Rostfria ventilsäten?
Rostfria ventilsäten?
Är det nån som vet vilket år dom började med dom på B20? Alltså sätena som man kan köra med blyfri bensin med utan risk för brända ventiler. Jag har för mig att dom sena årsmodellerna av 140 med B20 va byggda för blyfri sås.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Re: Rostfria ventilsäten?
En ½ hjälp på vägen.
Du kan kolla genom att gå in på Drevias hemsida. http://www.drevia.se
Det handlar om marinmotorer, men det är knappast någon skillnad i detta fallet, kamaxeln och förgasaren. Övrigt, pumpar och kylning m.m. är marindelar och har ingen betydelse här. Gå in på Tips, och vidare på Tipssidor. Där bläddrar du dig lite neråt där det handlar om bränsle. Där finns en tabell över vilka motorer som går att köra på blyfritt.
Nu får du försöka reda ut vilken motor som motsvarar din modell, och det kanske inte ser så självklart ut. Men om du söker i lite andra tabeller så hittar du specar och andra uppgifter på motorerna, så bör du hitta rätt med lite sökarbete. I vissa sammanhang finns det ju också beteckningar, koder på topplocken som visar vilken sort det är, men detaljer om detta har jag dessvärre inte. Någon annan?
Du kan kolla genom att gå in på Drevias hemsida. http://www.drevia.se
Det handlar om marinmotorer, men det är knappast någon skillnad i detta fallet, kamaxeln och förgasaren. Övrigt, pumpar och kylning m.m. är marindelar och har ingen betydelse här. Gå in på Tips, och vidare på Tipssidor. Där bläddrar du dig lite neråt där det handlar om bränsle. Där finns en tabell över vilka motorer som går att köra på blyfritt.
Nu får du försöka reda ut vilken motor som motsvarar din modell, och det kanske inte ser så självklart ut. Men om du söker i lite andra tabeller så hittar du specar och andra uppgifter på motorerna, så bör du hitta rätt med lite sökarbete. I vissa sammanhang finns det ju också beteckningar, koder på topplocken som visar vilken sort det är, men detaljer om detta har jag dessvärre inte. Någon annan?
Re: Rostfria ventilsäten?
B20 var aldrig ämnad för blyri bensin, ialla fall inte på en svenska marknaden. Ventilsäten för blyri bensin är nåt som monterats dit i efterhand. Kostar ca. 2600 kr att montera, då slipas alla ventilerna dessutom.
AVG
Re: Rostfria ventilsäten?
Jag fick ett tips från Custom Racing i Örebro. Om toppen är lös ta då en magnet och se om den fastnar på ventilen. Fastnar den är materialet för mjukt och går inte så bra ihop med blyfri bensin utan tillsatser.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Re: Rostfria ventilsäten?
Endast några få utföranden av B20F har ventilsäten avsedda för blyfritt.
Tittar man i reservdelskatalogen är det endast B20F 75-76, vissa påstår att alla F-motorer har lösa säten men detta är fel.
Ingen känd dokumentation finns som säger att 140 eller 1800 någonsin har haft toppar avsedda för blyfritt.
Övriga B20 har inte lösa säten oavsett årsmodell.
Tittar man i reservdelskatalogen är det endast B20F 75-76, vissa påstår att alla F-motorer har lösa säten men detta är fel.
Ingen känd dokumentation finns som säger att 140 eller 1800 någonsin har haft toppar avsedda för blyfritt.
Övriga B20 har inte lösa säten oavsett årsmodell.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Rostfria ventilsäten?
sen är det nog så att ingen tillverkare sätter i lösa säten i en gjutjärnstopp utan dom induktionshärdar materialet. Väldigt vanligt på div jänkare eftersom den blyfria bensinen kom tidigt i USA.
Lösa säten är dock det mest ekonomiska viset att göra samma sak i äldre topplock.
Lösa säten är dock det mest ekonomiska viset att göra samma sak i äldre topplock.
Re: Rostfria ventilsäten?
Ok... då fick man verkligen svar på tal. Motorn som jag köpt är med andra ord INTE lämpad för blyfri soppa... Men ägaren som haft motorn har kört på blyfritt, så man får väl se hur den mår invändigt när man river den.
Tackar
Tackar
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Re: Rostfria ventilsäten?
sen så ska man ju också komma ihåg att en motor som körs på blyfritt inte faller i bitar bara pga detta Jag har kört andra märken som har sketna gjutjärnsmotorer som varit orörda i tusentals mil utan uppenbara skador om man nån gång rivit isär.
Har man en hobbybil som man kanske sätter i nya fina ventiler och slipar sätena så håller det då säkerligen 10 000 mil innan det blir uppenbara problem och hur många år blir det på en hobbybil som kanske bara rullar på sommaren.........
Har man en hobbybil som man kanske sätter i nya fina ventiler och slipar sätena så håller det då säkerligen 10 000 mil innan det blir uppenbara problem och hur många år blir det på en hobbybil som kanske bara rullar på sommaren.........
Re: Rostfria ventilsäten?
Det finns en undersökning (på svenska, skapligt "vetenskapligt") som gav följande resultat, som vanligt taget ur minnet.
En gjutjärnsmotor går att köra på blyfritt utan att inbankning av ventilerna i gjutjärnstoppen sker om man
Inte varvar mer än 4000 RPM samt
kör under 50-75% effektuttag.
Så vid normal lugn körning funkar det.
För Er som vill söka upp undersökningen så var det en klubb som hade en variant av jänkebil som gjorde undersökningen.
/Janne
En gjutjärnsmotor går att köra på blyfritt utan att inbankning av ventilerna i gjutjärnstoppen sker om man
Inte varvar mer än 4000 RPM samt
kör under 50-75% effektuttag.
Så vid normal lugn körning funkar det.
För Er som vill söka upp undersökningen så var det en klubb som hade en variant av jänkebil som gjorde undersökningen.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.