Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Moderatorer
dalis
Posts: 10
Joined: Thu Sep 13, 2007 11:42 am

Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by dalis »

Är det 10w-40 halv eller 5w-50 hel? Förr fanns det 20w-50 mineral. Vet att jag hade det i en 110 hästars 142:a.
Tacksam för support.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by Lars Bd »

Det finns över 1500 användare på forumet och du skulle i princip kunna få lika många olika svar.
Min åsikt är att det inte spelar någon roll för motorn utan det är din plånbok och dina egna ideer som avgör, alla dagens motoroljor är bättre än de som fanns när motorn konstruerades även sämsta tänkbara mineralolja.
Undvik halvsyntetoljor de är ju en blandning av en sämre och en bättre olja till något halvslafsigt.
En ren mineral eller en helsyntet är vad som du bör välja.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by Loke »

Håller med föregående talare om allt utom det om halvsyntetoljor.Om både mineralolja och syntetoljor duger, och oljorna går att blanda med varandra (krav för att dom ska klara kvaliteskraven), så förstår jag inte varför inte delsyntetsoljor skulle duga...

Själv brukar jag resonera så att jag häldre tar en lite billigare olja, så jag kan byta ofta, har 10W-30 och 15W-40 Rimola (lastbilsolja) på jobbet, och har 10-30in i bruksbilen på vintern och 15-40in i alla bilar på sommarn.Var jag tvungen att köpa oljan skulle det förmodligen bli 25litersdunkar från Biltema eller Sveamaskin (eller vad dom nu heter nu förtiden), eller nått sånt.Kanse inte den billigaste jag fick tag i, men definetivt inte den dyraste heller!

Tror Rimola oljan är delsyntet för övrigt, och duger den i Lastbilsmotorer som kostar lika mycket som en ny lyxigare personbil duger den nog i en vässad B18 :lol:
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by Lars Bd »

Ett svar på en liknande fråga från 740 forumet angående vilken olja som är bäst.
Andreas_ace wrote:Men undvik mineral och del/semi syntet.
Semi är ett lurendrejeri.

Oljan är även en hel vetenskap.

Rent allmänt är vi alla lättlurade och mer eller mindre frivilliga offer för bondfångeri med granna etiketter och flashiga flaskor!
Det som är DYRT är också BRA. Punkt slut! För visst betalar vi väl ett proportionellt pris mot produktutvecklingen?

Tyvärr boyz'n girls. Kvalite'n står oftast i omvänd proportion till priset!
Sämsta oljan har störst påslag i förhållande till vad man får! Och det beror på vår ovilja att lära nytt.
Big business för oljebolagen däremot!

Syntetolja "designas".


Det hela går till så att man tar fram en exakt oljemolekyl med de önskade egenskaperna på syntetisk raffinerings väg.
Men det lustiga är att man utgår från en mineralolja som bas!
Så att tala om att oljan är syntetisk i den bemärkelsen att man skulle blanda ihop massa mysko kemikalier är EGENTLIGEN fel. Den är syntetiserad!
Jaja, hårklyveri.

Nu är det ju inte vilken mineralolja som helst man får fram efter denna process och använder, utan den har gått igenom många, långa, och väldigt noggranna raffineringsprocesser. Detta innebär också att den oljan är RENARE och innehåller mindre mängd koksande och tjärbildande ämnen, vilket får till följd att syntetoljan (som ju i sin grund är en mineralolja!) tål högre temperaturer, vilket är bra.

ALLA molekyler i en syntetolja, är exakt likadana, vilket de INTE är i en mineraldito.
Syntetoljan är en homogen produkt alltså.

Oljemolekyler är långa kolvätekedjor, och det är så, att det är LÄNGDEN på de här strukturerna som avgör bärigheten på filmen.

Molekylkedjorna "hakar tag" i varandra, och flätas samman till en hållbar matta = oljefilmen.

Tittar vi på en mineralolja, så är det väldigt stor spridning i hur långa dessa molekyler är.

En syntetolja är för det första homogen = alla molekyler exakt lika långa i en given olja.
100% av molekylerna är mellan 2 och 3,5 CENTIMETER. (Beroende på vem som tillverkat basoljan). Men alla är som sagt lika i en given olja. Alltså har en syntet 6-10 ggr längre molekyler än medelmineraloljan.

Börjar bilden klarna varför syntetolja är så mycket bättre? :-)

Översätter man det
Delsyntet då? (eller eller Linje2 i mellanmjölkens land) !

Delsynteter då? Vad är det? Och varför finns dom? (Delsyntet kan ibland jämföras med Lärkpastej!)


