En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Dukten JR »

Image

Hela historien börjar med att jag hade en gratis annons i lokal-pressen, och kastade in en köpes annons på en Amazonkombi eller Duett. Efter några telefonsamtal ringer en äldre herre och säger lite urskuldande att någon kombi har han inte, men hans bortgångne fars -64 sedan är till salu.

-Den har varit avställd sedan far slutade köra bil 1977, och stått i en lada hela tiden. Det är en 4-dörrars automat som gått 8000 mil. :shock:

OK- tänker jag i andra änden av telefonen. Vem i bekantskapskretsen är det som försöker lura mig?

-Den är vit med röd inredning och jag ser inte så mycket rost på utsidan iallafall, säger farbrorn, och jag börjar fatta att det inte är någon som driver med mig.

När tunghäftan släppt och jag fått adressen åker jag de 3 milen för att inspektera, och visste står det en Amazon där inne, övertäckt av damm & löv som blåst in under 31 år!

Vid första anblicken ser den bedrövlig ut, men desto nogrannare jag tittar, ser jag en välskött Amazon som dock har en del ytrost och dåliga framskärmar. Inredningen är däremot i toppskick, lika så golv och balkar.

-Motorn sitter fast, säger farbrorn. Jag startade upp den en gång per år i början, men sen har det inte blivit av......

Inget att tveka på tänker jag, och betalar direkt. Fixar en biltransport och drar hem den dagen efter. Nu börjar den spännande rengörningen, och fram kommer en jättefin inredning.

Image
Image
Image

Och kolla vilken skuff :P

Image

Efter utvändig rengöring ser den ut så här

Image

Visst finns det lite rost, men hela bilen känns solid eftersom den bara gått 8000 mil och skötts om nogrannt. Motorn hällde jag i lite diesel i loppen, och efter någon timme kunde jag dra runt den med handkraft.

Nu är jag rejält sugen på att köra Amazon med ratt-automat , men vi får se hur mycket tid som kan avsättas till detta projekt.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by anton_e »

Grattis till amazonen!

Som någon sa till mig när jag satte ut min bil på det här forumet, "62-64" är en fin årgång :wink:
Ser ut att vara ett fint, lätt objekt. Kul! Har du några planer vad som ska göras redan nu?

Lycka till!

/Anton
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Hasse63 »

Helt underbart och "samma" rubrlk som QV :D

Har du kört med den något och kännt om bromsar o så funkar och spinner den som en kisse eller?

Vad har du för planer med den, försiktigt renovera det som "är" eller?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by 1211962 »

kanon lycka till gillar reg nr AMZ :D
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Nalletill1000 »

Ser ut som du har fina mattor pa ditt fynd och en hel inredning. Lycka till med ditt objekt. 4dr och automat ar coolt.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Dukten JR »

Först måste motor och automat fixas, så att det blir lättare att flytta den på gården. Sen behövs ett nytt avgassystem och renovering av bromsar.

Framskärmarna måste plockas av för att laga 2 dm. av skärmbalkarna längst bak på varje sida, men det gäller att gå varsamt fram då inget lagats tidigare på denna orörda kaross som klarat sig så bra tack vare massor av rostskydd. Ev. kan vänster framskärm räddas med lagning, vet inte ännu.... annars behövs en ny sådan.

Balkar och golv är otroligt fina, tom. skuffgolvet är rostfritt.
I LOVE TECTYL :D
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Amakombi »

är de orginalsulorna som sitter kvar på ibak oxå eller :shock:
med tanke på den smala vita randen men 8000mil låter mycke för de ändå?

grattis till helt klart udda och kul amazon!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Lars Bd »

Hmm varför har du hållit det här hemligt för mig, jag kommer snart och inspekterar.
Man kan fråga sig varför en bil som endast gått 8000 mil har fått fronten utbytt och med tanke på grillen redan efter 1-2 år.
Olycka, rost ,reklamation eller customisering :shock: då flyttar jag tråden till customavdelningen :wink: .
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Dukten JR »

Lars Bd wrote: customisering :shock: då flyttar jag tråden till customavdelningen :wink: .
Har inte du nått gammalt L88 scoop liggande man kan få köpa? Vet inte om jag ska popnita eller plåtskruva fast gangsterkepsen heller.... :lol:

Och hade jag yppat något om denna bil hade den redan varit såld till grannbyn :mrgreen:
Hoppla hoppla. Inga annonser i inläggen tack :D :wink: kuliga hälsningar Hasse 63
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by QV »

Hasse63 wrote:Helt underbart och "samma" rubrlk som QV :D
Det är väl gränsfall på "varumärkes intrång" här! :lol:

Grattis till den finna bilen. Om bilen är orörd så vill vi ha många bilder på alla möjliga och omöjliga ställen! Allt är av intresse, hur elstammar går, brómsrör, spolarslang..... åt vilket håll klämmorna till handbromsvajern sitter samt på vilken sida av plåten för att bara nämna några saker en "original nörd" funderar på när man ligger på et kallt betonggolv och försöker få ihop bilen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by QV »

Glömde en av de viktigare!

Typ av slangklämma som håller gummislangen mellan förgasaren och luftfiltret. För du ha väl A/C filter på den?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Hasse63 »

Till nästa update så vill då jag se 3 gånger så stora bilder... så man ser popniten :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Dukten JR »

Tog några till kort idag, kanske inte precis de bilder som önskats, men ska försöka hjälpa till om jag kan när den står i garaget.
Image
Motorrummet med spolarpump/behållare
Image
Rostfritt bagagegolv + tank (ytrost finns i botten av res.baljan)
Image
Skuffsida
Image
Bagagelucka insida
Image
Under instrumentbrädan - inga klippta kablar här inte :P
Image
Hel gummimatta fram
Image
Hel gummimatta bak
Image
Instruktionsbok och div. handlingar om bilen. Bla. Gulf servicekort, Motormännens snabbkarta över Sverige, Koppartrans Bildagbok och Mobil-kvitton som talar om att stekpanna byttes 1/9 1976 när Amazonen gått 7502 mil. Ingen A/C luftrenare alltså :cry:
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by anton_e »

OJ! Fina mattor :D Var rädd om dem! Eller så säljer du dem till mig :wink:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Arne »

Man får gratulera till det nya fyndet du gjort. Denna bil kommer att kunna bli mycket fin. :D
AVG
Post Reply