En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by hero »

Man bara ställer sig i kön och gratulerar :D Sånt här är riktigt kul att höra.
Bilen ser verkligen ut att vara i bra skick. Blir väl en skön vår, och en ännu bättre sommar nu va?
;)
Praise the Lowered
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by olman »

Ser riktigt bra ut !!! Bara att gratulera till köpet.
22134 VF
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Dukten JR »

Dags för en liten uppdatering. Har nu skrapat av lös gammal tectyl och blåst på ett nytt lager för att fylla de sprickor som bildas i de gammla lagren.

Har inte hittat nån gravrost i balkar och golv, förutom framskärmarna, endast ytrost änsålänge.

Sen monterat ett nytt avgassystem och fixat nya bussningar till rattautomat-spaken, då de gammla förtvinat....

Tömde tanken på 5 liter soppa anno 1977, och öppnade förgasaren helt i onödan, eftersom den gammla hederliga bensinen inte bildar det där vita pulvret i flottörhuset. Inte ens acc-pumpen satt fast.....
Sen var det bara att vrida på nyckeln med frisk olja+filter och bensin i tanken. Frustade igång på en gång (så klart :wink: )

Tog ett kort underifrån på klammerna till handbromsvajern:
Image
Vajern sitter alltså på insidan av det L som karossfästet bildar, med gängen i det nedre hålet. Hoppas det var detta fäste QV menade :roll:

Och så hittade jag en plåtbricka med utväxlingen på bakaxeln.
Märkt med 41 10 och 4.10
Image

Närmast på tur står bromsarna. Renovering av huvudcylinder och nya hjulcylindrar.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Dukten JR »

Efter en hektisk sommar med familjeaktiviteter och lite kvalitetstid i garaget, har jag tagit den första provturen idag på 2 km. utan bekymmer :D

Jag började med att laga en bit av skärminfästningen och byta vänster framskärm, som planerat. Köpte en fin original-skärm av Öman i Gävle, bara att lacka och skruva dit.
Image

Sen samma procedur på höger sida. Där trodde jag att skärmen som satt på bilen skulle duga, men efter lite funderande bestämde jag mig för att byta den också. Å var hittar man en Amazon-skärm kl 19.00 en lördagkväll? Tja, när nöden är som störst, är Lars Bd som närmast. :lol: Jovisst hade han en högerskärm liggande, blästrad och fin. Tack för det Lars.
En timme senare är den grundad:
Image

Efter lite kladdande med pärlvit färg var det dags för broms-renovering. Nya hjulcylindrar, bromsrör över bakaxeln, renovering av huvudcylinder och justering av backarna, sen var det bara att kasta sig ut i trafiken :mrgreen: (i 2 km. allafall)
Så nu står den här, "back on track" efter 31 år.
Image
Image

Några gammla synder har uppdagats under denna första renovering, troligtvis har den blivit dikeskörd ibörjan av sitt liv, för höger bakskärm har bytts, även frontstycket och höger framskärm är bytt + att högerdörrarna spacklats och hela bilen lackats om en gång. Lite synd, men den går iallafall tyst och skrammelfritt efter vägen.

Nu väntar lite småplock och utökade provturer för att se vad mer som behöver åtgärdas, sen blir det nog en hel-lack framöver om man trivs med bilen.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Lars Bd »

Dukten JR wrote:tagit den första provturen idag på 2 km. utan bekymmer :D
En liten fågel viskade annorlunda i mitt öra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Dukten JR »

:oops: Jajustja..... :oops:
Har nog förträngt den första jungfrufärden på 500 meter som avbröts av vacum i tanken, eftersom ventilationshålet i tanklocket satts igen. Men den rullade lätt hem då också.......
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by PeterB »

Lika snygg som ovanlig, det hade varit mumma med en automat....
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Dukten JR »

Nu är den nybesiktad, utan anmärkning :D

Lite småplock fixades som visade sig under de första provkörningarna hemma i byn. Bla. böt jag tanken som var full av rostflagor och svarvade bromstrummorna fram, då den drog lite snett vid försiktig bromsning.

