Quinnas Amazon (Bilder och film på s.16)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by OrreBorre »

Hur går det?
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by Quinna »

Jag är lessen att jag inte varit så aktiv senaste dagarna. Problemet är att onsdagen före crusingen rasade motorn i amazonen som sagt. En kolv sprack när en mutter halkade ner och låste kolven på 3ans cylinder.

Det som har hänt sen dess är att jag har kört under helgen för att få va med på träffen som jag slitit för att bli klar till. Och på söndag eftermiddag åkte motorn ur igen och plockades isär. Den spruckna kolven pensionerades och staken mättes upp för att konstatera att den fortfarande va spikrak (M-stakar är stadiga :P). Sen har nya kolvar jagats med blåslampa, och jag kan säga såhär, B20-kolvar årsmodell 1975 (24mm kolvbult jämfört med äldre B20 som har 22mm) som är i 0,30" överdimension är ett helvete att få tag i. Utgångna överallt och jag har ringt och sökt upp spår ända till Ryssland utan nåt resultat. Det hela slutade med att jag fick tag i en uppsättning B19-kolvar, som har samma borr och samma kolvbult som B20 -74/75. Enda skillnaden är att dom är urfasade 0,7mm i kolvtoppen, men de kan jag leva med. Hellre de än att åka 3-cylindrigt.

Nu står blocket ihopmonterat på garagegolvet med nya kolvar redo att lyftas i och förenas med topplock och annat godis. Förhoppningsvis kommer bilen vara komplett igen på lördag och då när allt har lugnat ner sig kommer de en ordentlig update. Jag lovar.

Önska mig lycka till att motorn går som den ska nu med nya kolvar och ringar.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by Hasse63 »

Om B19 kolvarna 88,90 har + överdimention 0,30 så är det inga problem, om inte så får du ett stort kolvspel.

KG bör väll ha + 0,30 kolvar eller?

OT: 92,50 slät kolvtopp är på utgående deme.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by Quinna »

Hasse63 wrote:Om B19 kolvarna 88,90 har + överdimention 0,30 så är det inga problem, om inte så får du ett stort kolvspel.

KG bör väll ha + 0,30 kolvar eller?

OT: 92,50 slät kolvtopp är på utgående deme.
KG va dom enda i Sverige som i huvudtaget hade volvokolvar med 24mm kolvbult, men dom enda kolvarna dom hade till B20 med ÖD var av fel märke. Med andra ord så skillde vikten på dom mot dom som jag har. Känns inge kul att kasta i en ny kolv som väger 30-40 gram mindre än alla andra. Så dom jag fick tag i är exakt likadana som dom jag hade förutom urfasningen i toppen. 88,9 + 0,30". Då vart de på en gång nya kolvbultar och nya ringar också.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by OrreBorre »

Glöm för Fn inte o dra åt muttrar hädanefter :) :wink:
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by Quinna »

OrreBorre wrote:Glöm för Fn inte o dra åt muttrar hädanefter :) :wink:
Säg de till dom som tillverkat luftburken :P Lovar dock att kontrollera allt hädanefter. Jag tog bort tråget 3 gånger för att kontrollera att jag inte missat att dra nåt överfall på vevstakarna, så ja.... jag är noggrann :P Imorgon blir pärlan klar igen. Ska bara ljustera ventiler, montera insug/avgas och stoppa tillbaka kylaren så är den färdig.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by Quinna »

Mitt liv börjar nästan bli löjligt.

Nya motorn är ihopskruvad, imonterad och och provkörd, och går som en klocka. Inte ett missljud nånstans. Nu kommer vi då självklart till nästa problem. Nu går de fan inte att få i växlarna.

