Gammelfarfars -58

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Hej allihopa!
Jag tänkte slänga upp lite bilder på mitt amazonprojekt, en Amazon -58. Detta är min första Amazon och det finns mycket att göra på den, men jag tänker fixa till den efter hand och i första hand försöka få den besiktigad. Detta för att jag skall kunna göra en någorlunda rullande renovering.

Just denna bil har min gammelfarfar ägt från 1967 tills 1984 då min granne köpte den. Efter detta har bilen stått stilla och det har satt sina spår på bromsar m.m. även motorn skall få en rejäl service till att börja med. Rostangrepp och skicket på bilen i övrigt är däremot likadant som när min gammelfarfar hade den så det är inget jag kan klandra min granne för.

Tro det eller ej men bilen startade på den nästan 25 år gamla bensinen! Även olja och kylarvatten höll rätt nivå, men någon provtur blir det inte förrän den har kollats över ordentligt. Just nu har jag börjat riva frambromsarna och letar som bäst efter nya delar till detta, vilket inte är det lättaste.
Lite bilder brukar vara populärt så jag slänger upp några. Säg till om ni önskar bild på något specifikt så ordnar jag detta.

Image
Något härjad bak, men den har iallafall rätt bakljus och de är i fint skick.

Image
Skärmkanten skall bytas och en omlackning skall det givetvis bli så småningom. Och rostlagning på många andra ställen därtill.

Image
En gammal hederlig B16, ser helt ganska okej ut utifrån, men det behöver inte betyda nåt.

Image
Inuti är den i hyfsat originalskick, några lagningar på sätena finns sen gammalt och en tvätt hade inte skadat. Dashen är i fint skick och mattorna kan nog bli riktigt bra efter lite skurande. Frammattan är tredelad förresten...

Kommentera så mycket ni orkar så jag håller inspirationen uppe! Påpeka gärna saker som är fel på bilen, vet inte exakt alla specifika detaljer för denna modell, men vill till slut få den i originalskick.

MVH Peter
........................
Peter, Amazon 1958
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Gammelfarfars -58

Post by hero »

helt underbart att du tar dig tid!

Du ska nog se att de allra flesta här kommer att ge dig tillräckligt med information och kommentarer för att hålla din inspiration levande :D

Ska bli kul att se hur det kommer att gå med denna klenod :D
Praise the Lowered
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Gammelfarfars -58

Post by PeterB »

Hej och grattis till en så läcker bil, jag har samma färgsättning på min 61:a.. nice... 8)
En sak jag uppmärksammat som inte verkar vara original är hastighetsmätaren, på en så gammal amazon går skalan upp till 160 km/h...min har vit bakgrundsbelysning mot de nyare som har grön. Har jag fel eller det är min som inte är original så får nån rätta mig! :?
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Gammelfarfars -58

Post by Rappel »

fint håller tummarna för dig och bilen! :) kul med en 50-talar tycker jag. skulle själv vela ha en sådan!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Gammelfarfars -58

Post by Uffe »

Väldigt, väldigt, väldigt roligt skall det bli att följa din framfart på denna oslipade klenod. Verkar vara ett schysst objekt med en riktigt kul historia med din Gammelfarfar mm. Kul att "alla" detaljer verkar vara kvar och i god vigör :) Denna bilen har alla förutsättningar för att trollas till en riktigt underbar bil. Keep up...
Amazon 1957
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Gammelfarfars -58

Post by alfert »

Gratulerer med ny bil, blir gøy å følge med på denne fremover. :) Gøy å høre at du vil ha den helt orginal.
Stå på med godt humør så blir det nok veldig bra dette :wink:
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Tack för kommentarerna :D
Hastighetsmätaren är inte bytt under tiden min gammelfarfar hade den, men det är klart att det kan ha gjorts tidigare. Det tål helt klart att undersökas.

Bromstrummorna fram är nu svarvade och blästrade, så arbetet rullar på. Har sett här på forumet att det är oklart vilken färg de hade original och även om de hade någon färg överhuvudtaget, men svart borde väl bli bra? Skall nu renovera hjulcylindrarna, sen får bakbromsarna och huvudcylindern sig en genomgång.

