Amazon -61 -nu är den såld...suck...

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Liten vårservice...

Post by PeterB »

Som sagt: Vårservice! Aah, trädens löv spricker fram, solen skiner, humöret är på topp och äntligen blir det dags att pyssla om bilen lite! Länge sen jag lade upp nåra bilder, tyckte det var dags!

Blev lite besviken då de nya tändstiften inte passade på de gamla tändkablarna, "pluppen" längst upp var alldeles för bred. Så det blir att söka vidare.


Men nu ska vi inte gråta över spilld mjölk utan tänka på något annat.
Startmotorn bytte jag ut för ett par år sen på grund av att solenoiden ofta klickade i originalet, men att den jag bytte till inte var i så superbra skick har jag märkt på att den ibland går sakta, ja så sakta att den knappt går runt, för att nästa försök gå runt precis som den ska. Så det blev demontering av den, jag skulle ju ändå lös med oljefiltret och på B16 sitter startmotor, oljefilter och generator på samma sida, så det gäller ju att passa på när oljefiltret ska bytas, onödigt jobb i annat fall.


Image

Så här ser den ut, den trilskande startmotorn...

Image

Eftersom jag aldrig har sett hur en startmotor ser ut inuti var det med stor nyfikenhet och "spänning" jag plockade isär den.
Spontant så var den vad jag kunde se ganska sliten, rotorn såg mer eller mindre ut som en skuren moppekolv bitvis.
Verkar saknas en bit där nere också, vad den heter det vet jag inte och jag glömde ta bild på det i den andra startmotorn (kommer mer om det längre ner) men det ser ut som ett par bakelitbitar eller kolbitar som verkar hållas på plats av ett par fjädrar, det är utfräst jack ur dem som passar in i ett par klackar på rotoraxeln.

EDIT: Den delen heter "Rotorbroms", och den saknades alltså. Tur att den fanns kvar i "original"
Jag har som sagt aldrig pillat i en startmotor förut.

Image

Image

Bilden ovanför visar original patinerade startmotorn till vänster. Den såg mycket trevligare ut inuti, så jag satte ihop den igen, bytte bara solenoiden vilket var en enkel uppgift.

Image
Och det här skrotet blev över.
Summa summarum, det är bra att ha en reservdelsmotor att tillgå när man har lite småfel man vill rätta till.
Startmotorn går runt betydligt bättre nu, skönt att få det gjort.

Och oljebyte. Så nu kan den få rulla några mil i sommar.
Last edited by PeterB on Mon May 17, 2010 12:52 am, edited 1 time in total.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by daniel_sandberg »

Bra jobbat Peter =) Hoppas på att det blir några fler mil än vad det blev för dig förra året :P Jag har ju bara för det där vinterrallyt jag var med i februari kört 35 mil och har hunnit köra cirka 30 mil sen jag plockade fram den förra helgen =) Det går undan på mätaren =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by A-masen »

Fel på äldre startmotorer är en ofta återkommande fråga på många forum, så det är bra att du visar hur du gjorde.
Kraftkabeln till startmotorn ser ut som om den var "kompletteringslödd". Kanske inte idealisikt, men nu är det så och omständigt att göra om utan rätt verktyg. Däremot kan du lägga en krympslang över löd/klämkontakten. Det ser lite vådligt ut med en oisolerad kabel i utsatt läge. Man kan mycket väl sätta fler krympslangar på varandra om man vill ha ett säkert skydd. Bara att värma en i taget. Och skulle man hitta krympslang med lim på insidan, så är det bara en fördel. Det går att få vattentätt t.o.m.

