hydraulisk koppling?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
goshow
Posts: 40
Joined: Tue Feb 19, 2008 9:06 pm
Location: västerås

hydraulisk koppling?

Post by goshow »

tjena har fått lite problem med kopplingen, eller inte själva kopplingen, utan från pedalen till kopplingen
för nån vecka sen bara försvann kopplingen, och jag tänkte att det är väl bara vajern som har hoppat,
men det var dåligt med vajrar, istället var det ett koppar rör som ser att ut att vara format efter ett snörtrassel som sitter från själva "lådan" ( där även bromshydrauliken sitter) det läckte som ett såll nere vid kopplings armen.

jag har en 64 fyradörrars, och undrar om det verkligen är orginal? var nästan stensäker på att det skulle vara en vajer,, om det nu ska vara det,
Last edited by goshow on Sun Apr 06, 2008 3:39 pm, edited 1 time in total.
Så många frågor...
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: hydraulisk koppling?

Post by Spilloljan »

Jag är stensäker på att det är original istället! Amazon fick Wire iom B20 som kom 69.

På din beskrivning när kopplingen försvann så låter det som om du har läckage i slavcylindern alt, läckage i någon ledning vid slavcylindern. Finns renoveringssatser till denna operation eller så kanske det blir en bättre begagnad?
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
goshow
Posts: 40
Joined: Tue Feb 19, 2008 9:06 pm
Location: västerås

Re: hydraulisk koppling?

Post by goshow »

aha okej!
ja det är från slavcylindern det droppar!
vad ska det vara för vätska i föresten? har fyllt på med bromsvätska dot 4

någe tips om vart man köper renoveringsats?
hm nu kom dom där rackars bilderna med, nu vet jag hur man gör det oxå,, beklagar storleken :P
slavcylindern
Image
vätske behållarn
Image
Så många frågor...
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: hydraulisk koppling?

Post by Loke »

Är ju mer eller mindre standard att slavcylindern läcker olja.Förut hade dom renoveringssattser på biltema, men det har dom säkert inte nu längre.Går väll att beställa från KG-volvotrimning skulle jag tro.Kostar väll nån tjuga + nån hundring i frakt... :roll: Hur mycket läcker den?Slå i lite bromsvätska och koppla ut några ggr. så brukar det funka igen, brukar inte behöva lufta...Behöver man bara fylla på nån gång i månaden är det ju kanse inte hela världen :)
goshow
Posts: 40
Joined: Tue Feb 19, 2008 9:06 pm
Location: västerås

Re: hydraulisk koppling?

Post by goshow »

jag måste fylla på nångån i veckan som det är nu,
har fått tag på en volvo orginal repsats av en herre i falun för 150 spänn,

hur mycket bör man ge för en nyrenoverad slavcylinder?
Så många frågor...
Norbagan
Posts: 50
Joined: Mon Dec 10, 2007 1:17 pm
Location: Trondheim

Re: hydraulisk koppling?

Post by Norbagan »

hur mycket bör man ge för en nyrenoverad slavcylinder?

vet ikke om det finnes inbyttes slavesylindre men det finnes nye på ebay for 49,99 usd, med en dollarkurs på 5 kr blir det ca 250kr for en ny +frakt ( koster vanligvis 9,99 for et polstra brev)
Item number: 330225854770
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Re: hydraulisk koppling?

Post by Amazon_123GT »

mekonomen har packningar för strax under hundralappen lr om de va te huvudcylinder kommer inte ihå vilket just nu.. men inte stora pengar.. ta gärna båda clindrarna när du ändå håller på så funkar de så fint sen så.. annars åker du till nån bromsfirma eller liknande de brukar kunna fixat det.,..

ska vara bromsvätska i den
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Kapten_stofil
Posts: 86
Joined: Sun Apr 08, 2007 6:59 am
Location: Göteborg

Re: hydraulisk koppling?

Post by Kapten_stofil »

Jag måste få lägga min näsa i blöt här, eftersom jag har ett liknande problem.
Det är nämligen så att jag har glömt att fylla på behållaren med bromsvätska, vilket fick till följd att det var nästan omöjligt att växla.
Men självklart rådde jag bot på detta och fyllde på, i tron att allt skulle bli bra igen, men icke!
Koplingen tar väälidgt tidigt, och backen får man bara in med våld.
Så jag tänkt man kanske skulle lufta systemet kanske? och frågan är, hur gör jag?

Gör jag det genom att lossa på den ena muttern vid slavcylindern eller vad?
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!

Men det mesta var det.
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Re: hydraulisk koppling?

Post by Amazon_123GT »

du har en luftnippel på slavcylindern .. sen e de bara göra som vanligt när du luftar bromsar

annars går de ställa nippeln öppen o pumpa ett par gånger om man är själv.. tänk på o fylla på vätska ofta bara för en 3-4 pumpande så e de tomt i behållaren igen

men bäst är ju att vara 2 så du kan stänga imellan
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: hydraulisk koppling?

Post by QV »

Kapten_stofil wrote:Koplingen tar väälidgt tidigt, och backen får man bara in med våld.
Så jag tänkt man kanske skulle lufta systemet kanske? och frågan är, hur gör jag?
Om kopplingen tar väldigt tidigt så har du inte problem med luft i systemet, då tar den sent eller inte alls.
Får du in backen lätt när motorn är avstängd så kanske du har bekymmer med stödlagret.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: hydraulisk koppling?

Post by Lars Bd »

Att en koppling tar sent eller tidigt lämnar ett stort utrymme för tolkningar och därmed svårt att avgöra vad som menas.
Jag förmodar att kopplingen tar långt ner vid golvet och det skulle kunna vara tecken på nästan tom oljebehållare, luft i systemet men även en dåligt justerad koppling kan vara orsaken.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: hydraulisk koppling?

Post by QV »

ja att man kan tolka saker olika framgick i en annan tråd om elfläkt......

Men tidigt känns (i min värd) att man precis lagt foten på pedalen, men ett forum kräver att frågeställaren skriver tydligt och att svararen tolkar rätt. Det är då det blir bra när folk skriver olika svar för då kommer de flesta alternativ fram.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kapten_stofil
Posts: 86
Joined: Sun Apr 08, 2007 6:59 am
Location: Göteborg

Re: hydraulisk koppling?

Post by Kapten_stofil »

Ja for att klargöra lite så menar jag med att kopplingen tar tidigt är att den är nedtryckt i golvet, och när pedalen släpps upp, då tar den nästan med en gång.

Men det lustiga i allt är att problemet så att säga har löst sig själv, efter en 10 mils körning. Jag fyllde bara på koplingsvätskan, och sen blev det långsamt bättre, i allafall avseendet med att få in växlarna.
Kopplingen, ja den tar fortfarande tidigt, så att säga.
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!

Men det mesta var det.
Post Reply