Hur/var söker jag upp information om bilens identitet osv?

Moderatorer
Post Reply
Soylent_Green
Posts: 2
Joined: Sun Mar 09, 2008 6:48 pm
Location: Västerås
Contact:

Hur/var söker jag upp information om bilens identitet osv?

Post by Soylent_Green »

Hallå allesamman, är påväg att kanske köpa mig mer problem i form av en Amazon och tänkte då att det här kanske är ett bra ställe att hålla till på.
Min första undran kanske framgår lite av topic, hur tar jag reda på så mkt som möjligt om mitt tilltänkte objekt?

Hittills har jag inte kommit så mkt längre än till att via vägverket komma fram till att modellkoden är 131341 T och sedan via vårt fantastiska internet bena ut vad detta betyder.

Nästa steg misstänker jag bilr att avläsa övriga informationsplåtar och försöka stämma av dessa?

Finns det något bra register där man via chassinr kan utröna diverse trevligheter som kan vara trevligt att känna till?

Alla trevliga tips emottages med tacksamhet.
Det är kostsamt att ligga på topp.. men o andra sidan är det inte så billigt här nere på botten heller.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hur/var söker jag upp information om bilens identitet osv?

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen :wink:

Har för mig att också denna länk finns i Läksamlingen http://www.svar.ra.se/
Det du söker finns på ett och samma ställe. Se nedan :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hur/var söker jag upp information om bilens identitet osv?

Post by Lars Bd »

Soylent_Green wrote:modellkoden är 131341 T
Det enda som inte framgår av dessa siffror är färgen på lack och inredning och det står på typplåten.
Även karossnummerplåten skymtar på bilden men den ska egentligen sitta på vänster innerskärm, karossnummer och chassienummer brukar ligga +-500 och det är ytterst ovanligt att det är samma nummer.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Soylent_Green
Posts: 2
Joined: Sun Mar 09, 2008 6:48 pm
Location: Västerås
Contact:

Re: Hur/var söker jag upp information om bilens identitet osv?

Post by Soylent_Green »

Se där ja, jag har inte spenderat så mkt tid till att söka i forumet skall erkännas, men där har du ju gjort hela jobbet åt mig Hasse!
Skall bena lite i länklistan så skall nog det mesta lösa sig.

Skall kasta ett öga på typskylten nästa besök, hade ju varit skoj om man som med amerikanska bilr kunnat utläsa all fabriksmonterad apparel ur vin-numret men lite jobb skall man väl få göra själv också.


Kan ju passa på att berätta lite om mitt eventuella objekt också, en 70'a som stått i loge sedan 1990, bruksskick med lite rost men måste såklart gås igenom maskinellt.
Den har tidstypiska stylingknep såsom kromade bigknicks, slotmags och så någon form av frontspoiler som ser ganska "orginal-tillbehörsmessig" ut.
Taken var väl att behålla stuket men förfina skicket så att gamla barn i vuxen ålder kanske får en och annan nostalgisk minnesbild vid macken.
Kanske åker det i någon skoj kam och lite sådant småpyssel också.
Det är kostsamt att ligga på topp.. men o andra sidan är det inte så billigt här nere på botten heller.
Post Reply