Gammelfarfars -58

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Gammelfarfars -58

Post by Rappel »

gott jobb du gör med din underbara bil :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Som vanligt är uppdateringsfrekvensen pinsamt dålig, ska försöka bättra mig på den fronten. Arbetet rullar på, under de senaste två veckorna har jag kunnat jobba mer än vanligt med bilen eftersom jag vart ledig från skolan. Tänkte visa lite bilder på vad som hänt sen senast.

Image
Tanken plockades ur och jag blev nästan chockad över att jag inte hittade någon rost vare sig på tanken eller på kanten! Annars verkar denna bilen dra till sig rost på alla möjliga ställen.

Image
Skärmkanten sitter nu där den ska, yttertröskeln håller på att passas in sen ska allt brännas dit!

Image
Sandplåten har också funnit sin rätta plats. Under bilen skymtar en B16-front jag fått tag på, behöver en del svetsjobb men det är jag van vid numera...

Image
Insidan av bagagen har också fått sig en omgång.

Det har hänt mer saker på bilen, återkommer med bilder på detta!
........................
Peter, Amazon 1958
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Gammelfarfars -58

Post by Shift »

Vilket fint jobb!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Gammelfarfars -58

Post by Telis »

Fint gjort det skulle vara kul att se hur det ser ut på insidan av skärmkanterna vid tillfälle, de behöver fixar på min bil med.
Mvh
/Henrik
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Tack för de fina kommentarerna :D . Jag köpte innerskärmkanter på cvi, ska se till att fixa lite bilder på detta!
........................
Peter, Amazon 1958
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Gammelfarfars -58

Post by Telis »

Amazon cruiser wrote:Tack för de fina kommentarerna :D . Jag köpte innerskärmkanter på cvi, ska se till att fixa lite bilder på detta!
Jädrar vad bra, finns dem att få tag på nu, lysande. Var passformen bra på hjulhusplåtarna?
Bilder vore skoj, annars får jag väl svänga förbi med amazonen vid tillfälle ? =)
/Henrik
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Jag köpte mina runt jul i vintras och då fanns de på lager iallafall, hur det är nu vet jag tyvärr inte. Det finns ju även hela yttre hjulhuset att köpa, tror det är vp som säljer dessa. I mitt fall var det dock onödigt att byta så stor bit, så cvi:s verkade bättre. Det ska också nämnas att det är stor skillnad på priset mellan de hela yttre hjulhusen och dessa något mindre bitar.

Tyvärr kan jag inte säga så mycket gott om passformen, fick dela plåten på tre ställen då radien inte stämde med ytterskärmkanterna. Även själva skärmkanten fick snittas upp då den på flera ställen "vek av" för mycket uppåt hjulhuset. Samtidigt så är det nog ändå det bästa som finns att frambringa i innerskärmsväg om inte hela yttre hjulhuset är rötet.

Jag tänkte lägga in bildexempel men givetvis krånglar picoodle när man som mest behöver det, ska försöka igen senare. Ett besök av andra amazonister är alltid välkommet, hör bara av dig/er så slänger jag på lite kaffe :wink:
........................
Peter, Amazon 1958
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Dags för en liten uppdate! Har inte många roliga bilder att visa men jag måste ju visa att det händer nåt ute i garaget.

Först några rätt kassa bilder på innerskärmen, hittade tyvärr inga på endast innerskärmen eftersom datorn de låg på packade ihop för ett tag sen :(

Image
Image
Bilderna kommer från när ytterskärmkantsbitarna och yttertröskeln endast var provmonterade, därför kanske det ser lite tattigt ut...
Där innerskärmen möter bakkanten på innertröskeln samt yttertröskeln var det bara knöligt och skevt så jag kapade senare bort denna bit och tillverkade en ny del istället. Är inte helt säker på hur det ska se ut mot yttertröskeln, men ska visa en bild på hur jag löst det så fort jag svetsat dit det.

Nu lite bilder på vad jag pysslar med just nu!

Image
En ny golvplåt har tillverkats, en rejäl skillnad mot förut (finns bilder på detta tidigare i tråden).

Image
Den gamla tvärbalken (det lilla som var kvar av den) pensionerades och en ny sattes dit istället. Även den längsgående balken har svetsats upp.

Image
Detta är vad jag pysslar med just nu. Ska laga den här biten för att kunna laga i a-stolpen och torpedsidan. Som synes är tröskeln riktigt röten och dåligt lagad även på denna sida. Fritidsproblem får jag inte än på ett tag!
........................
Peter, Amazon 1958
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Gammelfarfars -58

Post by Telis »

Ser fint ut, kul att vi håller på med samma delar på bilen.
Vill minnas att det skall sitta en rektangulär plåt som ett lock i bakre ändan på tröskellådan som går in lite omlott på hjulhuset.
Jag gjorde såhär, vet dock inte säkert om det är 100% rätt:


Image
benstomme
Posts: 5
Joined: Thu Jul 09, 2009 4:10 pm

Re: Gammelfarfars -58

Post by benstomme »

Denna påminner om min rishög jag precis lagt upp en tråd om. Geggan i bromscylindern, överraskningarna under mattorna...
Lycka till nu fick jag lite inspirateion att gå ut och svetsa
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Kul om projektet kan inspirera någon :D . Har som vanligt varit snål med uppdateringar, men det rullar på. En ny svets har införskaffats då den gamla havererade trots den ringa åldern på 25 år... På lördag bär det av till Rättvik för ett besök på Classic Car Week, hoppas få se ett gäng gamla amazoner. Efter denna lilla turné skall jag försöka uppdatera här och lägga upp lite fler tråkiga rostlagningsbilder :)
........................
Peter, Amazon 1958
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Gammelfarfars -58

Post by Arne »

Rostlagningsbilder är aldrig tråkiga. :D
AVG
rockabilly
Posts: 32
Joined: Mon Jun 18, 2007 8:22 am
Location: Ytterby

Re: Gammelfarfars -58

Post by rockabilly »

Men ack så nödvändiga! Bra jobb med -58:an. Synd att du inte kunde hänga med ut på Amazon - Husvagnscruisen!
Mina amazon -64 http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=7373
Det är något speciellt med amazon! Så är det bara!
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Gammelfarfars -58

Post by Amazon cruiser »

Jo det hade vart gött att glida lite, men det kommer väl fler chanser :wink: Jag kompenserade det dock genom att svetsa lite på min nu på kvällskvisten. Hmm, nog dags för en uppdatering snart....
........................
Peter, Amazon 1958
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Gammelfarfars -58

Post by brorsan »

Suveräna bilder! Kommer hjälpa mig mycket nu när jag ska fortsätta med rostlagningen på min hink :D Just hur främre delen av hjulhusen ska se ut har varit lite lurigt eftersom det är bortrostat på min...

Tack och bock :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply