Heros' Amazon

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

Amazonsport wrote:.beror förmodligen på sliten motor..
Där någonstans tappade jag gnistan...
Motorn köpte jag för 6k spänn förra sommaren. "nyrenoverad och trimmad".. Jag orkar snart inte längre..
Blocket är bara några knapptryck borta känns det som nu...

:(
Praise the Lowered
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Heros' Amazon

Post by Shift »

Om du skruvar bort skruvarna på locket, och tar ut filtret som ligger där under kan du se om det är igensatt. Vet inte om det kan göra någon skillnad, men mitt filter innehöll både det ena och det andra som jag rensade ur. På b230 brukar vevhusventilationen vara tätt när motorn trycker ur olja, bara att göra rent på dem.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Heros' Amazon

Post by Arne »

Kolla även röret som kommer ut från motorns vänstra sida så det är öppet. Byt slutligen gummipackningen som sitter under oljepåfyllningslocket.
Inte ska man ge upp för såna här baggisar. :D
AVG
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Heros' Amazon

Post by Amazonsport »

Ä, tappa inte sugen nu.. Du har ju den råaste bilen här på forumet och hur skulle vi klara oss utan din coola stil o dina inlägg.. 8)

Kanske jag har fel och det bara är igensatt nånstans, men jag är absolut ingen expert på vevhusventilation.. Har bara haft problem med det på några motorer i mina dagar och även upplevt skillnaden efter renovering när oljan blir kvar i motorn och allt förblir rent runtomkring..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Heros' Amazon

Post by QV »

har för mig att min trycker upp lite olja där också.

Jag har
Ny borrat block
Nya kolvar
Nya kannringar
rengjort "öppet" vehusvent (original på äldre B18)
rengjort lock (ventilkåpan)

Lite får man torka runt i motorutrymmet 8)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by fretchi »

Image
här ser det ju ut som om packboxen till utgående axel på lådan är dålig. du får ta ner kardan så du kommer åt medbringarens mutter. lossa den och dra lös medbringaren från splinesen så kommer du åt att peta ut packboxen.

eller så river du ner lådan och byter den främre också. en m40 är ju lätt att bolla med. i samma veva kan man ju kolla om bakre vevaxeltätningen är ok också.

testa rengöra vevhusventen så kanske det blir mindre olja utanför motorn. det är inte så förresten att du har lite för mycket olja i motorn? isåfall kan jag tänka mig att det har lättare för att trycka ut.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Heros' Amazon

Post by QV »

M40 är rätt behändig men M41 som bilden visar är rätt tung om mán är ensam.

Angående bakaxel så skall du ha en med gamla infästningen. Rekomenderar (liksom Lars Bd) 4,10 utväxling på den nya.
Sök på amsingar upp till -66 en (hel) del från 66 har nya axeln (fast med gamla infästningen) se bara till att du får en Spicer (DANA) axel. Det ser man på att den har en tunn plåtkåpa som tas av bakåt. ENV delar man mitt på och denna axel tar du inte i.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by fretchi »

ja jävlar. hade ögonen varit sammankopplade med hjärnan hade man ju sett att det var en M41. dock inte så väldans klumpiga dem heller. jämför man med en m46 med gjutjärnshuset i alla fall så. :P men det är ju alltid bra, om inte annat roligare när man är två :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Heros' Amazon

Post by QV »

Nu var det några år (5-10) sedan jag monterade bort en M46 låda och hade den på magen (den måste ju landa mjukt) men jag har mer eller mindre bestämt mig för att använda verktyg så långt det går nu för tiden. Man börjar fakiskt tröttna på blodiga knogar och hudflängning på armarna nu när man snart är närmare 50 än 45.....

/Janne

Ge inte upp Hero, livet är inte alltid på rosor, utan motgångar inget extra rus när det går bra. Problemet är iallfall ett I-lands bekymmer.
Du har mat
du har tak över huvudet
skulle du bli allvarligt sjuk, finns det hjälp att få.
----
du slipper krig
du får rösta (om du vill)

Att sedan motorn inte riktigt lever upp till de 6000 kr är tråkigt, men tvåbenta kärlekar är dyrare. Dessa har heller inget restvärde :oops:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Heros' Amazon

Post by Amazon_V8 »

Visst var du upp till parken i Onsdags (5/8) med amazonen???

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

Nej det var faktiskt inte jag. Jag var där däremot onsdagen före det. (29e).
Jag har faktiskt hört att det har börjats köra en nästan identiskt vagn i stan. Svart och allt. Den har börjat gå i dalvik om jag inte har helt fel för mig.

Nu börjas det imiteras med alltså. Populärt :)



Här är några amazonbilder ifrån den 29/7 i huskvarna iaf. Fick se en utav mina favoritamazoner med på den träffen.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Gissa vilken jag tyckte om mest ;)
Inga på min dock.

Annars ligger det still. Jag vankar mest av och an, med tanker på att köpa nytt, rusta upp, sälja, räkna pengar, försöka spara, räkna inköp. Men det står still. Vissa dagar är jag bra trött. På att inte ha kunskap eller pengar att köpa de saker jag behöver till den.
Hur ser man att det är en M41 och inte en M40? Fastän det står det på skylten på lådan?
Om jag ska byta packningar, vilka saker är det jag behöver? Skulle någon kunna ordna en "orderlista" eller liknande?
Skulle behöva packningarna till bakaxeln med, men jag vet inte om det är den med eller utan spicer, plus att det känns onödigt att byta packningar om bakaxeln ändå är skev, och jag ska byta den.. Så fort man får tag på en :(
Kopplingscylindern har visst börjat läcka, och förgasaren går fortfarande inte rent.

Tack för de vänliga orden annars fellas. Men det tar emot, när något man älskar så mycket, inte funkar som det ska.
All the best
Praise the Lowered
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Heros' Amazon

Post by QV »

Gissar på kombin.. fler bilder.

En M40 har fyra växlar så den har du säkert koll på hur den ser ut
En M41 är samma låda men med en klump bakom (390mm längre ha jag för mig att lådan blir)

Det som skiljer "framdelen" mellan en M40 och en M41 är den utgående axeln. I en M40 så slutar den utgående axen i en medbringare. I en M41 så är axeln dryga 100 mm längre.

Så med andra ord ser man skillnad på M40 och M41 på flera meters håll. Har för mig att jag har bilder i min tråd...

Bakaxlar
Spicer har en tunt plåtlock som sitter "längst bak" fastsatt men en 10-12 bultar. Detta plåtlock har en utbukning för krondrevet. ENV delas framåt vid mitten (en Spicer går inte att dela på mitten eftersom den är gjuten).

/Janne
Last edited by QV on Mon Aug 10, 2009 2:52 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Heros' Amazon

Post by Uffe »

Hade jag fått råda helt och hållet gällande bilval i min familj hade jag haft en likadan kombi som på dina bilder. Ujujuj vad fin :shock: :D Den typen av custom på en kombi är bara så underbart snyggt. Den tidiga sedanen känner jag ju dessutom igen på vissa partier :)
Amazon 1957
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Heros' Amazon

Post by QV »

Image

En M41 (D-typ = solonoid på höger sida, syns ej på bild)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ks_Wolfman
Posts: 49
Joined: Tue Jan 24, 2006 9:04 pm
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by Ks_Wolfman »

Får du någon ordning på bilen?
Post Reply