Så bygger du ljud i en Amazon

Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Hasse63 wrote:Jag tror att det är en Favorit
Den utrustningen som saknas är borttagen av tidigare ägare.
Ej öppningsbara sidorutor har jag för mig fanns på tidiga 69:or.
Alla favoriter hade mörkröd inredning lika som 66:orna och helt släta dörrsidor fasta sidorutor samt 3växlad låda (de största skillnaderna) endast svart eller vit lack, inga andra alternativ fanns.
Typkoden visar definitivt att det ej är en favorit utan en vanlig 69:a.
Kolla här http://www.nvak.no/amazon/type/type.html
Se 3:e och 4:e siffran.
Dessutom är jag ganska tvärsäker på att 68 var sista årsmodeller av amazon favorit.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Lars Bd jag tror dig nu,
Inge illa om Normän men sidan e Norsk HEHE.

Va ut och tittade, dörrsidorna är mörkröda under den svarta vinyl som är på sprayade, troligt vis från en Favorit.

Trodde alla 69:or hade nackstöd!
Det hade min första Amazon, den hade även kromade \"gångjärn\" på säterna

Men att tidiga 69 Amazoner skulle ha fasta (ej öppningsbara) sidorutor låter knäppt. vem vill ha det? Kan vara så att Volvo ville bli av med några rutor sedan de slutat med Favoriten.

Mellan vilka chassinummer tillverkaden 69:orna?
vill veta om min är tidig.

Hm. då kan jag montera öppningsbara utan att förstöra allt för mycket, eller hur
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Hasse63 wrote: Va ut och tittade, dörrsidorna är mörkröda under den svarta vinyl
Trodde alla 69:or hade nackstöd!
Men att tidiga 69 Amazoner skulle ha fasta (ej öppningsbara) sidorutor låter knäppt. vem vill ha det?
Mellan vilka chassinummer tillverkaden 69:orna?
vill veta om min är tidig.
Det är ju lite underligt att inte typkodinformationen finns på svenska amazonklubbens hemsida men den finns ju på den norska klubbens sida.
Har du kort på dörrsidorna?
Endast 70 hade nackstöd som standard i övriga var det extrautrustning.
Fasta sidorutorna ville ingen ha därför återinfördes de öppningsbara, vad jag tror mig komma ihåg att någon skrev på gamla forumet.
Chassienummer
http://www.nvak.no/central.html
Att byta sidorutor är inte något stort ingrepp men spara originalen om det är original.
md_madness
Posts: 16
Joined: Wed Jun 23, 2004 3:07 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by md_madness »

Hej Stoffe, lycka till med ljudbygget. Håller med Hasse om att det nästan är enklast att göra en mall av papp först. Nä jag har 6 tums högtalare där fram, fast jag rekomenderar 5.25 tums istället, blir nästan för stort med 6 tums, fast det var de enda högtalarna jag hade, orkade inte köpa nya.
Hade också 6x9 ovanifrån från början, fast jag tyckte det syntes för mycket då. Nu ser det mer diskret ut när de är monterade underifrån spånskivan.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Dörrsidorna är inte mycket att vissa. vad vill du se Lars Bd?
De är lackade svarta (varit röda) inga dörrfickor, stora fula hål för högtalare och vinylen har losnat vid kromlisten.

Har ljusbruna med fickor och utan hål. Tängte lacka dessa med vinylfärg.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Glömde tacka för tipsen..Tackar :wink:
Sidorutorna spar jag, har inte hunnit kolla mitt chassinummer än, men det värkar som det är en tidig 69
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Hasse63 wrote:Dörrsidorna är inte mycket att vissa. vad vill du se Lars Bd?
De är lackade svarta (varit röda) inga dörrfickor, stora fula hål för högtalare och vinylen har losnat vid kromlisten.
Favoritens dörrsidor var helt släta och saknade alla präglade mönster och jag tror inte att de hade någon kromlist, jag vill helt enkelt se om det är favorit dörrsidor eller inte.
Sena amazoner saknar också dörrfickor men har präglade mönster och kromlist.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Post by kombikummu »

tja, jag håller på att bygga ett ljudsystem i kombin. det är ju farligt med såna här forum, man får idéer och inspiration.
från början var det ju någon som hade gjort hål i dörrsidorna så där var det ju bara att ploppa in ett par 4tums högtalare, det har fungerat hjälplig, men vaddå 4\"...bas?!
eftersom jag ändå skall byta ut mattor och klädsel i bagageutrymmet var det ju bara att tillverka nya sidoplattor i masonite med hål för högtalare. (har ju ingen hatthylla!) Eftersom jag vill få så mycket som möjligt av ljudet att vara osynligt gjordes hålen i masoniten för elementens yttermått, och monteringshålen i MDF som skall skruvas fast på baksidan av masoniten. Förhoppningsvis skall man inte se att det finns några högtalare bakom nålfilten.(hittade en variant som var ganska lik original, bara ngt. mörkare på en golvfirma)
Där bak kommer det att bli 8\" response basar och diskanter från motorola, inköpt på \"hi-fi kit\" hyggligt billigt (detta är inte reklam. f.ö. vet jag inte hur det låter ännu)
Har även haft lite funderingar på att få dit basreflexrör, men det kanske är överkurs. hursomhelst är det lite bökigt att räkna ut volymen på utrymmet, och man skulle nog behöva böjda rör för att få plats så:...äh! slutet blir nog bra!
Bakom detta, mot karossen skall det passas in dämpmaterial: plockade spillbitar ur en kontainer utanför ett företag som håller på med ventilationstrummor och sånt.
Fram har jag även monterat två 4\" till. ett par blaupunkt som drällde omkring hemmavid. dessa sitter på en tjusig platta under instrumentbrädan. såg en sådan lösning på gamla forumet och tyckte det var värt att prova. på den här plattan finns också en diskret vippkontakt som kopplar bort dörrhögtalarna ( detta för att kunna laborera med stereobilden när det hela är klart, utan att behöva kräla i jordens mest obekväma arbetsställning, samt demontera plattan för att ta bort ett par kablar osv) plattan i sig var hell att få till. krävdes mycket mätning och mallskärande. vill ngn göra sånt här kan vederbörande bespara sig lite jobb och låna min slutgiltliga mall.
själva stereon sitter under orginaltäckluckan som nu mera går att vika upp på ett sinnrikt sätt ( fan, vad självgod man låter, men jag tycker det blev bra) det skall bli spännande att höra hur det låter om king tubby, cave och sabbath när det är klart. om nån vill kolla kan jag maila bilder.
ha det gôtt / markus
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Min kamera får inte till bilder så jag kan vissa dörrsidorna.
Mikael Englund har bilder på sin fina hgv här, Nummer 22 och där visar han sitt rosthål i golvet, man ser även dörrsidan.

Mina ser ut så i struktur och med kromlist, men utan fack.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det är inte favoritdörrsidor utan vanliga till en 70 som saknar dörrfickor.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Hörru kombikummu

Du kan gärna skicka lite bilder på ditt ljud bygge!

Maila till nilsstrandman@hotmail.com

MvH Nils
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Rookien
Posts: 22
Joined: Fri Sep 17, 2004 8:22 pm
Location: Fredriksberg

Re:

Post by Rookien »

skulle hemskt gärna vilja ha några bilder på hur du löste det där med orginal luckan kombikummu

tänkte bidra i förviringen med att jag också har nackstöd på min -69:a
Amazon-69 och Amazon -70 California vita så klart :P.

Letar mattor om någon har ett par av dessa
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Post by kombikummu »

halloj rookie!
du kan väl maila din mailadress till mig, så kommer bilderna snart.
ljudbygget är klart och låter GRYMT!
bäst bilmusik just nu: eklundapolskan med kebnekajse. (finns på keb.III från -75) det känns som att bilen går extra bra när man spelar den aphögt! ett perfekt soundtrack till amazonvänliga småvägar i skogarna.
ni har kanske andra förslag?
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Post by kombikummu »

jo, jag har mailadress:markuskummu@hotmail.com
trodde att mailadressen stod mä på inlägget. sorrysorry.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Högtalare fram

Post by Anton »

Såhär kan man tydligen också montera högtalarna fram. Hittade bilderna på nätet för länge sedan. Verkar rätt fiffigt, men hur ljudet blir vet jag inte. Sedan verkar det ju rätt trixigt att få till plattan som högtalarna sitter i.
Image

Image
/Anton
Post Reply