Jag har lyckas konstatera att urtrampningslagret är fel, så kopplingen måste ljusteras så pass tätt mot solfjädern så att lagret snurrar hela tiden för att de ska gå att trycka djupt nog för att koppla ur helt. Och eftersom kopplingsgafffeln är böjd så blir de väl lite utväxling på den? Så om jag skulle ha en tjockare urtrampningslager så att jag inte behövde ljustera gaffeln så långt ut skulle man få ett längre slag på lagret med samma slag på slavcylindern? Är det nån som förstår vad jag menar?

Jag funderar iaf på att köpa det tjockare B&B-lagret och prova med de och se om det fungerar bättre. :P
Ändrat av Hasse63 pga otillåtet innehåll
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by Blomquist »

Quinna wrote: Och eftersom kopplingsgafffeln är böjd så blir de väl lite utväxling på den? Så om jag skulle ha en tjockare urtrampningslager så att jag inte behövde ljustera gaffeln så långt ut skulle man få ett längre slag på lagret med samma slag på slavcylindern? Är det nån som förstår vad jag menar?
Du formulerar det som om att du gärna vill ha en lösning på problemet som tillåter fortsatt användande av pajad gaffel, är det så?
En grej till; när du nu ändå håller på med det sura, kolla skicket på stödlagret, hoppar man över det kan det bli väldigt tråkigt och det kostar
inte ens hundra spänn i inköp.
210 -64, 223 -68
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by Quinna »

Vad menar du med pajad gaffel?
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by Quinna »

Nu är det på tiden govänner. Jag tror att jag har fått ihop bilen klart nu. Tror faktiskt tillome kopplingen funkar som den ska :P Vet inte varför, men den fick nåt ryck och gick helt enkelt till sig. MEN... nog om det, man ska inte prata gamla problem. Nu kommer istället ett par bilder som jag lovat er. Som jag lovat er länge. Sen vill jag säga att det kommer en film snart med. En kortfilm :P Med ljuuuud :P

Håll till godo :) Det kommer mera.

Image

Image

Så här går de om man kör Amazon :P fast de vet ni ju redan :D

Image

Helt crazy bild iof :P Tjejer har en förmåga att inte bli glada när man tar kort utan att dom vet om de :D
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by Widell1111 »

Blev kanonbra bilen! Såg dej Live häromdagen.. kan det vara när jag skulle på sättna Hmm ajja, Tack för Rabatten;) nu går min pärla igen=)
Amazon -66
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by PeterB »

Jag har upplevt en omvänd effekt av amazoner och även gamla jänkebilar. Runt mina bilar flockas det inga vackra tjejer, däremot är det gott om pratsjuka äldre gubbar... :wink:
Roligt att se att den är igång igen!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by Quinna »

Widell1111 wrote:Blev kanonbra bilen! Såg dej Live häromdagen.. kan det vara när jag skulle på sättna Hmm ajja, Tack för Rabatten;) nu går min pärla igen=)
Jasså du är en av alla dom Amazonraggare som varit in sista tiden. Verkar som att dom är överallt :P Man har knappt sålt nå grejer alls under vintern, men nu är de fasen dags verkar de som.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: Quinnas Amazon (Bilen lackad!!)

Post by Quinna »

Här kommer en liten kortfilm till folket där ute. Ska göra en lite seriösare film med massa före och efter bilder osv, men detta är de jag har hunnit med ungefär. Har haft mängder att göra senaste veckorna.

Jag ber om ursäkt för usel ljudupptagning på kameran. Det låter som att bilen går som ett tröskverk, och så är inte riktigt fallet. Sen jag ordnade förtändning som va lite mer human så går den faktiskt riktigt trevligt på tomgång.

Image


Det kommer mera gott folk... Trevlig midsommar på er. Tänk på att man inte får köra med mer än 6 nubbar i blodet ;)
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Quinnas Amazon (Bilder och film på s.16)

Post by anton_e »

Även fast jag inte gillar t.ex. ögonlocken och grillen så måste jag säga att du har gjort ett grymt bra jobb! Finishen är verkligen kanon! Jag är riktigt imponerad över det jobb du lagt ner!

Trevlig midsommar!
Post Reply