Quinnas Amazon (Bilder och film på s.16)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Quinnas Amazon (Bilder och film på s.16)

Post by Quinna »

Nu är det dags. Nu börjar livet. Efter 6 års längtan har äntligen en Amazon inhandlats. Många bilar har passerat och renoverats, men nu kommer det slutgiltiga, det optimala. En bil man kan ligga 30 under hastighetsbegränsningen med utan att skämmas för man vet att alla som kör om mig beundrar med avund.

Bilen jag har fått tag i en är 62a som är i relativt stort behov av en ytlig renovering. Det maskinella är i hyfsat bra skick och bilen är nybesiktigad. Dock kämpar en orginallack med att hålla sig kvar och en del krom saknas och inredning ska fixas lite. Motorn kommer förmodligen även den bytas när tillfälle ges, för just nu sitter en ganska högljudd B20 med weber 36/36 och extraktorsystem på plats.

Planen är att göra iordning karossen och lacka den svart med lite pinstriping. Sen ska den släta typen av plåtfälgar monteras med orginal kromad kapsel och däck med vit däcksida. Inredning ska få sig en uppsättning nya säten och det övriga ska kläs om. Allmänt kan man väl säga att bilen kommer få lite av ett rock'n roll-stuk. Går allt som det ska, ska detta vara ordnat till sommaren 2008 så man kan åka land och rike runt med bilen.

Om det är av intresse så kommer en del bilder under renoveringens gång läggas upp här på forumet för allmän beskådning. Kan vara lite kul att få höra vad ni högt ärade Amazonfränder har för åsikter.

Mvh// Stolt Amazonist
Last edited by Quinna on Thu Jun 19, 2008 3:35 pm, edited 6 times in total.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Pälle »

Grattis och välkommen!

Få se lite bilder NU.....
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by parbring »

Låter ju ungefär som mina planer! :) Hoppas för din skull du inte har lika mycket som jag att svetsa bara... :roll: hehe
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

parbring wrote:Låter ju ungefär som mina planer! :) Hoppas för din skull du inte har lika mycket som jag att svetsa bara... :roll: hehe
Jag har faktiskt inte en kvadratcentimeter plåt som ska bytas på hela bilen :P

Det fanns ett litet hål precis bakom framhjulet på förarsidan stort som en 5-krona, men det är redan åtgärdat så det som ska göras i plåtväg är att plåten runt grillhalvarna har fått sig en liten snyting längst ner, men de ska inte vara några problem att knacka till. Jag har en 7-kilos slägga nånstans i garaget så de ordnar sig nog :P

Ska ta ett par bilder på det jag hunnit med senaste veckan så fort jag hinner få in dom på datan.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Här kommer som utlovat ett gäng bilder. Eftersom bilen precis är inköpt och jag har bara skruvat med den i ungefär en vecka så är det inte så många bilder, men fler kommer.

Först vill jag be om ursäkt för att garaget är trångt så jag fick inga bra helbils bilder utan bara hörnen i princip :P Ska ta fler när bilen rullas ut.

Image

Image

Har iallafall hunnit ljuddämpa golvet med Bitumenplattor och lagt i ny nålfiltsmatta under den här veckan.
Image

Här är en bild på gamla klädseln på förarstolen. Passagerarsidan va ungefär lika illa däran. Dock lite kul att det satt stolar med nackstöd i när jag köpte den.

Image

Och här en bild på den nya något fräschare klädseln, nu utan nackstöd.

Image

Har även hunnit göra iordning ratten. Otroligt vad lite färg och autosol kan göra egentligen.

Image

Utöver detta har jag hunnit få tag i bakluckehandtag av den gamla "flygplans"-modellen, Albert-speglar, lite kromdetaljer samt att jag har hunnit få tag i den släta varianten av plåtfälgar, blästrat dom och fått tag i däck och vita däcksidor. Även dom kromade navkapslarna har jag fått tag i och polerat upp. Man har blivit ganska vass på att spåra delar :P
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Hasse63 »

Blir nog bra de där tillslut, delarna du räknar upp gör ju sitt :wink:

Nackstöden har jag för mig att de ska gå att flytta över till de stolar som saknar dom.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Hasse63 wrote:Blir nog bra de där tillslut, delarna du räknar upp gör ju sitt :wink:

Nackstöden har jag för mig att de ska gå att flytta över till de stolar som saknar dom.
Fullt ärligt så vet jag inte om jag vill ha nackstöden nu såhär i efterhand. Visst kanske det finns säkerhetsmässiga fördelar, men jag tycker dom utan nackstöd är snyggare och stämmer bättre in i bilen och det övriga stuket.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Amapola »

Det blev ju snyggt med blank tutring. Den mattsvarta färgen sitter oftast inte så bra. Vill du ha ett tips till om blanka delar, så är radioluckan kromad eller möjligen rostfri och blank under färgen. (Om du inte ska ha radio i bilen förstås.)
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Amapola wrote:Det blev ju snyggt med blank tutring. Den mattsvarta färgen sitter oftast inte så bra. Vill du ha ett tips till om blanka delar, så är radioluckan kromad eller möjligen rostfri och blank under färgen. (Om du inte ska ha radio i bilen förstås.)
Tutringen va faktiskt blank redan när jag köpte bilen, dock ordentligt oxiderad och smutsig. Du menar alltså att den är lackad mattsvart från början? :S
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Här kommer ett par bilder till. Fälgarna som blästrades i helgen lackades under eftermiddagen igår. Min sambo börjar nog tro jag är galen så min lilla etta är fylld med säten, soffor, ratt(ar), krom och fälgar :P Sen tror jag grannarna börjar undra vad jag håller på med då det ganska ofta luktar färg från min lägenhet. Det är däremot faktiskt rätt skönt att kunna hålla på med såna här småjobb hemma i värmen framför TVn istället för att åka ut till garaget och sitta med byggfläkten igång.

Image

Image

Vad tycks? Jag tror de kommer se skitläckert ut tillsammans med vita däcksidor på en svart bil. Eller vad tror ni?
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Hasse63 »

Quinna wrote: Vad tycks? Jag tror de kommer se skitläckert ut tillsammans med vita däcksidor på en svart bil. Eller vad tror ni?
Du tror helt rätt :D
Med dessa nya? navkapslar så kommer det bli riktigt snyggt med vita däckssidor. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Hasse63 wrote:
Quinna wrote: Vad tycks? Jag tror de kommer se skitläckert ut tillsammans med vita däcksidor på en svart bil. Eller vad tror ni?
Du tror helt rätt :D
Med dessa nya? navkapslar så kommer det bli riktigt snyggt med vita däckssidor. :wink:
Ska kanske inte säga att dom är nya. Men dom ser faktiskt rätt ok ut. Lite småskavanker får man räkna med på navkapslar som är nästan 50 år gamla.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Uffe »

Det där blir grymt snyggt :D Gött att sitta en fredag kväll framför TV'n och lacka fälgar när resten av familjen kollar "Let's Dance" eller något annat junkprogram :wink:
Amazon 1957
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Amapola »

Quinna wrote:Du menar alltså att den är lackad mattsvart från början? :S
Ja, just det. Den nedre halvan där det står Volvo i relief är mattsvart normalt.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Åfan. Man lär sig nåt nytt varje dag. Jag har då inte sett nåra spår efter svartfärg på den överhuvudtaget, men det kanske är nån tidigare ägare som gjort nåt ordentligt för en gångs skull :P
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Post Reply