Gammelfarfars -58

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Henrik, du gissar helt rätt, jag bor en bit utanför Kungälv åt Marstrandshållet. Trevligt att se fler som har samma saker framför sig, ser att också du har en del rostlagning att se fram emot :wink:. Såg att du hade bytt ut tyget på dina säten, vilket är något jag också har starka funderingar på. Vinylen är i fint skick, men tyget är skitigt och verkar vara i upplösningstillstånd med smårevor lite överallt. Hoppas vi kan inspirera varandra till att ro iland våra projekt!

För att bevisa att det händer saker i garaget så slänger jag upp en bild på vad jag pillat med de senaste dagarna. Ha lite överseende med mina svetsar, är nybörjare men gör så gott jag kan. Fick lite hjälp av farsan med att tillverka den biten av framskärmsbalken som är bytt, annars försöker jag göra så mycket som möjligt på egen hand

Image

Den skarpsynte ser att det står en tillklippt plåtbit ovanpå framskärmsbalken, denna skall sitta överst och svetsas nog dit imorgon. Det som är kvar att svetsa i nederkant väntar jag med tills jag köpt golvplåten, för att få rätt passning på grejerna. Nu byter jag sida och upprepar proceduren, sedan skall det slipas, målas och kittas för att slutligen täckas med några rejäla lager med underredsmassa

Allt för denna gången, ha de bra gott folk!
........................
Peter, Amazon 1958
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Jag åkte till Mekonomen idag för att köpa främre tvärbalkar till amazonen, men det fanns bara till vänster sida. Köpte en sån fast jag behöver även höger. Först när jag var hemma slog det mig att det kanske är samma balk på både höger och vänster sida? Det känns lite konstigt om det bara skulle finnas till vänster sida :? . Om någon vet om mina funderingar är riktiga så svara gärna, isåfall beställer jag en till.
........................
Peter, Amazon 1958
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Gammelfarfars -58

Post by Mats Lysekil »

Hej! Kul att följa ännu en B16, spännande bilder, broms vätskebehållaren kommer från nyare Amazon, hoppas du inte uppfattar det som över petigt. Fantasiskt hjulhus!!!!!!!!!! Å fin färg kombination!!!!!!!!!!
Kämpa På Hälsn Mats
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Gammelfarfars -58

Post by QV »

Amazon cruiser wrote:Då även bromscylindern skall renoveras så togs denna loss och synen som mötte mig i behållaren gjorde att jag inte hade allför stora förhoppningar för att kunna rädda just detta exemplar. Som synes fullt med gammal rost och skit.
Jag tog och stoppade traser i loppet. Sedan blästrade jag in och utsidan! Efter en ordentlig renblåsning så vart den penselmålad på utsidan. Klar för att honas och montera renoveringskitet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Gammelfarfars -58

Post by Blomquist »

Amazon cruiser wrote:Jag åkte till Mekonomen idag för att köpa främre tvärbalkar till amazonen, men det fanns bara till vänster sida. Köpte en sån fast jag behöver även höger. Först när jag var hemma slog det mig att det kanske är samma balk på både höger och vänster sida? Det känns lite konstigt om det bara skulle finnas till vänster sida :? . Om någon vet om mina funderingar är riktiga så svara gärna, isåfall beställer jag en till.
Det är samma till bägge sidor, måla dem inuti innan du svetsar dit dem, borra hål i dem när de är på plats och stuka hålen bakåt. Härefter sprutar du in rejält med hålrumsvätska. Hålena bör hamna på lägsta punkt för att optimera avrinningen.
Lite domderande ton i det här inlägget men det skal inte tas så bokstavligt.
210 -64, 223 -68
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Intressant det om bromsvätskebehållaren att den är annorlunda på äldre amazoner. Det hade jag faktiskt ingen aning om. Hursomhelst så får denna hänga med tills nästa gång den behöver renoveras, vilket förhoppningsvis dröjer ett tag. Om ingen vill byta bort sin renoverade cylinder av den gamla modellen mot denna vanliga modellen förstås :wink: .

Jag trodde att min huvudbromscylinder skulle behöva blästras överallt också, men otroligt nog släppte all skit efter tvätt. I de små hålen fick jag däremot skrapa bort skit med ståltråd. På utsidan hade gammal bromsvätska effektivt löst upp det mesta av färgen, så det gick lätt att få rent den med roterande stålborste. Efter rengöring och lite svart motorfärg på sprayburk blev den riktigt fin. Loppet var inte rostigt, men jag honade det lite lätt då det satt lite gamla avlagringar kvar. Nu ligger den och glänser på hyllan och väntar på att monteras!

Har använt zinkspray på de plåtar där det inte går att komma åt att måla inifrån, hur bra fungerar detta jämfört med tex svetspimer, någon som vet? Skall komplettara med en omfattande underredsbehandling och det är jättebra att ni tipsar om lämpliga metoder! Denna bil är ett gyllene exempel på att det kan rosta precis vart som helst och det vill jag inte utsätta amazonen för igen. Den har lidit tillräckligt, så nu på ålderns höst ska den få den behandling den förtjänar!
........................
Peter, Amazon 1958
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Gammelfarfars -58

Post by einar- »

Ska det inte vara samma huvudbromscylinder som kopplingscylindern på tidiga amazoner?
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

einar- wrote:Ska det inte vara samma huvudbromscylinder som kopplingscylindern på tidiga amazoner?
Vad jag har förstått det som så är den äldre bromshuvudcylindern lik kopplingshuvudcylindern, men tror inte att de är samma, rätta mig gärna om jag har fel.

