Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by j.o. »

Hej,

Jag är ny här på forumet så jag tänkte jag skulle gjöra en tråd där jag presenterar mig och min bil.

På pappret är det en 1962 modell, men den blev producerad och första gång registrerad sommaren 1963. Motor är en B20A från en 140, 4 vxl overdrive låda.

Den var nybesiktigat när jag kjöpte den och är i ganska bra skick. Det finns en del rost; skjärmkanter bak, nedre baklucka och golv i huvudsak, så det är det första jag måste fiksa. Det kommer bli lite rat-rod stuk över den, när rosten är svetsat kommer jag låta den vara så, iallafall för nu (jag vill ta bort den rosa filmen på bakrutan, men den sitter stenhårdt, några tips? :) ).

Några bilder:

Jag är lite klyven när det gäller lampan på taket, vad tycker ni...? :oops:
Image

Feta sulor, 215/60-14 fram och 235/60-14 bak 8)
Image

Från framdörrarna och fram är den perfekt, rostfria plåtskjärmar.
Image

Image

Image


Soffan är från en Opel Rekord enligt säljaren, jag skall klä om den i samma färg som resten av interiöret.
Image

Image

The heart of the beast.. Av nån anledning satt det i en ford förgasare när jag kjöpte den, jag har en Zenith som jag skall sätta dit.
Image

Hoppas ni gillar henne, det gjör iallafall jag... :D
Last edited by j.o. on Thu Jan 21, 2010 2:29 pm, edited 6 times in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by Hasse63 »

:D Se där ja, helrätt stuk på den och lagom custad, synd du inte har rätt grill bara.
Sökaren på taket passar hyftat men det gör inte filmen på bakrutorna. Någon på forumet tvättade bort lim (kontaktlim?) från insidan huven med något dundermedel.

Lycka till i sommar. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by Widell1111 »

Cool amazon! Angående toningen bak så sitter den som F*N men du kan ta en färgskrapa men monterat rakblad , sen äre bara att försöka få bort den.. Klistret blir ibland kvar det brukar jag ta bort med thinner =) Så mask är att rekomendera, om man inte gillar ruset utav thinner :mrgreen: ..

Lycka till
Amazon -66
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by alfert »

Knall tøff bil... 8) Stilig med lyset på taket da...
For å fjerne solfilmen kan du også prøve med varm lufts pistol i tilegg til färgskrapan som "Widell1111" sier,
men husk å være forsiktig når du bruker varme, så ikke glasset sprekker... :shock:
Lykke til...
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by hero »

Welcome ! Riktigt tuff bil det där ^^,
Men den där snön såg riktigt otrevlig ut... ;)
Praise the Lowered
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by xorox_88 »

fan vilken najs amazon bästa amazon fälgarna på oxå
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by Uffe »

Jag måste säga att man blir nostalgisk när man ser din kombi. Grymt lik min första Amazon. En svart kombi i lagom skick och stuk med exakt lika fälgar. Istället för rutmönster hade jag dock klisterlappar med, som jag tyckte passa då, coola surfmärken. Tänk att få sitta med surfpolaren på den nedfällda bakluckan med "regnskyddet" som tak och med en bira i handen. Snacka igenom dagens surf och planera för morgondagens äventyr. Sova gjorde man i bilen. Gött liv! Skall ta och scanna in lite gamla bilder när jag får tid.
Nej, sluta drömma och ut och sälj in lite nya Loctiteapplikationer! Idag skall man på mässa och ikväll är det roadshow med Annie Seel (Dakarrallytjejen ni vet) som talare i Malmö. Helt ok det med :)
Amazon 1957
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by j.o. »

Tusen tack för alla kommentarer och tips för att ta bort solfilmen :D

Uffe wrote:Jag måste säga att man blir nostalgisk när man ser din kombi. Grymt lik min första Amazon. En svart kombi i lagom skick och stuk med exakt lika fälgar. Istället för rutmönster hade jag dock klisterlappar med, som jag tyckte passa då, coola surfmärken. Tänk att få sitta med surfpolaren på den nedfällda bakluckan med "regnskyddet" som tak och med en bira i handen. Snacka igenom dagens surf och planera för morgondagens äventyr. Sova gjorde man i bilen. Gött liv! Skall ta och scanna in lite gamla bilder när jag får tid.
Sounds like a dream!! Amazon kombi är den ultimata surfmobilen, i allafall på den här sidan av atlantern 8) Jag vill hemskt gärna se bilder av din bil! :D
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by Amazon_Sleper »

Pröva värm solfilmen med varmluftspistol å så en spakelspade som du har slipa på lite en japanspakel å sen e de bara å tvättaefter med thiner å på med lite glasputs funkar kanon... Härlig bil i härligt skick annars å sökar lyktan var som pricken över i :)
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
super roof
Posts: 16
Joined: Sat Apr 19, 2008 8:07 am
Location: trøndelag, norge

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by super roof »

blir bra dette :D , tøft med custom herregårdsvågn,

solfilm er vanskelig å fjerne ja må være tålmodig
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by j.o. »

Jag har just fått veta produksjonsdatumet till min HGV, enligt Volvo arkivet rullade den ut från fabriken den 27 juni 1963, samma datum som min födelsesdag!!!! :shock: :o :D
Jag tror ödet förde oss samman! :P
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by Sture Swedberg »

Från en gammal stöt,
det är klart att du skall bevara sökaren, det var "high fashion" på sin tid för oss som körde skogarna. Mitt på taket med ett livsfarligt handtag inne i bilen. Jag hade VW på den tiden.
Sen skall du naturligtvis försöka få tag på rätt grill, 62-64 skall ha den smala ribban med rutnät bakom, dom finns även om dom kostar lite. Det är den sista snygga grillen, sen blev det det bara strunt :)
Custom eller inte men vad är det för färg du har på maskin? Kladda över lite rödfärg, du har ju en pärla!
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by j.o. »

tackar :D

jag har beslutat att behålla sökaren, våga vara annorlunda! 8)
Riktig grill kommer, men jag tror jag kommer lacka den jag har svart tills jag hittar en ny. Men det är en "rat rod", så jag bryr mig inte så mycket om hur den ser ut, när jag har fiksat rosten blir det bara cruising, det estetiska får komma sen... :)

en bild på den skitiga gamla damen...
Image
Last edited by j.o. on Thu Jan 21, 2010 1:28 pm, edited 1 time in total.
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by j.o. »

---
Last edited by j.o. on Thu Jan 21, 2010 1:29 pm, edited 1 time in total.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Volvo Amazon Kustom Herrgårdsvagn

Post by hero »

med risk för att vara petig vill jag nog ställa din bil i kategorin "hoodride" snarare än "ratrod".
Kom med i den istället så får jag en ny kompis i samma "stall" :D
Praise the Lowered
Post Reply