Eskilstuna wastegate

Moderatorer
Post Reply
Bjälevik
Posts: 55
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:26 pm
Location: Kungsör/Västmanland
Contact:

Eskilstuna wastegate

Post by Bjälevik »

Tjena! har lite problem med att mitt laddtryck skenar fast wastegaten e släppt på max!

Motorn e en B23ET
Portad topp med större ventiler o Grupp A t5 kam
Hempulat Grenrör o holset HX40 aggregat
Wastegaten e en Eskilstuna Wastegate med 50mm ventil

Vad jag fått höra av folk jag frågat e dom wastegatsen skit,o därav skenande ladd..

Nån som har nån erfarenhet av såna ??har verkligen inte råd o köpa mig en ny wastegate just nu!!!

Mvh Bjäle
Image
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

wastegate

Post by J.LUNDIN »

Ventilstorleken är av mindre intresse, det är arean runt om ventilen tillsammans med lyftet som styr flödet. 50 mm är väl knappast original storleken på denna wastegate, jag har för mig att den brukar ligga runt 35-40 mm, eller har du någon ny modell. Större ventildiam är således inte bättre om inte det finns tillgänglig flödes area runt ventilen, då motverkar snarare modifieringen syftet. Ventilen har tidigare fungerat bra för folk som haft effekter över 500 Hp.
Sedan är det mycket viktigt hur den monteras i förhållande till avgasflödet. En rutten anslutningsvinkel kan förstöra massor med annars tillgängligt flöde. Den mest prisvärda wastegate ventilen jag sett hitills är den från HKS, den är väl genomtänkt och har stor area runt ventilen.
Bjälevik
Posts: 55
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:26 pm
Location: Kungsör/Västmanland
Contact:

Post by Bjälevik »

Har skruvat isär wastegaten o kollat lite,den e köpt ny,men möjligheten att dom gått upp i ventiilstorlek o inget mer finns ju,iaf finns det lite grejer man kan göra för o öka slaget,just nu öppnar den ca22 mm när den e helt öppen!
sen skulle jag vilja byta ut fjädern i den till en längre,nu satt det en volvo 8V ventil fjäder i,
ventilen i övrigt såg även den ut som det var en vanlig ventil till en motor som va lite omgjord!

Sen tror jag att mitt rör upp till wastegaten kan vara lite klent,hålet under ventilen e 45mm men flänsen jag fick med va bara 38 o jag tänkte mig inte för så jag tog 38 mm rör o byggde med oxå,va lite trångt vid collectorn.
skulle kanske öka rördimensionen till 45 i stället sen vinkla röret mer mot collectorn i stället för som jag har

Image
Image

så ser det iaf ut!
vad går en HKS wastegate på då o vem säljer dom??

Mvh Daniel
Image
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

wastegate

Post by J.LUNDIN »

Dina bilder visar att det är en ny bottendel på ventilen men med samma överdel, jag tror dock fortfarande att arean runt själva ventilen är för begränsad. Har man en 50 mm´s ventil monterad så skall det vara rejält med area runt om. Jag har sett allt för många hembyggda ventiler på nära håll som i stort sätt bestått av ett rakt rör med en ventil i ena änden, dessa ventilers flöde är tvär dåligt. För övrigt så bör den rördragning du gjort inte ställa till med några större problem, man kan ju alltid önska att man fick till en mer flödesriktig dragning, men det är sällan sådana dragningar får plats i en standard bil.

HKS ventilerna finns i två storlekar, har för mig att dom finns med 40 och 60 mm´s ventil. Jag tror att de flesta firmor som säljer turbodelar kan fixa fram dessa ventiler. Priset på den större modellen lär ligga runt 6000:-, sedan beror oftast priset på hur bra polare man är med säljaren eller om man importerar den själv från USA, det är ju ganska lätt i dag med Internet att handla från utlandet.
Bjälevik
Posts: 55
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:26 pm
Location: Kungsör/Västmanland
Contact:

Post by Bjälevik »

ok! får tacka så mycket för svaren Lundin!
Ska laborera litet med min nuvarande wastegate,tror det går o porta ur lite material runt ventilen,Kanske hjälper något!
Hade även tänkt snickra ihop ett nytt grenrör i vinter till turbon då detta e från förra maskin o inte byggt för den här turbon,delat inlopp på den o sen hamnar den för nära huven,blir en ny wastegate då,då borde ekonomin tillåta det oxå!

Mvh Daniel
Image
Finnsebbe
Posts: 44
Joined: Wed May 19, 2004 2:43 pm

Post by Finnsebbe »

En firma i Finland, Proturbo, säljer HKS 50mm för 300euro. Kolla http://www.proturbo.fi.
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Post by jens gustavsson »

du kan köra en eller flera dos borrhål genom huset om du inte är rädd för lite sot under huven. prova ochså en längre och mjukare fjäder, jag är skeptisk att den orkar trycka upp ventilen 22mm som du säger med en 8v ventilfjäder.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
Bjälevik
Posts: 55
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:26 pm
Location: Kungsör/Västmanland
Contact:

Post by Bjälevik »

En firma i Finland, Proturbo, säljer HKS 50mm för 300euro. Kolla http://www.proturbo.fi.
lät bra! ska kolla :)
du kan köra en eller flera dos borrhål genom huset om du inte är rädd för lite sot under huven
det hade jag faktiskt inte tänkt på,det e ju ett alternativ
prova ochså en längre och mjukare fjäder, jag är skeptisk att den orkar trycka upp ventilen 22mm som du säger med en 8v ventilfjäder.
jo jag med,får snoka runt efter nån vettigare,som det e nu finns det massor med utrymme kvar,sen testa jag o pressa ihop fjädern max o då e den runt 22 mm..

Mvh Bjäle
Image
Post Reply