MVH Peter
........................
Peter, Amazon 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon »

Trevlig årsmodell! Synd att bakljusen är av fel modell (ska vara tredelade helröda) men rätt växelknopp har du i alla fall och den är väldigt svår o hitta och framförallt dyr. Har den smala horn både fram och bak? Rätt grill (rostfri)? Var rädd om mattorna och gnid gärna in dem med glycerol.
Volvo P1200VB 1958
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Bakljusen är tredelade, kanske inte syns så bra på bilderna.. Tyvärr sitter den nya fronten på bilen, men har de gamla grillhalvorna liggande och de är i bra skick. Köpte en till front idag, även den av den nyare modellen och tänkte bygga om den så de gamla halvorna passar.
Hornen är formodligen original, vet inte riktigt hur man ser skillnad, tyvärr så är ett av dem sönderrostat, får se hur man skall lösa det.

Angående mattorna så undrar jag om det är samma bagagerumsmatta på alla årsmodeller? Denna är tyvärr torr och sprucken så den måste nog bytas. De andra mattorna är fina så de skall tvättas och smörjas in ordentligt.

Har börjat gräva lite i golvet och hittat en del rost, slänger upp några bilder i dagarna. Väntar också på delar till bromsarna så de kan sättas ihop, förhoppningsvis sker det under veckan.
........................
Peter, Amazon 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon »

Du ska ha grå bagagerumsmatta, de nyare årsmodellerna har svart.
Volvo P1200VB 1958
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Tänkte visa lite av vad som händer i garaget... Då jag väntar på delar till frambromsarna så gick jag på hjulhusen istället och skrapade bort all gammal underredsmassa. Det lossade i stora sjok så jag trodde det skulle se ut som kriget under, men den verkar faktiskt ha fyllt sin funktion på båda sidorna :D

Image

Sedan var det slut på det roliga, drog ur mattan på förarsidan och fann en mystisk plåt som satt popnitad....

Image

Vad kan dölja sig under detta? Spänningen stiger, fram med skruvmejsel och vad hittar man?

Image

Jodå ni gissade rätt! Rost och rost :wink: Ingen större överraskning för mig faktiskt, har kallt räknat med att få byta mycket plåt på bilen, vad gör man inte för en gammal Amazon :D

Då även bromscylindern skall renoveras så togs denna loss och synen som mötte mig i behållaren gjorde att jag inte hade allför stora förhoppningar för att kunna rädda just detta exemplar. Som synes fullt med gammal rost och skit.

Image

Efter att kolven försiktigt knackats ut så gjordes en grundlig tvätt så visade det sig att den trots allt klarat sig bra. All skit försvann i behållaren och cylindern skall honas. Sedan lite färg och nya packningar så blir det nog prima igen!

Tack för info om mattan förresten!
........................
Peter, Amazon 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Gammelfarfars -58

Post by Uffe »

Imponerande friskt hjulhus! Som nytt :shock: Kanske inte lika charmig bromsvätska.
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon »

Amazon cruiser wrote:Bakljusen är tredelade, kanske inte syns så bra på bilderna..
Syftade på själva glasen, original så är de uppdelade i tre sektioner med små ringar. Artikelnr 654034.

http://xs128.xs.to/xs128/08243/bakljusglas320.jpg

Angående hastighetsmätaren så ser den ut så här original. Observera att jag har fel tempmätare monterad.

http://bildarkiv.hififorum.nu/Amazon/Amazon9.jpg

Du har helt klart ett trevligt utgångsobjekt, lycka till med renoveringen!
Volvo P1200VB 1958
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Jepp det ser jag ju nu när man jämför att glasen inte är likadana, så även med hastighetsmätaren. Mycket bra att du visar bilder så jag har något att jämföra med. Blir till att leta upp dessa delar framöver, men det lär ju bli ett långtidsprojekt eftersom dom tyvärr inte verkar växa på träd.

Har nu börjat med svetsarbeten på bilen, än så länge har jag lagat i a-stolpen på höger sida. I helgen ska en bit av framskärmsbalken bytas ut och sen är det bara att göra om allt fast på andra sidan :D . Huvudbromscylindern är nu renoverad och det blev fint, frambromsarna bör också vara klara inom en snar framtid.
Jag har tänkt köpa den främre golvplåten på VP, någon som vet hur passformen är?

Update med lite bilder kommer nog i slutet på helgen om jag kan slita mig från garaget :wink:
........................
Peter, Amazon 1958
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Gammelfarfars -58

Post by Telis »

Roligt med ännu en långtidsrenovering av de äldre modellerna - och inte så långt ifrån mig om jag gissar rätt, jag har en 60á som jag håller på med när jag har tid - mer i perioder och mindre i perioder. Här är min tråd.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =13&t=5400

Mvh
Henrik
Post Reply