Det gjorde susen, för bromsarna tog perfekt på besiktningen 2.0-2.0 fram och 1.0-1.0 bak. Besiktningsmannen blundade och njöt när han lyssnade på B18 motorns spinnande.......

Han talade om att HC-värdet låg på strax över 100, vilket är gränsvärdet för en katalysator-bil, skapligt med snart 50 år gammal teknik va :!:

Har nu hunnit åka ca 10 mil, och den går väldigt tyst och skrammelfritt, lagom marschfart är 80 km/h. Åkte hem till förra ägaren efter besiktningen, han inspekterade och berättade lite mer info om bilen och var glad för att den kommit i trafik igen.

Nu fattas bara en 62-64 grill..... Och högre profil på däcken..... Och en omlackering...... Och.......
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by alfert »

Gratulerer så masse :D
Like gøy hver gang det går så bra.... :wink:
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Dukten JR »

Var på 60-årsfest hos min far i går och överlämnade Amazonen som present. Han är en ännu större Volvo-fantast än mig :P , och har jobbat som fordonsredogörare och skruvat med polis-amazoner sen urminnestider, så bilen hamnar i säkra händer.
Image

Den gick väldigt tyst och fint, men 4-dörrars och automat är lite för gammaldags för mig.... än så länge iallafall 8) så det är nog bättre att han fortsätter vårda den och kanske fixar lite smågrejor som rätt grill och ev. omlack. Jag kanske uppdaterar tråden åt honom isåfall.

Nu skapades ett tomrum i garaget, men som obotlig skruvare är det redan fyllt med nästa vansinnes-projekt :D
Image

Jovisst, den läcker olja och har tveksam laddning :lol:
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by poolio »

Dukten JR wrote:Nu skapades ett tomrum i garaget, men som obotlig skruvare är det redan fyllt med nästa vansinnes-projekt :D
Jovisst, den läcker olja och har tveksam laddning :lol:
Mmm, Triumph...... :P
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Dukten JR »

Då var det dags för en uppdatering.

När den nya ägaren började använda Amazonen i trafik, märkte han att den var lite orkeslös i uppförsbackarna. Men det är ju ett vanligt fenomen när man är van att åka i moderna bilar.

Jag fick uppdraget att säkerställa omkörningarna, och kontaktade vår egen Amazon-guru Lars BD för att få lite tips och ideer.

Efter lite diskutioner kom vi fram till att en B23 turbomotor (som jag hade ståendes sedan ett tidigare projekt) var lösningen på problemet.

Nu var farsan lite tveksam till att bygga om en fin original-Amazon, men Lars lyckades till slut övertala honom med meningen:

"-Nej, original-Amazoner finns det så många av. Det är bättre att bygga något personligt" Lars lovade även att projekt-tråden skulle få ligga kvar i original showroom eftersom det är en volvo-motor som blir monterad.

Sagt och gjort. I helgen lyftes den trötta B18 motorn ur och den nya B23:an i utan några större bekymmer. En innerskärm fick dock modifieras för att få plats med spjällhuset.
Image

Det blev lite rörigt med alla kablar och slangar, men den funkar bra. Effektökningen gjorde att bilen gärna sladdar, så till nästa helg ska vi låna en svets för att fixa en sk. AGA-diff.

Skriv gärna en kommentar.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Lars Bd »

Hur tokig får man bli? Jag kunde aldrig tro att du skulle genomföra detta idiotiska byte och original showroom kan du nu glömma, flyttar tråden.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
zappen
Posts: 19
Joined: Mon Jul 07, 2008 11:50 pm
Location: Lerum
Contact:

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by zappen »

hmm kollar datum hmm, fniss ;)
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: En -64 ser dagens ljus efter 31 år i en lada

Post by Rappel »

HAHHAHA jag fick panik och förbannad blev jag! :lol:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply