Page 2 of 2

Re: k-jet.

Posted: Sun Jan 08, 2012 8:39 pm
by morris
Jag lånar en gammal tråd med intressant innehåll ang k-jet.
Min fråga är väl som så: ska åka långlopp med en ca 200hk b230 med 531 topp.Får då tipps om att ett k-jet ska räcka om man höjjer bränsletrycket. Men med eran beskrivning om vad som är bra och dåligt blev jag väldig fundersam på om jag törs.... :?
kanske det finns andra alternativ för en billig peng :?:

Re: k-jet.

Posted: Mon Jan 09, 2012 10:07 pm
by Arne
Tvivlar på den effekten utan turbo med det du beskriver.

Re: k-jet.

Posted: Tue Jan 10, 2012 9:11 am
by morris
Det är en motorbyggare som har specat vad som behövs. är det sprutet som inte orkar eller vad tror du?

Re: k-jet.

Posted: Tue Jan 10, 2012 9:32 pm
by Hasse63
Finns beskrivet vad man kan göra med K-jet... Har för mig att det hette "gnista om" eller något i den stilen.
K-jet från Porsche lär också gå... Prova att söka, inte så lätt men försök :roll:

Re: k-jet.

Posted: Wed Jan 11, 2012 1:30 am
by Nalletill1000

Re: k-jet.

Posted: Wed Jan 11, 2012 7:03 pm
by Hasse63

Re: k-jet.

Posted: Fri Jan 13, 2012 10:05 am
by J.Lundin_
Anledningen till att jag inte gått in och kommenterat K-jet frågorna är att jag redan gjort det tidigare både på detta forum och på Sävarforumet, vilket också länkarna visar :D

Det man gör för att öka på bränslemängden genom dessa bränsledon är att trådgnista upp de 7mm långa och 0,10-0,15mm breda slitsarna. Längden på slitsarna ska man akta sig väldigt noga för att ändra, så första 0,1-0,2mm på slitsarna låter man vara obearbetade, annars är risken överhängande att man får ett sprut som står och läcker soppa på tomgång. Den vanligaste bredden man gnistar upp slitsarna till är 0,40mm, det är samma bredd som man återfinner i Bosch egna racesprut.

Re: k-jet.

Posted: Fri Jan 13, 2012 4:16 pm
by morris
I dagsläget så är tråden ca 2år gammal och viss info kanske är inaktuell angående namn på firmor mm.
I mitt läge så är tanken att konvertera en förgasarmotor till k-jet utan överladdning och tror att det ni kan/skriver är ganska avancerat och passar kanske mer till superdupermotorer med överladdning eller sugmotorer på stcc-nivå ??
Men om man försöker sig på att modifiera ett k-jet i dagsdato så undrar jag vem som kan gnista/bygga om delar för mindre trimnivå som i mitt fall satsa på ca 200hk motor för långloppskörning och vad behövs byggas om.??
Jag är ingen raketforskare (ännu :) ) så jag lyssnar/läser mig in och försöker hitta vad som räcker till min trimnivå och det finns mycket info.... man blir snabbt kluven och tveksam vad som gäller :?

Re: k-jet.

Posted: Fri Jan 13, 2012 9:32 pm
by J.Lundin_
Vad är det för fel på ett porsche turbosprut, ett V8 sprut från Mercedes 300 alt. porsche 928 eller det sista turbosprutet som satt på SAAB, alla dessa räcker rakt av till 200hp utan någon modifiering som innebär bearbetning av sprutets interna delar.

Re: k-jet.

Posted: Sat Jan 14, 2012 3:04 pm
by morris
Då låter det i mina öron som saab sprutet finns mest av i vårat avlånga land. Sista sprutet säger du, vad pratar vi för årsmodell då och hur ser jag skillnad mot något äldre system?

Re: k-jet.

Posted: Sat Jan 14, 2012 4:09 pm
by QV
Har böjat läsa på om dessa system eftersom sambons sommarbil har ett K-jet system monterat.
Dock så håller jag mig till original.

Så under 2011 har man lärt sig
Hur man renoverar och kalibrerar WUR
accumulatorns funktion vid start av ljummen motor
att det är marigt att täta 5,5 kg tryck på bensinen med slangklämmor
vikten av nytt bensinfilter
Att en tryckmätare till bränslesystemet är ett måste så man har någon koll på vad man håller på med
byggandet av div elhärvor så man kan fjärstyra bensinpumpen, kolla termotimern, kallstartsventilen....

kvar har jag att kolla sprutbilden och mängd på spridarna

Nu går bilen snällt och startar var gång oavsett motortemp.

just nu plockar jag med en 500 SEL (K-jet) som grannen har lite problem med.

Det tar lite tid att lära sig vad de olika delarna gör när man "endast" skall få tillbaka motorn till fungerande originalskick.

/Janne

varför skerv jag detta då?
Att det kommer ta tid att kalibera in systemet mot motorn har du säkert redan räknat ut
jag har lagt ner många timmar på att få motorn att gå OK
När du river bort systemet efter provkörning tänk då på att de ingående detaljerna runt bränslehuvudet INTE får bli skitiga invändigt.