Jag rev bort yttre tröskelplåten i förra veckan och fann då gamla lagningar på innertröskeln. De var fint gjorda men den nya plåten var ditsvetsad ovanpå den gamla, något som jag inte accepterar eftersom det känns som en kommande rosthärd. Dessutom hade det även rostat igenom lagningarna ännu en gång på flera ställen. Eftersom jag tänkt att ha kvar bilen ett bra tag (resten av mitt liv förhoppningsvis) så tänker jag göra om dessa lagningar. Se bilden nedan så förstår ni säkert vad jag menar!

Image

Nu på söndag väntar en resa till Rättvik där Classic Car Week skall avnjutas, därefter hoppas jag att min beställning på 1,5mm plåt kommit till Mekonomen så svetsandet på trösklarna kan börja!
........................
Peter, Amazon 1958
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Gammelfarfars -58

Post by Blomquist »

cool bild, arkeologisk
210 -64, 223 -68
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon »

Hur går det med bilen?
Volvo P1200VB 1958
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Länge sen man uppdaterade här nu...
Det rullar på med projektet, dock inte i den fart jag hade önskat. Jag har börjat på Chalmers och det tar en del tid, men jag jobbar på i den tid jag hinner. Av den anledningen kanske det inte är så roliga bilder men jag slänger upp några ändå :P

Image
Först en bild på längsgående balken som fått lite behandling...

Image
Främre delen av tröskeln. Jag har inte svetsat några svetsar än, därför ser det kanske lite sådär ut.
Tips mottages tacksamt om hur nedre skärmfästet skall se ut å jag är lite osäker på den fronten...

Image
Så här långt har jag hunnit med tröskeln. Jag har också fått byta insidan av tröskeln upp till golvkanten,
eftersom det var rost och dubbelplåt om vartannat. Jag lägger punktsvetsarna från "insidan" för att få den synliga flänsen skall bli trevligare att titta på...

Image
Detta är vad jag har kvar av högertröskeln, både in och utsidan behöver bytas. Ska det vara hål i den yttre plåten som det är på den främre delen av plåten? Här bak finns det inget kvar av originaltröskeln så det är svårt att veta...

Image
Även golvet har fått sig en omgång...

Image
Den enda bra saken med att det finns lite tid med att greja är att man hinner samla på sig delar som man bara kan skruva på när det närmar sig färdigställandet. Baklampsglaset köpte jag på en marknad för det adekvata priset 250kr. Ett till glas med tillhörande sarg i NOS-skick är på gång...
En vänlig själ här på forumet sponsrade mitt projekt med huvudbromscylindern på bilden samt en rostig B16-front. Cylindern behöver nog lite nya packningar men är i övrigt i mycket fint skick. Fronten är för dålig för att laga, men blir en suverän mall då jag skall bygga om en nyare front jag har liggandes. Jag tackar återigen för dessa grejer, känns fantastiskt kul att folk vill hjälpa en på detta sätt!
Underst på bilden ser ni för övrigt anledningen till att projektet inte går så fort framåt :P

Nu skall högertröskeln göras klar, sedan upprepas proceduren på vänstersidan som är minst lika dålig. Jag hoppas att den kan vara färdigsvetsad framåt vårkanten, om det är realistiskt eller ej återstår att se :P
........................
Peter, Amazon 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon »

En till Chalmerist vad trevligt! Kul att du har hittat rätt glas, de är ganska svåra.
Volvo P1200VB 1958
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Uppdaterar här alldeles för sällan, men det är väl dags att bevisa att jag fått något gjort sedan senast. Även om det inte är så mycket jag hoppats på... Innertröskeln är nu färdigsvetsad och jag blev ganska nöjd med resultatet. Senaste tiden har jag pysslat med att byta höger bakskärmkant. Eftersom innerskärmkanten var röten fick även den bytas. Passformen på bitarna är väl som man kan förvänta sig av ekonomiplåt, alltså inget vidare. Innerskärmen fick delas i tre bitar och snittas upp på flera ställen för att den skulle passa bra. Hursomhelst ordnade det sig till slut. Lite bilder...

Image
Innerskärmen på plats, främre biten av ytterskärmkanten sitter kvar sen inpassningen.

Image
Här är bakre biten på plats, mycket passande hit och dit men det blev fint till slut.

Image
Som sagt så är passformen inte helt klockren. Jag kan ju knappast påstå att bitarna är prisvärda men vad ska man göra...

Image
Har målat lite på torpedsidan och golvets undersida samt kittat svetsfogarna. Jag har använt epoxigrundfärg som skall målas
över med lämplig topplack.

Närmast skall skärmkanten göras klart, sedan skall sandplåten bytas och lite rost i bagaget skall lagas.
Kommentera gärna så jag får nåt gjort :wink:
........................
Peter, Amazon 1958
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazonsport »

Härligt att se riktig grundfärg, många som fuskar där o bara kliner på underredsmassa och hoppas på att de stoppar.. Det ser bra ut alltihop och jag kan hålla med dig om att ekonomiplåtarna ibland suger.. Men med ett anhåll och en rikthammare så brukar det bli bra till sist.. Keep up the good work dude..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Färgen jag använt är Hagmans som bl.a. finns på mekonomen. Biter fint och täcker rätt bra, nackdelen är väl att den sprider en odör som närmast kan liknas vid kattpiss :lol:
........................
Peter, Amazon 1958
Post Reply