Help...I need sombodys help..

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Help...I need sombodys help..

Post by Anderzon »

Bytte Fördelarlock, tännkablarna samt tändstiften idag. Amman Startade på en gång då, gick jättefint!

I si å sådär 30 sekunder, sedan dog den tvärt. vred på nyckeln å startmotorn gick, motorn startade inte, sedan försvann alla ström, då meckade jag lite på batteriets kablar, då hittade strömmen tillbaka.
Fortsatte vrida på nyckeln både med och utan choke. Inget respons från motorn.


Jag undrar vad som kan vara fel? Bilen är alltid svårstartad när det stått ett tag. Vad gör det så svårstartad? Kan Tännspolen vara slut? Kan det vara ett jordfel? isf, var?

En annan parentes, när man tar bort routorn, så ser det ut som att det har tyckts ner nått liknande en bit från en tvättsvamp eller lite ludd precis där routorn placeras. ska det vara så?
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Re: Help...I need sombodys help..

Post by Anderzon »

Tänkte tillägga det också att en liten del av plasten på fördelarlocket gick av/sönder i nederkant, detta efter att motorn dog..... men jag har svårt att se att det skulle vara avgörande....
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Help...I need sombodys help..

Post by Hasse63 »

Det du ser i axelns mitt är en smörjfilt som ska dränkas in i olja.

Konding, brytare, tändspole, kan ha "gått sönder" Tändkabeln mellan spole fördelare glapp? eller så simpelt som soppatorsk :roll:

Har du gnista på stiften? Bränsle fram till förgasaren?

Det som gör en motor svårstartad är felaktigt ställd tändning, att bränslet inte kommer dit det ska i tid + 1000 andra saker. Provat att återmontera delarna om det inte löser sig.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Re: Help...I need sombodys help..

Post by Anderzon »

Tacksam för snabba svar!

Konding... då menar du kondensator? Vart sitter den och vad har den för uppgift? Brytarspetsar och tändning ska vara inställt på verkstad för något år sedan, kan det vara värt att göra det igen redan? kan det ha ställt sig fel? Soppatorsk är det absolut inte, har full tank :). kabeln mellan tändspole och fördelare är också nybytt...

ska kolla gnistan på stiften imorgon, men det borde det ju vara iom att motorn går med jämna mellanrum...

Hur beter sig som regel en bil där tändspolen har gått sönder?

Hur kan man själv ställa in tändningen om det skulle behövas?


Tack för alla snabba svar!!!
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Help...I need sombodys help..

Post by Hasse63 »

Kondensator menar jag, byt den. låter som en trolig orsak. kolla avståndet mellan brytarspetsarna. ska vara 0,40. OM du ställer om/justerar brytarna så bör du även ställa tändningen snarast.

Tändningen ställer jag med örat (äger ingen tändinställningslampa) Om den nyss gick som en "klocka" så rör inte fördelaren. När du fått den att gå (bytt ut det felaktiga) så kan du provköra och LYSSNA om den spickar då du på låg växel trampar fullgas, gör den det så vrider du fördelaren lite till vänster, om inte till höger tills den gör det och sen lite till vänster ingen så den inte spickar för då kan du bränna någon ventill.

Tändspolar brukar helt lägga av helt och tvärt, men de kan även funka en kort stund typ 30 sek så prova med en annan.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Re: Help...I need sombodys help..

Post by Kenneth Boström »

Hejsan fel på tändspolen kan ha många olika symtom, t.ex. att när den blivit varm så kan den uppföra sig så att den dör när bilen ska upp i högrevarv detta har jag varit med om.
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Re: Help...I need sombodys help..

Post by Anderzon »

Tack för svaren.... har handlar ny tändspole och ny kondensator som jag nu ska montera på... tändsplen däremot, fästena do sitter på den nya, sitter inte likadant som på den gamla!

Har någon erfarenhet av detta?


MVH
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Re: Help...I need sombodys help..

Post by Anderzon »

Har nu fått Amazon att gå som ny!

Vid närmare eftersikt så såg jag att kabeln mellan tändspoel och fördelaren i princip var av, samt att brytarspetsen var felställd. Bytte kondensator och fickade till dem övriga problemen, och nu går den som om det vore ny!

tack för allt hjälp.
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
Post Reply