Ska hjälpa en kompis byta kam och lyftare på hans B20 imorrn och funderar lite om det här med inkörning....
Smetar man bara på inkörningspastan på kammen och sedan ställer motorn att gå på 2000rpm ca 5 minuter? Nån som vet vad som gäller?
Inkörning av kam?
Inkörning av kam?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Re: Inkörning av kam?
Precis så med "fettet"
Så här är det skrivet på stålhmotorns hemsida, taget från 2 ställen:
http://www.stahlmotor.se/index.shtml
Jag ställde tomgången på ca 1800v och varvade upp den till ca 2500-3000v varannan minut höll på så i 20 min. Sedan då man kör med bilen så ska man motorbromsa mycket i början, står nånstans det också på länken.
Så här är det skrivet på stålhmotorns hemsida, taget från 2 ställen:
INKÖRNING: Lägsta tomgångsvarvtal den första halvtimman är 1500 rpm. Kör med varierande varvtal, gas,
motorbroms, acceleration o.s.v.
(Låga varvtal är kamaxelns värsta fiende). Undvik alltid varvtal under c:a 950 rpm.
Inkörning: Första 15 minuterna tomgång ej under 1500 rpm. Därefter ALDRIG lägre tomgångs-
varvtal än 1000-1100 rpm. Låga varvtal skadar lätt kamaxeln och lyftarna.
http://www.stahlmotor.se/index.shtml
Jag ställde tomgången på ca 1800v och varvade upp den till ca 2500-3000v varannan minut höll på så i 20 min. Sedan då man kör med bilen så ska man motorbromsa mycket i början, står nånstans det också på länken.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Inkörning av kam?
Nu har vi bytt och kört in kammen... vilken skillnad det blev! Den gamla kamman var helt nernött på två nockar:)
En annan fråga, vi tyckte det skulle vara skoj att montera ett sånt där B20B-filter till HS6 (runda blå burken), passar det på en gammal stromberg övht? Och vart kan man i så fall köpa det?
En annan fråga, vi tyckte det skulle vara skoj att montera ett sånt där B20B-filter till HS6 (runda blå burken), passar det på en gammal stromberg övht? Och vart kan man i så fall köpa det?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Re: Inkörning av kam?
Någon som vet varför kamaxeln skadas av låga varvtal, undra av ren nyfikenhet ?
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Re: Inkörning av kam?
Lägre motorvarvtal ger mindre snurr på oljepumpen, vilket i sin tur leder till lägre oljetryck med en sämre smörjoljefilm på kamaxeln.Micke_932 wrote:Någon som vet varför kamaxeln skadas av låga varvtal, undra av ren nyfikenhet ?
Kort sagt den får sämre smörjning helt enkelt på låga varvtal.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Re: Inkörning av kam?
Kammen smörjs av begagnad olja dvs trycklös olja som är på väg ner i tråget, det finns ingen oljekanal från pumpen till kamnockarna och oljetrycket har därför ingen direkt påverkan för kamnocksmörjning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Re: Inkörning av kam?
Men summan av kardemumman blir väl ändå lika, även om inte kammen är direktsmord av pumpen? Ju högre varv som motorn och pumpen har desto med "begagnad" olja sipprar ju ner på kammen, eller har jag fel? Trots att kammen inte är direktsmord så måste ju pumpen ändå ha så pass tryck att den orkar leverera minst den mängd olja som behövs till de delar som behöver smörjas/renas/kylas.Lars Bd wrote:Kammen smörjs av begagnad olja dvs trycklös olja som är på väg ner i tråget, det finns ingen oljekanal från pumpen till kamnockarna och oljetrycket har därför ingen direkt påverkan för kamnocksmörjning.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen