Köptips till en nybörjare.

Moderatorer
nisse.p
Posts: 7
Joined: Sun Apr 13, 2008 5:14 pm
Location: Skellefteå

Köptips till en nybörjare.

Post by nisse.p »

Hej, är lika ny på det här forumet som Amazoner nästan(helt novis) så jag skulle vilja ha lite tips.
Har hittat denna -67:a på blocket som verkar rätt intressant.
Har några frågor innan det ev.
blir att kika på den.
Vars ska man kolla efter den värsta rosten? Några mer tips?
Och sedan undrar jag även priset, om vi säger att den är så fräsh som bilderna visar
är 20.000 ett bra pris?

MVH Nisse
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by Pälle »

Har själv haft en likadan 67a, men nu är det en 63a som gäller för min del.

Några iakttagelser på bilen i annonsen samt kommentarer;

-grill höger trasig, finns begagnade att få tag på (jag har ;)

- främre stötfångarhorn ser felmonterade ut, bara att byta plats på dom dock

-misstänkt rost höger framskärm i nederkant, skärmar är dyra för 20 papp bör man få bra skärmar på bilen, kan bara vara smuts på bilden också

-radiolucka kvar-trevligt, wunderbaum-inte trevligt, färgen tycks vara kvar på hastighetsmätaren - jättebra

-höger grusplåt (mellan bakhjul och stötfångare), svårt att se men det ser ut som att nånting är gjort i skarven mellan skärm och grusplåt precis vid skärmkanten - kolla noga.

-höger bakre tröskel (framför bakhjul) kan vara min skärm som luras men är det bubblor i lacken??

-främre golvmatta ser original ut och verkar vara hel, kostar skjortan att köpa nytt.

-stoppningen på instrumentbrädan är sprucken men det är normalt, kostar även dessa en bra slant att köpa nytt.

Utifrån bilderna ser den ju OK ut men allt ser ju bättre ut på bild.

Ang rost, kolla följande;

-Framskärmar, rostar gärna i bakre nederkant, bakre överkant och runt lysen

-Frontplåt, kan rosta i sidorna, där det sitter ihop med skärmarna

-Hjulhus fram, speciellt balken som skärmen fästs i, syns även från motorrummet

-A-stolparna som dörrarna sitter i, ta loss sidopanelerna i kupen och kolla noga, kolla även golvet när du är där och bökar. Amazoner är sällan täta så det smyger ofta in regnvatten som får golvet att rosta.

-Dörrarna, kolla underkant, insida och utsida, kolla även efter bubblor i hörn

-Främre tvärbalkar, ungefär där du har fötterna, kolla även golvet där det möter trösklar

-Bakre del av golvet, finns dräneringshål som ofta är täta pga underredsbehandling, vatten står kvar.

-Trösklar, kolla även insidan under bilen

-Bakre skärmkanter, är yttre delen rostig är ofta innerskärmen det också

-Bakre hörnen, under reflexerna, där rostar det gärna inifrån

-Kolla så att allt krom är fint, nytt krom är dyrt och vettigt begagnat kan vara svårt att hitta.

Det är de ställen jag hittat rost genom åren, finns säkert fler ställen att leta på.

Stämmer miltalen och det finns bra dokumentation så kanske priset är rätt men då tycker jag inte att det ska vara rostiga framskärmar eller nån annan allvarlig rost. Lite ytrost och annat småfix får man ju leva med.

Som en jämförelse; Sålde min 67a (23000mil) för 15000:-, med rost i golvet, surrande bakaxel och tjutande lager i bottenstocken, skärmarna var kanonfina men originalmattan saknades. Fanns en del lackskador, bucklor och annat småfix att ta tag i. Fick nog rätt bra betalt tycker jag, det här var för ca 3 år sedan.

Lycka till och berätta gärna hur det har gått.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by QV »

en beg amazon kan vara värd dom pengarna om den är orörd. Såg en svart 62'a i nyköping för 3-5 år sedan tillsalu för 17-18 tusen som hade originalverktygen kvar......den var värd de pengarna

Sökte på hemsidan efter"rostsidan" men fann den inte.

Rost framifrån och bakåt:
Runt lyktor
Skärmbalkar (kan vara svårt att se med skärmen på
runt framrutan
Stående plåt mot torpedvägen (alltså den som handtaget till motorhuvsöppningen sitter fast på) kollas lättas :shock: utefrån eftersom pappen sitter ivägen från insida
sparklåda utsida
tvärgående balkar (under fötterna på förare, passagerare fram)
golv förare
skärmkanter bak (inner och ytter)
Bensinröret ovanför bakaxeln
innefrån skuffen:
skarven mellan hjulhus / skärm
reservhjulspottan
hålrummet "bakom" skuffen (aldeles oanför bakre kofångare)


För 20 tusen får det inte finnas mycket rost på dessa punkter (min värdering) ett antal av dessa skall vara fria från rost.

En 68'a har väl inte blå inredning (svår)
Kolla att kromet är bra kofångare nya är +10 i utgifter

/Janne

Skall du i slutändan ha en toppfin bil så är det billigare att köpa en toppfin för 75
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
nisse.p
Posts: 7
Joined: Sun Apr 13, 2008 5:14 pm
Location: Skellefteå

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by nisse.p »

Tack för dom riktigt utförliga svaren.
Ja den ser ju somsagt ut att ha några defekter, men vadå lite ytrost på en 41-årig bil är ju inte så konstigt.
Ska gå igenom punkterna ni skrivit, då borde jag ju klara mig för obehagliga överraskningar senare.
Tanken med den här bilen är att ha som förstabil(kan man glida med mer stil? 8) ) och eventuellt behålla och ha som "finbil" senare.
Det sitter b18 och en 4-petad låda i -67:an visst?
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by Pälle »

Japp, det bör vara B18 och M40-låda i den. Fanns iofs Amazon Favorit med B18 och 3-växlat men de är inte fullt så vanliga och saknar lite kromlister osv som den vanliga amman har.

Personligen tycker jag att Amazonerna före 1965 är trevligare, har mer karaktär och snyggare fronter. Dyker ibland upp rätt fina exemplar för vettiga pengar. Tycker den här ser intressant ut;

Tyvärr fel front och grill. B16-motor.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
nisse.p
Posts: 7
Joined: Sun Apr 13, 2008 5:14 pm
Location: Skellefteå

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by nisse.p »

Pälle wrote:Japp, det bör vara B18 och M40-låda i den. Fanns iofs Amazon Favorit med B18 och 3-växlat men de är inte fullt så vanliga och saknar lite kromlister osv som den vanliga amman har.

Personligen tycker jag att Amazonerna före 1965 är trevligare, har mer karaktär och snyggare fronter. Dyker ibland upp rätt fina exemplar för vettiga pengar. Tycker den här ser intressant ut;

Tyvärr fel front och grill. B16-motor.
Håller med om att dom tidigare Amazonerna har mer karaktär men känns lite väl slö med en
B16. Blev nog något fel då det inte syns någon länk.

EDIT: Har nu ringt på bilen och han visste inte såkert om bilen hade gått 9000 mil eller 19000 mil.
Kan man kolla upp detta på nåt sätt, tänkte om man kunde få tag på gamla besiktningsprotokoll
på något vis?
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by Amazon »

Volvo P1200VB 1958
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by roberth »

Nisse.p. Hoppas du sett ditt "PM" 8)
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
nisse.p
Posts: 7
Joined: Sun Apr 13, 2008 5:14 pm
Location: Skellefteå

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by nisse.p »

roberth wrote:Nisse.p. Hoppas du sett ditt "PM" 8)

Tyvär har jag inte fått det :roll:
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by roberth »

OK...
Jo, jag tänkte bara på när jag själv köpte amazon för ett par år sedan...
Utan större erfarenhet av amazoner så var jag och tittade på flera innan jag "hittade" den jag till slut köpte.
Vad jag menar är att titta på så många du kan så får du en känsla för vad som är skit och vad som är/kan bli en bra bil.
Ta det lugnt och köp ingen bil om det inte känns helt rätt!

Var själv väldigt nära att köpa en riktigt risig amma för 17.000:-. Penselrenoverad längst ner runt hela bilen (undrar vad som döljde sej där???). Mycket smårappel och allmänt trött och "ofräsch".. Var och tittade två gånger på den. Helt i onödan.
Den jag har nu gav jag inte så himla många kronor mer för... Men så här i efterhand så kunde det lika gärna blivit "liket" jag köpt... Hemska tanke... :shock:

Sen tror jag att det kan vara en bra ide att sätta ut en köpes-annons, gärna i den lokala blaskan (papperstidningen), Kurt-Evert-85 surfar sällan blocket... :wink:
Kan vara någon gammal gubbe som slår dej en pling...

Lycka till!!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
nisse.p
Posts: 7
Joined: Sun Apr 13, 2008 5:14 pm
Location: Skellefteå

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by nisse.p »

Okej tack för tipset! :)
Ja måste säga att jag inte blev så sugen på bilen efter jag ringt, killen kändes allmänt obrydd och visste inte allt för mycket om den. Aja letandet går vidare :D

Förresten roberth var och snabbkikade på din bil idag då jag går på kaplanskolan. Riktigt fräsch alltså! Nu blev man ju inte mindre sugen :wink:
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by roberth »

Kaplanskolan har man ju gått på en gång i tiden... Hm, få se nu, 17 år sedan... :roll: Jösses vad tiden går...

Kul att jag kunde inspirera dej ytterligare och att du tyckte min var fräsch! De e bara att kika på! :wink:

Tror som sagt på en annons i "norran" och/eller "vf". En enkel radanons kostar väl inte så mycket tror jag?
Verkar populärt med amazon i Skellefteå :?: :mrgreen:
Antar att du vill ha en bil lagom till sommaren så lycka till med letandet!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
nisse.p
Posts: 7
Joined: Sun Apr 13, 2008 5:14 pm
Location: Skellefteå

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by nisse.p »

För 17 år sedan var man själv 1 år gammal :wink:

Ja det blir nog gå förbi någon mer gång och dreggla :lol:

Kanske skulle sätta ut en annons i prylbörsen.
Får hoppas det dyker upp någon snart, känner suget.
cbratticus
Posts: 22
Joined: Sat Sep 19, 2009 7:30 pm

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by cbratticus »

är lite i samma sits som trådskaparen, fanns mycket bra tips i tråden vad man ska kolla efter vid köp. kör ni med era bilar på vinterhalvåret eller blir det bara sommarkörning ? kör jänkare på sommrarna men vill ha en åretruntbil och sneglar lite på en amazon 64.
vad drar en b18 blandad körning ? svårstartade vintertid ?
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Köptips till en nybörjare.

Post by Amazonsport »

Du kan köra på vintern, men amazon + salt är ingen bra kombination. Lättstartad, ja om allt är i bra skick. När grannens nya Volvo inte startade i minus 20 så hjälpte jag han igång med min Amazon :D .. Förbrukning handlar mycket om vilken kunskap man har om t.ex. brytare inställningar och förgasar inställningar mm. Stämmer allt kan man köra på 0,8 ungefär..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Post Reply