Ett tillägg: För att bestämma vilken dimension på krympslang man behöver skaffa, kan man veta att en krympslang av god kvalitét skall kryma mer än 50% på diametern.
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by PeterB »

A-masen, tack för ett riktigt bra tips, jag har faktiskt inte orkat bry mig.
Men nakna kablar ska man vara försiktig med.
Jag har viss erfarenhet av att jobba med krympslang sen tidigare, den sorten med klister är inte att leka med, har man väl satt dit den är den riktigt knepig att få bort.
Blir "vanlig" krympslang för mig, får skaffa det nån gång jag är på stan.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by PeterB »

Jag har fått ett litet ryck. Vill inte lova för mycket, men det kan bli att måla framskärmarna i rätt kulör. Blir ju i alla fall snyggare med rätt färg på den...
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by PeterB »

Amman har mest fått stå nu på sistone, tror jag har haft igång den två tre gånger nu i juni...har börjat jobba så gott om tid är det ont om. Håller på att tappa sugen lite, mest pga tidsbrist.
Planen är att få rätt färg på framskärmarna. Sen får vi se hur "bra" det blir...
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by PeterB »

Tänkte skriva av mig lite...här går det långsamt framåt, mycket långsamt. Har inte tid för amazonen.
Jobbar knäppa tider och får skruva all ledig tid i de andra bruksbilarna så det där lilla lackprojektet dröjer.
Bilen har stått i carporten över en månad. Jag går dit och slipar lite då och då.
Har spacklat de största ojämnheterna och det är där jag är nu.
"Verkar" inte bli så mycket körning i år heller.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by PeterB »

Ännu en tråkig uppdatering utan bilder, jag får skämmas men håll ut, det kanske kommer.

Har inte kört amazon på över en och en halv månad, och om ungefär sex veckor ska den ställas bort igen tills slutet på maj månad. Med lite tur får jag ihop några mil i sommar...

Har spacklat lite idag och målat med en etsande primer på plåtrena delar som t.ex. skärmkanterna.
Ska finspackla lite till imorgon. Sen blir det att måla med grundfärg. Det ska inte bli jättebra, bara det blir hyfsat är jag nöjd.

Förresten, nu så är det färdigskruvat för ett tag i bruksbilarna. Blev mer än väntat i år. Nåja, bättre att skruva nu än i vinter med tanke på avsaknaden av garage...
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by daniel_sandberg »

Trist att det blir så lite kört för dig med amazonen. För mig blir det dock ännu mindre men vänta bara tills nästa sommar. =) Nu har jag lackat allt jag skulle lacka (förrutom instrumentbrädan) så nu är det bara att beställa efter lite gummilister som jag tycker ska bytas ut. Ska bli spännande att få köra den till besiktningen =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by PeterB »

Sådär ja.

Nu är det gjort. Blev inte perfekt men det duger.

Image

Image

Har inte så många bilder under arbetets gång.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by daniel_sandberg »

Ser ju skitbra ut ju =) Bra jobbat =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Höstservice...

Post by PeterB »

Jag hade inte tänkt göra mer med amazonen i år, men det blev lite mer!

Har lyft ut framstolar och baksäte. Nu ska det rostskyddas golv.

På förarsidan har det legat en del fukt så jag bestämde mig för att försöka få bort det och ta bort den rost som finns där.
Bilder får väl komma under arbetets gång.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by PeterB »

*harkel*

Något försenat...

Image

Image

Har kommit lite längre nu, golvet är målat ett varv på förarsidan och två varv på pasagerarsidan.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by PeterB »

Det blir inte mycket körning. Har åkt kanske 50 meter sen den 2:a juni. Ska i med gummimattan fram, målningen är klar för ett par veckor sedan. Har skruvat bruksbil på sistone. Bytt styrled, fixat handbroms, bytt lampor i instrumenteringen och en fläkt till ac:n, fixat oljeläckage och nu senast idag sprang en bränsleledning läck med följden att bilen stannade sex gånger på en mil. Puh.
Så det blir liksom ingen tid över för amazonande.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -61 -vårservice+startmotor...

Post by A-masen »

Vad du än gör, så köp ingen ny bränsleledning på Biltema eller Jula. Den kommer att spricka igen! Riktig slang, modern och godkänd finns hos bl.a. OK-Q8. Även andra ställen där gummislangar säljs.
Post Reply