Offtopic: Batterifråga

Moderatorer
Post Reply
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Offtopic: Batterifråga

Post by D59471 »

Den här frågan har inte mycket med Amazon att göra utan gäller min båt. Men då jag vet att det finns några som är duktiga på bilel här passar jag på att fråga i alla fall.

Generatorn i båtmotorn (fyrtakts 50hk utombord.) ger endast 10A laddström. Därför behöver jag ett extra batteri. Det blir altså 2st 60Ah 12V batterier. Eftersom laddströmmen är så pass låg tänkte jag ansluta startmotorns kablar till det ena batteriet och all extra utrustning till \"förbrukningsbatteriet\". Den extra utrustningen drar ca. 5-10A vilket gör att laddströmmen knappt räcker till.

Jag vill att:

• All laddström skall gå till startbatteriet tills det är full-laddat. Först därefter skall förbrukningsbatteriet börja laddas.

• När motorn är avstängd skall endast förbrukningsbatteriet kunna användas.

Går detta att lösa med hjälp av reläer tro? Är det någon som vet hur man kan grejja det?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Problemet löst!

Det fanns visst färdiga produkter för detta ändamål (f. husvagns/båt hobbyn, industri mm.). Nu återstår bara att välja taktik, 2 batterier med laddfördelning, 1 stort batteri med batterivakt till föbrukarna osv. Finns en del att välja på.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Tror att de flesta fritidsbåtar i Sverige har elen kopplad i någon variant av det klassiska Skyllermarksschemat. Vet att t.ex. Nimbus följer detta. Det brukar inte skilja sig särskilt mycket. Vanligaste felet Svensson gör är fortfarande för klena kablar.

http://www.skyllermarkspressar.se

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Att hävda att problemet är \"löst\" kanske var att ta i. Men nu vet jag iaf. vad som finns att välja på och vad man får tag på det.

Kablarna som är dragna är grova med riktigt pressade skor, dragna i skyddsslang.

En lösning vore väl ett skiljrelä från skyllermarks kombinerat med en \"batterivakt\" som kopplar ifrån startbatteriet under drift när batterispänningen blir låg. Alterntivt endast ett batteri med batterivakt om kapaciteten överstiger mina förväntningar.

Jag skall börja med att provköra några kvällar nu i veckan utan batterivakt eller extra batteri för att se hur långt ett batteri räcker. Det känns lite undermåligt av Yamaha att klämma i en 10A generator i sina fyrcylindriga utombordsmotorer. Det sitter samma generator upp till 100hp motorstyrka. Hur har de tänkt att strömförsörjningen skall ske? Det kanske är möjligt att byta generator i motorn, men jag är lite skeptisk.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hoppas jag inte förstör denna tråd nu :oops:

Kul när allt funkar ; )

Något jag vill bli bättre på så är det el (svagström) Felsökning och sånt i bilar.

Hade värdens problem med Amazon. :evil:
började med att den började rycka lite när gumman körde, men funkade när jag körde?? kollade brytare mm inget fel.

Ryckningarna ökade och värdens baktäning så jag trodde avgassystemet skulle rämna. bytte fördelare, stift och rengjorde gasaren, samma fel.
Upptäckte till sisst att när man stod still så hände inget.
\"Hm Letade lösa kablar som kortslöt och som kunde gunga när man körde\"

Hittade tillsist felet..Någon hade dragit en ny kabel till bromsljuskontakten och lämnat den gamla hängande, så den kom i kontakt med jord. Isolerade och hängde upp den..Provkörde och jublade av lycka :mrgreen:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply