om det går eller inte så kommer jag nog göra iordning ett av B20-blocken jag fått med nya lager, ringar och tätningar och byta så man vet att allting är riktigt. Men men, jag har iaf varit i garaget ikväll och pillat lite. Jag har försökt plocka loss allt som sitter "löst", men jag körde fast när jag kom till tändspolen. Jag fattar inte vad det är för vajer eller vad det nu är som går mellan tändningslåset och tändspolen och jag fattar framförallt inte hur man får den därifrån? Jag är jättetacksam om man kunde få ett smart svar på de, för jag har verkligen ingen aning : :oops:

Tog som vanligt ett par bilder, dock inte så jättemycket att se. Kan dock vara bra att ha en "före"-bild på hur motorutrymmet ser ut så man har nåt att jämföra med när allt är klart.

Image

Sen fick jag tråkigt på lunchen på jobbet så jag tog fram en sprayburk och lite Autosol (inget ovanligt att jag skippar lunchen för att skruva eller fixa)

Image


Snabba svar och trevliga kommentarer mottages med öppna armar :D
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Hasse63 »

B20 topp på B18 går men man måste använda B20s topplockspackning. I "wiren" går nödvändiga kablar från tändningslåset.

Mitt minne säger att tändspolen sitter med 2 skruvar och sen låter man den "falla" in i kupen.
:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Blomquist »

Quinna wrote:Jag fattar inte vad det är för vajer eller vad det nu är som går mellan tändningslåset och tändspolen och jag fattar framförallt inte hur man får den därifrån? Jag är jättetacksam om man kunde få ett smart svar på de, för jag har verkligen ingen aning
Vajern är ett stöldskydd, inuti ligger diverse kablar. Du måste demontera tändlåset samt det hus vari det sitter. Huset sitter med två skruv i brädan och utgör tillsammans med vajern och spolen en enhet. Tändlåset måste du demontera först, börja med att koppla bort batteriet. Vrid härefter nyckeln ett hack och tryck in det lilla stift som sitter på insidan av brädan (känn med fingrarna). När du väl lyckats trycka in stiftet, kan låscylindern dras ut.
210 -64, 223 -68
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Grejen är att mitt orginal tändningslås är trasigt, så tidigare ägare har skarvat på kablarna och dragit till ett annat tändningslås på sidan av, men pga vajern sitter det gamla kvar. Förmodligen inte bara jag som inte fattat principen. Men jag hoppas att Hasse har rätt och att det går att få in hela tändspolen i kupén, för då ordnar det sig ändå. Tycker dock det verkar knepigt eftersom tändspolen har en krage på utsidan mot motorutrymmet och sitter skruvad från det hållet. Men det lär jag märka när jag åker dit nästa gång.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Hasse63 »

Blomqvist har rätt.
Du ser rätt, jag tänkte fel. Kragen är på motorrumssidan så du måste lossa kablarna vid det "nya" tändningslåset och sen lossa tändspolen och lyfta bort den (kablarna kommer upp genom hålet)

Finns trådar där spolen går sänder och då kliper man höljet/wiren för att bra kablarna till den nya spolen, i dit fall är det tändningslåset som är utbytt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Blomquist »

Jag ser nu att du har den gamla typen av kåpa på motorn med locket mitt på.
Hade det inte varit snyggare med en sån?

Kanske nåt att fundera på vid någon kommande lunchrast.
210 -64, 223 -68
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Blomquist wrote:Jag ser nu att du har den gamla typen av kåpa på motorn med locket mitt på.
Hade det inte varit snyggare med en sån?

Kanske nåt att fundera på vid någon kommande lunchrast.
Jag vet. Dock så fick jag en hel del B20-delar blandannat en fräsch kåpa som jag tyckte va värd att göra iordning, då den som sitter på motorn är ordentligt bucklig.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Kan jag få vinkla uppmärksamheten tillfälligt till en tråd jag startade i Orginal Motor-avdelningen. Är tacksam för alla svar jag kan få snabbt då jag måste få undan motorn från garaget den står i.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=1&t=7026
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Kanske dags för nästa update då kanske. Låter bilderna tala för sig själv. Tror att motorn kommer kunna bli fin om det fortsätter såhär =)

Image

Image

Man blir liksom varm av att se detta :D

På bilderna ligger en del av grejerna som ska ihop på och i motorn. Renoverad B20 -75 topp, nya tryckare, splitt ny D-kamaxel, ramlager, vevlager, packningar, packboxar, tändstift samt nylackade kåpor mm.
Kommer ett par bilder till efter helgen då motorn är ihopskruvad.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Blomquist »

Skall du klämma dit en B16-fläkt? Borde ju funka, men jag har nog aldig sett någon som
haft det, kan vara en indikation på att det inte funkar så bra...
210 -64, 223 -68
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Blomquist wrote:Skall du klämma dit en B16-fläkt? Borde ju funka, men jag har nog aldig sett någon som
haft det, kan vara en indikation på att det inte funkar så bra...
Att det är en speciell B16-fläkt vet jag inget om. Jag vet bara att den satt på min befintliga B18 under huven på amazonen, så den passar utan tvekan på vattenpumpen och den ser rätt tidsenligt ut tillsammans med resten av delarna som ska sitta under locket.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Nu sitter man här igen. Klockan är efter 9 på en fredagkväll. Sen jag slutade jobbet har jag ätit 2 hamburgare, varpå jag åkte direkt till garaget där mina motorer står. Där har jag suttit med ett antal trasor, en stålborste och en flaska T-röd och putsat mitt motorblock kliniskt rent, och imorgon ska det målas. Samtidigt som jag skickar i den nya D-kammen och snyggar upp kringutrustning som fördelare, generator och fästen. Men trots att jag varit ett antal timmar i verkstan efter jobbet, så sitter jag här igen, med en remskiva och en tub autosol i näven. Inte undra på att flickvännen är påväg till Thailand med sin mamma :P

När jag väl sitter här och skriver så har jag en fundering. Oljetråget på B20motorn som jag håller på att göra iordning har en liten udda egenhet märkte jag idag när det rengjordes. Utöver den oljeplugg som sitter i botten (som det gör på alla tråg) så sitter det ytterligare en plugg på ena sidan av tråget med skallstorlek 32mm ungefär. Om man tittar på insidan tråget så ser det ut som det vore fabrikssvetsat en rund "mutter" som man skruvar pluggen i. Är det nån som vet vad den pluggen är till för? Enligt en nära kompis så kan de kanske vara ett tråg från en Volvo Valp eller nån båt eller något liknande, men jag förstår fortfarande inte varför, och det vore lite kul att veta. Allt som är udda är intressant.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Lars Bd »

Förmodligen är tråget till 1800 och har därför uttag för oljetemperaturmätare.
Kolla motornummret.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Lars Bd wrote:Förmodligen är tråget till 1800 och har därför uttag för oljetemperaturmätare.
Kolla motornummret.
Oljetempgivare med gäng motsvarande kanske M18? Är det verkligen rimligt? Låter nästan som ett sånt orginaltråg kan va värt pengar :P
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Post Reply