Quinnas Amazon (Bilder och film på s.16)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Hasse63 »

Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Såg ju inte helt simpel ut att bygga själv :P Har man lite tur kanske man kan åka in till polarna på volvo i Sundsvall och låna en sån om det skulle behövas =) Vad kostar besten att köpa i annat fall? Nån i sundsvallsområdet som kanske har en att låna ut i annat fall? :wink:
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Hasse63 »

Jag har inte sett att de finns att köpa numera, så göra eget eller låna är enda utvägen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

De går inte att få bort dom dreven utan en avdragare då?
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Hasse63 »

Allt går men det blir svårt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by parbring »

I senaste numret av ClassicMotor skriver Jim vidare om motorrenovering av B18/20. Där demonterar han kamdrevet genom att shimsa loss det. Dvs att lägga något tunt, fast så tjockt som ryms, tex en plåt eller bladmått, mellan drevet och blocket, knacka på axeln med en plasthammare, och sedan upprepa proceduren, fast med något lite lite tjockare, om och om igen tills drevet lossnat.
Om denna metod skall användas, tänk då på att iakta försiktighet.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Man kanske skulle gå ut o köpa sig senaste numret av classicmotor då :P Om inte annat för skojs skull.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by parbring »

Quinna wrote:Man kanske skulle gå ut o köpa sig senaste numret av classicmotor då :P Om inte annat för skojs skull.
Ja, dom kör en artikelserie nu som började med förra numret och fortsätter några nummer till där renovering av B18 tas upp. :)
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Sådär ja. Dags för nästa update, jippi :D

Har varit och fått 2st B20 motorer av en kompis pappa, som jag har varit och rivit topparna på idag. Det visade sig att ena toppen hade ett par brända ventiler och en spricka mellan kylkanalerna, medan den andra hade fina ventiler och va sprickfri, men med lite krassliga vipparmar. Dock så lyckades jag plocka ihop 8 riktigt fina ventiler, en bra vipparmsbrygga och en sjuhelsikes massa reservdelar så nåt vettigt ser de ut som man ska kunna få ihop :P Dessutom kommer motorerna från en 75as 245a så det sitter dom större ventilerna i dom, vilket känns som ett litet plus :)

Jag har suttit här ikväll och slipat in lite ventilsäten framför TVn och så fort jag får tid ska toppen målas röd och nya tätningar ska i och allt ska monteras ihop igen.

Här ser man skillnaden mellan dåligt och hyfsat säte (dåligt höger, hyfsat vänster)
Image

Image

Här ser man min fina lilla arbetsplats i vardagsrummet på trägolvet framför TVn. I det här fallet visades Me, Myself and Irene :P
Image

Här är lite annat godis jag handlade till Amman häromdan bara för att de va stor utförsäljning.
En JVC-spelare, 2st 6,5 tums koaxer och 2st 2x9 tums koaxer. Nåt kul ska man väl kunna göra med dom, och man måste väl ha nåt att spela 50-talsrock på :P
Image

Nästa update kommer snaaaart...
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Kapten_stofil
Posts: 86
Joined: Sun Apr 08, 2007 6:59 am
Location: Göteborg

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Kapten_stofil »

Vill bara säga att jag gillar din "nya" instrumentbräda!!

Blev riktigt avundsjuk faktiskt, så pass till den grad att jag vill nog själv göra nåt liknande.

Lycka till med resten av renoveringen!!
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!

Men det mesta var det.
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Kapten_stofil wrote:Vill bara säga att jag gillar din "nya" instrumentbräda!!

Blev riktigt avundsjuk faktiskt, så pass till den grad att jag vill nog själv göra nåt liknande.

Lycka till med resten av renoveringen!!
Go for it!! Det kommer kosta dig ungefär 200 spänn i allt material och har till tillgång till nån gammal symaskin och inte har tummen i pannan så är de bara att sätta igång. Använd dock mask när du ska limma ihop skiten, för jag blev bakis som fan dan efter eftersom jag struntade i masken. Använder man mycke lim (vilket jag gjorde :P) så ser konstlädret nästan ut som alligatorskinn ;)
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Kapten_stofil
Posts: 86
Joined: Sun Apr 08, 2007 6:59 am
Location: Göteborg

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Kapten_stofil »

Ja priset var det ju inget att bråka om, om man jämför med att köpa en nytillverkad på ca 2000 riksdaler!

ja det blir nog att jag försöker mig på dett framåt vårkanten.
Men du tog bara loss den gamla och ritade ut efter den som mall eller?
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!

Men det mesta var det.
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Kapten_stofil wrote:Ja priset var det ju inget att bråka om, om man jämför med att köpa en nytillverkad på ca 2000 riksdaler!

ja det blir nog att jag försöker mig på dett framåt vårkanten.
Men du tog bara loss den gamla och ritade ut efter den som mall eller?
Jag plockade loss den gamla, skumgummi, vinyl o hela köret. Sen köpte jag konstläder med relativt mycke stretch i och sen mallade sömmerskan upp den gamla brädan med hjälp av papper och gjorde sen likadana bitar i läder + sömnsmån osv. När allt va ihopsytt så så har man i princip en "strumpa" som man klär över den gamla. Den limmade jag sen fast med kontaktlim som penslades ut över båda ytorna. Då har man en liten stund på sig att ljustera med innan de låser fast helt. Brädan blir ju lite tjockare eftersom ett lager till läggs på, men de gick då bra för mig. Tänk på att ta till med överdrivet mycke extraläder i kanterna för den kommer INTE hamna helt rakt när du limmar fast den. Det är bättre att skära rent kanterna sen med ett rakblad.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Quinna »

Jag har faktiskt en fundering. Detta borde kanske postas i "Trimmad Motor"-avdelningen, men de kändes dumt att starta en hel tråd för en sån liten fråga.

Jag har weber 36/36 och extraktor på min Glammazon, och som jag säkert nämnt tidigare i tråden så tror jag att jag hade ett grenrörsläckage på motorn som sitter. Eftersom ett extraktor och löst weber insug inte riktigt sitter ihop lika bra som ett orginal så upplever jag att det är svårt att få bra tryck mellan ytorna med dom få pinnbult som finns, framförallt i nederkant på grenröret. Det känns som detta kanske är ett relativt vanligt problem med tanke på att det inte direkt är ovanligt med weber o extraktor på amazon :P

Frågan är om man på nåt sätt kan underlätta för sig själv för att få de tätt. Finns de nåt knep? Nån monteringspasta eller packningslim som ni brukar använda?
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D

Post by Hasse63 »

De ytor som bricka/mutter ska ligga mot måste vara lika tjocka på grenrör/insug annars får den tjockare mer tryck och en läcka ligger nära till hands. Det är som du säger ont om pinnbultar och det är ofta 4:ans grenrörskacking som blir otät då den med tiden sakta "brinner upp"

Skaffa ny packning (Elring) och se till så tätningsytorna är plana och rena, framförallt på avgassidan (plana ev.) Kolla även upp så alla tätningsytorna ligger plant mot toppen eller mot en linjal så man slipper tvinga in dom. Mitt extraktor måste tvingas in vilket måste fixas innan användning.

Lycka till, och fortsätt med det fina arbetet :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply