hållbar koppling?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

hållbar koppling?

Post by Stoffe »

Tjena! jag har en trimmad amazon 130-150 hk och min koppling håller på att lägga av helt nu... om jag gasar mer en halv gas så slirar det bara. ska jag montera en orginalkoppling då eller ska jag montera någon annan sorts koppling då?
en sinterlamell eller dyligt?
vad är billigast och smartast?
kan jag ta lamellerna från någon annan bil och montera på min koppling?

MVH
Christoffer Svenske
Uppsala
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Post by Tudor »

Äldre modellen av Saab 900 turbo tryckplatta 215mm och ev.sinterlamell.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

240 Turbo (Sachs Sporting) stiftad tryckplatta (kräver stiftat svänghjul). Standardlamell eller sinterlamell om du ska rejsa.
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:25 pm, edited 1 time in total.
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

Post by robbanama »

laplander eller volvo 240 turbo-svårt att hitta idag samma som glt`ns
räcker gott o väl...
har en extra laplander sats som ja kunna tänka säljas..ring i så fall
0739816521
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Hör med en duktig kopplingsfirma. De brukar både kunna få fatt i nya och bättre begagnade 240 Turbo kopplingar (Sachs Sporting). Industribromsar i stockholm renoverar även kopplingar och provtrycker osv. De kan allt om broms/koppling och är hur bra som helst att ha att göra med. Billiga var de också.

Bor du inte i Stockholm finns det kanske nån liknande firma som du kan ta kontakt med.
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Re:

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:25 pm, edited 1 time in total.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

tackar!

Post by Stoffe »

Det blev en solfjäderkoppling från sachs! ska montera den imorrn om det inte regnar! =)

tackar för svar!!

MVH
Christoffer Svenske
Uppsala
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

Post by robbanama »

Ingen aning.........om de e svårt eller lätt att få tag på...

En polares fassa köpte ett lager lastbilsdelar från militära, fick en pall med hägglundskoplingar 60st som han sålde för 300 st
Ja köpte 2st........... :D
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

nya problem...

Post by Stoffe »

nu har jag monterat ett dakin nav med förstärkta asbetslameller med en sachsolfjäderstryckplatta (18 fjädrar) samt ett sachs utrampningslager... nu till det nya problemet, det är helt sjukt trögt att koppla ur! jag måste ta i med båda händerna i ratten och häva med hela kroppen på kopplingen!! funkar nästan med en fot men två fötter är att föredra... så här borde det inte vara! vad kan ha gått fel?

jag upptäckte att kopplingsvajern var ett par cm för lång där nere vid kopplingskåpan oxå.. så jag har gjort distanser... men ska jag öppna allt igen så jag kommer åt att lägga brickor under armen innuti kåpan?

någon som har någon klok idé på vad jag kan göra?

MVH
Christoffer Svenske
Uppsala
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag vet inte vilken tryckplatta det är du har kommit över, men jag antar att du fick den provtryckt innan du monterade kopplingen så att du vet vilken effekt den klarar samt hur pass \"tungtrampad\" kopplingen blir?

Det jag minns från den tid då jag åkte med kraftigare koppling var att det blev extremt tungtrampat. Inte så att man fick ta i med två fötter, men man la hellre hälen mot kopplingspedalen är tårna om jag säger så, sedan var det bara att ta i. Du är väl inte svag i benen Stoffe? ;)
Last edited by D59471 on Tue Jul 13, 2004 9:54 pm, edited 1 time in total.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

har du fettat in så grejerna glider lätt??
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

haha skoj skoj henke, nä jag är inte svag i fötterna =)
japp, allt är infettat nogrannt. nu skall jag byta kopplingsvajer oxå för den har faktiskt gått av.... jag kan inte komma på vad det är för fel alltså....
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Nu funkar det!!

Post by Stoffe »

Jag kom på vad det var! det var armen som var krokig och det behövdes läggas ett par brickor mellan kulan med gänga i och aluminumkåpan.. då flyttades hela armen fram en liten bit vilket räckte för att få rätt spel. jag rätade ut den krokiga armen oxå, nu funkar den klockrent och är mycket lätt att trampa ur!
Post Reply