Det var en marknadsskojare en gång i världen som tänjde lite på samvetet, men ljög väl aldrig rent ut. Så när någon frågade honom om hur han kunde få tag i så mycket lärkor så det räckte till hans berömda lärkpastej drog han lite på orden...men sa att: Tjaa...man får allt dryga ut den lite.
Folk var ju nyfikna, för om man blandar ut FÖR mycket så vet man ju snart inte vad det är för produkt, och det börjar lukta bedrägeri.
Och det höll ju gubben med om, och sa svävande att: "Jo...det går nog någon slags moralisk gräns vid 50-50 när man blandar.

F-n tänkte folk, BARA 50% Lärklever i pastejen! Resten var Hästlever.

Så gubben drog öronen åt sig, och avslöjade först på sin dödsbädd hemligheten bakom sin rikedom på riktigt:
"Kom ihåg min son...ljug aldrig, men berätta för f-n inte sanningen!
- När du blandar till Lärkpastejen tar du 50-50:
En Lärka, och en häst!

Det var gubbens definition på fifty-fifty...


Vad har detta med delsyntetolja att göra då?

JO! Samma gycklare finns ute på den öppna oljemarknaden numera.
De har visserligen inte tjocka hästhandlarplånböcker, stor prilla under läppen, eller ens rutig häst/bilhandlarkavaj!

Nej, de gömmer sig i flashiga teamjackor (som ger sken av att de vet vad de talar om) och de gömmer sig också bakom flashiga förpackningar med häftig formgivning och coola etiketter.

Numera är fifty-fifty blandningsförhållande enligt gubbens något vidlyftiga syn vardagsmat.
Hur då säger du? Tack för att du frågade säger jag!

Jo! Det jag ska berätta om är DELSYNTETOLJOR.

Vad är det?

Ja, det kan man fråga sig, för vi kan ta pudelns kärna först:

Ingen vet!


Eller rättare: Ingen norm finns för hur MYCKET helsyntetolja den skall innehålla.
Varken minst, eller rekommenderat. Naturligt nog ej heller max.

Så var på din vakt när oljegubben säger: "Det är fifty-fifty" i den här!


Delsynteter är ett gränsland där tillverkarna inte BEHÖVER speca hur stor ANDEL av det totala som utgörs av helsyntet.
I teorin kan det vara så lite som 10%, men i praktiken brukar det vara mellan 30 och uppåt. Men sällan över 70.

Svepande formuleringar som "Synthetically reinforced" som man ofta ser på delsynteter, är inget annat än gubben på marknaden. I klartext: snömos. Det säger INGENTING..
Redan en kapsyl helsyntet i ett fat av OK's lågprisolja ger den som gör så rättigheten att kalla oljan för "Syntetförstärkt".

Lurendrejeri?

You bet!

Precis som på Lördagsdansen, så och i oljebutiken: Hellre ett ärligt NEJ än ett falskt ja!
D.v.s. hellre en ärlig mineral, än en falsk syntet!
(jmf. kejsarens nya kläder)
här till bytesintervall så betyder det i klartext att syntetoljan "håller" 6-10 ggr längre (teoretiskt) innan den är söndermald och behöver bytas. För det är just det som är gränssättande för din olja, och som talar om när den skall bytas. Molekylkedjorna mals sönder, blir kortare och kortare för att tillslut inte längre kunna haka tag i varann. I det läget brister oljefilmen och skärning är ett faktum.
Att olja är SVART är alltså inget incitament till byte.
Det är bara en indikation på att oljan gör sitt jobb genom att rena, tvätta och sen hålla skiten flytande i oljan. M.a.o.: allt ok kompis!
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by TVR »

Som vanligt gäller att man alltid ska kolla vilken kvalitetsklassning oljan har. Sen får det stå mineral, syntet, delsyntet, esterbaserad osv hur mycket det vill. Det finns mineraloljor med egenskaper som vida överstiger vad dåliga syntetoljor klarar. Sen finns det de som inte alls är bra... Likadant är det med syntetoljor, det finns fantastiskt bra produkter och det finns såna som är dåliga.
Kolla upp vilken klassning den olja du köper har (står alltid på flaskan) så vet du vad den klarar! Det är det som är det viktiga, inte hur fräckt märket är eller hur etiketten ser ut!


Annars håller jag med Lars i hans konstaterande:
Min åsikt är att det inte spelar någon roll för motorn utan det är din plånbok och dina egna ideer som avgör, alla dagens motoroljor är bättre än de som fanns när motorn konstruerades även sämsta tänkbara mineralolja.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by Micke_932 »

Jag brukar göra som så att om bilen ska köras på vintern så använder jag en syntetolja (mer lättflytande för en kall motor, den mår mycket bättre av det och det sliter mycket mindre på den), ska den bara köras på sommaren så kan man lika gärna ta en mineralolja (gärna billig) och byt ofta istället.
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by Anton »

Och ska du köra håårt så väljer du en mera lättflytande olja, så oljan cirkulerar snabbare i motorn och hinner kyla samt att den tunnare oljan är lättare att pumpa runt.
/Anton
Flärpen
Posts: 30
Joined: Sat Jul 26, 2008 3:01 pm

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by Flärpen »

Hej!! Använder qakerstate mineralolja i min B18.. 10/40 på vintern Och 20/50 på sommarn... Dock ska man inte använda en syntetolja i en gammal motor, om den ej är renoverad.. Detta pga att syntetoljan "river" med sej gammal smuts som har legat och tätat i en gammal motor, resultatet blir mer slammer i motorn, pga av att den blir för ren... Minerlaoljan är mycket bättre för den orenoverade org motorn.. Syntet kan man utan problem hälla i och köra på i den renoverade motorn..
Flärpen
Posts: 30
Joined: Sat Jul 26, 2008 3:01 pm

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by Flärpen »

Ett ps.. Om man använder syntetolja i en gammal motor, finns det även risk att motorn läcker som ett såll, tack vare att den är så extremt tunn, jämfört med den tjockare mineraloljan,
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by TVR »

Flärpen wrote:Hej!! Använder qakerstate mineralolja i min B18.. 10/40 på vintern Och 20/50 på sommarn... Dock ska man inte använda en syntetolja i en gammal motor, om den ej är renoverad.. Detta pga att syntetoljan "river" med sej gammal smuts som har legat och tätat i en gammal motor, resultatet blir mer slammer i motorn, pga av att den blir för ren... Minerlaoljan är mycket bättre för den orenoverade org motorn.. Syntet kan man utan problem hälla i och köra på i den renoverade motorn..
Om oljan är syntetisk eller mineralbaserad har ingen betydelse för om avlagringar sköljs bort. Det sker mha tvättande additiv. Eftersom samma additiv används i både syntetisk och mineralolja så är detta påstående helt felaktigt. Vissa oljor innehåller mer eller mindre tvättande additiv än andra oavsett vilken bas de har. Det finns även olika additiv som gör att en olja kan få bättre livslängdsegenskaper.
Så vill man undvika att motorn hålls ren invändigt ska man istället köpa en riktigt billig skräpolja som inte innehåller additiv. Sen kan det vara mineral, syntet eller delsyntet, det spelar ingen roll!
Om motorn är så utsliten att oljetrycket hålls uppe av smuts i oljekanaler och lager kommer den att rasa vilken sekund som helst! Att tro att man ska kunna dra ut på lidandet genom att köra på dålig olja är att lura sig själv.
Flärpen wrote:Ett ps.. Om man använder syntetolja i en gammal motor, finns det även risk att motorn läcker som ett såll, tack vare att den är så extremt tunn, jämfört med den tjockare mineraloljan,
Japp, men hur tunn en olja är bestäms ju av dess viscositet, inte av ifall den är syntetiskt framställd.... Sen är ju finare syntetoljor oftast tunnare än billiga mineraloljor men det är ingen regel.



Skulle vilja påstå att en B18/B20 klarar det mesta i oljeväg då den har väldigt stora lager och ett ganska moderat effektuttag. Vill man säkerställa att man inte får problem så kollar man oljetemperaturen först. Ingen motor mår bra av för varm olja.
Ligger temperaturen på över 100º i tråget så ska man börja fundera på att montera oljekylare...
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by Lars Bd »

TVR wrote:[Så vill man undvika att motorn hålls ren invändigt ska man istället köpa en riktigt billig skräpolja som inte innehåller additiv.
Finns det sådan motoroljor idag?
Tvättande additiv har funnits i motoroljor sedan 60-talet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by TVR »

Lars Bd wrote:
TVR wrote:[Så vill man undvika att motorn hålls ren invändigt ska man istället köpa en riktigt billig skräpolja som inte innehåller additiv.
Finns det sådan motoroljor idag?
Tvättande additiv har funnits i motoroljor sedan 60-talet.
Precis, och det är just därför som påståendet att syntetoljor skulle tvätta bort smuts som "tätar" motorn är så felaktiga!
Problemet fanns kanske på 60-talet när additiven kom (och då i mer exklusiva oljor) men det finns inte nu!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Flärpen
Posts: 30
Joined: Sat Jul 26, 2008 3:01 pm

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by Flärpen »

Besserwissrar finns det ju lika många som oljekvaliteer.. :lol:
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by Rappel »

lånar tråden lite! hur mkt olja i en orginal b20 ska man ha?
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vilken olja är bäst i Trimmad B18?

Post by Hasse63 »

Se länken nedan :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply